הוועדה לביקורת המדינה דנה היום במצב התחרותיות בענף הרכב ברקע דו"ח מבקר המדינה מהשנה האחרונה על הסדרת ענף הרכב והתחרותיות בענף יבוא כלי הרכב. בדיון עלו הכשלים המופיעים בדו"ח על סטטוס יציאה לקמפיין פרסומי של זכויות הצרכנים בעקבות חקיקת חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב מאוקטובר 2016, סטטוס קידום תיקוני חקיקה לאפשר למשרד התחבורה לקבל נתונים מיבואני הרכב כדי לבצע בדיקה מעמיקה של רמת התחרותיות בענף וסטטוס בדיקה של רישום רכבים יד שניה הנמכרים ע"י חברות הליסינג: כמה רכבים נמכרו בתוך שנה מהייצור ונרשמו כיד שניה וכמה רכבים נמכרו אחרי שנה מיום הייצור, סטטוס שת"פ בין משרד התחבורה ורשות התחרות בקבלת מסמכים ונתונים מיבואני הרכב כדי לאפשר בדיקה מעמיקה של רמת התחרותיות בענף בכלל וביבוא כלי הרכב בפרט.
יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי לוי אמר כי"הוועדה קיימה לפני חצי שנה דיון בנושא התחרותיות בענף הרכב והועלו מספר בעיות קשות בתחום התחרותיות בענף והשפעתה על יוקר המחיה. אחזקת רכב היא מהגדולות בסל ההוצאות המשפחתי והרכב הוא אינו מותרות אלא הכרח לרוב משקי הבית. הוועדה ניסתה בדיונה הקודם מפות את הבעיות והסיבות כפי שדוח המבקר ציין ריכוזיות רבה בענף וצורך קריטי בתיקוני חקיקה אשר יפתחו את החסמים ויאפשרו תחרות הן בייבוא הרכבים עצמם והן בחלפים המשמשים לתחזוקתם. דובר על נושא העלות הגבוהה של ביטוחי הרכב, אחריות טיפול במוסכים שאינם של היבואן, הצורך ביבוא מקביל אשר יוזיל מחירים, חוסר תקשורת לגבי תיעוד נזקים, העברות בעלות בין מוסכים למשרד התחבורה וחברות הביטוח. לפי סיכום הדיו הקודם, אשר הופץ לכלל המשתתפים , היה על הגורמים ובפרט משרד התחבורה לחזור לוועדה עם התקדמות של תיקוני חקיקה והסדרת תקנות, על פי המלצות דוח המבקר והטענות אשר הועלו בדיון כאן. הוועדה תקיים דיון נוסף בשבוע הבא ותבדוק את הטענות על כך שיש רכבים רבים בשוק שנמכרים כרגיל ומוגדרים אבדן גמור להולכה. הוועדה דורשת מרשות התחרות, רשות שוק ההון, משרד התחבורה, איגוד המוסכים, איגוד יבואני הרכב – להפגש בתחילת שבוע הבא ולמצוא פתרונות לטובת אזרחי מדינת ישראל. הוועדה לא קיבלה תשובות מספקות, ולכן הוועדה תיזום ישיבה משותפת עם ועדת הכלכלה ברבעון הראשון של שנת 2024".
חזי אבירם שייב, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב אמר בדיון כי הגישו בקשה להחריג רכבים שאמורים היו להגיע עד 31 בדצמבר ונתקעו בגלל המלחמה, וכעת המחירים של השינוע עלו בצורה משמעותית וכן המיסוי יעלה, "העברנו את כל הנתונים למכס מבחינת כמויות ומבחינת מס' אוניות. קיבלנו דחיה שתורצה בעניינים משפטים. כרגע אנו עומדים במצב של סירוב וזה צועק לשמים. מדובר בפגיעה משמעותית בתחרות".
אליאס עזאם, מנהל תחום כלכלה באגף הרכב במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים השיב בדיון כי תקנות הנוסכים אושרו ביולי 2022, תקנות מכח סעיף 58 מקודמות לאחר סיכום עם משרד המשפטים. חלק גדול מהתקנות עלו כבר בשנת 2016, נערכו עוד שינויים במשך שנים לאחר דיונים בוועדות. לדבריו, כעת אנו עובדים על התקנות שלא יפגעו בתחרות וכי למלחמה היה חלק בהפסקת הדיונים בוועדת הכלכלה. לגבי קמפיין פרסומי הוא השיב כי זה תלוי תקציב, ולא הצלחיו להקצות לו תקציב. לגבי רישום יד זה נמצא בקנה, ואנו בוחנים אותו במשך תקופה. רישום יד קיים גם ברישיון רכב כבר היום.
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים אמר בדיון כי חוסר הפיקוח על חברות הביטוח וההגבלות שהן עושות מול הלקוחות ייגמרו בכך ש300 מוסכים ייסגרו בשנה הבאה, "יש לנו מוסכים שכל המשפחות במילואים והם הולכים לאבד את העבודה. זה בעידוד רשות התחרות. הממונה על הביטוח אומר שהוא לא מחוקק. אבל חברות הביטוח מחליטות איזה חלק לשים ובאיזה מחיר. יש היום לחברות מוקד שאומר שאם לא ילכו למוסך הסדר יקוזזו לו מהביטוח כסף. אדם קנה פוליסה ועכשיו סגור לפי שיקול בחירתם. יש לנו 50 אלף עובדים משלמים מיסים, איך יכול להיות שככה נפקיר אותם? הבצע יש לו גבולות ועובדי מדינה צריכים להבין שעובדים בשביל האזרחים. אמר הבוקר תושב הצפון והוא צודק מי שיהרוג אותנו בסוף זה המוסדות – לא החיזבאלה".
סוחרי רכב מוכרים רכבים עם הגדרה של אבדן מוחלט להלכה. ההגדרה צריכה להופיע ברישיון הרכב ותפקיד השמאי לדאוג לכך
בפועל הסוחרים עושים קומבינה עם השמאים
ומשרד התחברה מאפשר את זה
תמשיכו להעלות מיסים ולקרוע את התושבים עבור עובדי המדינה והפוליטיקאים למה שאנשים יוכלו לחיות כשאפשר לעשוק אותם ולהרים את רמת החיים של עובדי המדינה עם הפנסיות התקציביות והשכר הענק