הוועדה המיוחדת לפניות הציבור בראשות ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) התכנסה היום (ב') לדיון בעקבות פניות ציבור בנושא: סמכויות והתנהלות פקחים בתחבורה ציבורית.
ח"כ יצחק פינדרוס, יו"ר הוועדה המיוחדת לפניות הציבור אמר בדיון כי "כמות הפניות שהגיעו ליידי הוועדה היא עצומה. אנשים רבים מתלוננים על דרך האכיפה של הפקחים בתחבורה הציבורית, במיוחד הפקחים של חברת 'אגד'. עליתי על מגוון רחב של אוטובוסים ברחבי ירושלים כדי להבין לעומק את חווית הפקחים בתחבורה הציבורית.
מהפניות שאנחנו נתקלים בהם עולה השאלה האם יש שיקול דעת לפקחים שלא לתת דוחות במקרים שיש תקלה אנושית או תקלה טכנית שמניחה את הדעת. אני מכיר אישית מקרים של אנשים שקיבלו דו"ח רק מכיוון שהם שייכים לחברה החרדית. ככל שהציבור ייתן יותר אמון בפיקוח ככה הוא ייתן לפיקוח יותר גיבוי".
לפי נתונים של משרד התחבורה, מספר הדוחות בחברת אגד יחסית לחברות אחרות מופרז ביותר. ברבעון הראשון לשנת 2023 מתוך כ 70,000- דוחו"ת סה"כ, באגד ניתנו כ60,000, כלומר אגד נתנה יותר מ- 85% מכלל הדוחות בתחב"צ.
נציגי פונים העידו בפניי הוועדה. כך למשל אמרה יוכבד כי "עיקר בעיית האכיפה היא בחברת אגד וברכבת הקלה בירושלים. הפקחים מסתערים על האוטובוסים והרכבת הקלה במטרה לתפוס עבריינים וילדים קטנים מפחדים מהם למרות שהם נוהגים כשורה. יש פקחים רבים שנוהגים באגרסיביות במיוחד כלפי אוכלוסיות מסוימות".
אליהו, אף הוא אחד מהפונים סיפר: "אני תושב חיפה ובשבועות האחרונים מאז שפרצה המלחמה יש בעיות של תיקוף כרטיסים בשל שיבושי GPS בצפון. ניגשתי לפקח להראות לו שיש בעיית תיקוף. הפקח התחיל לצעוק אליי ורשם לי דו"ח למרות שאני ניגשתי אליו באופן אקטיבי כדי לפתור את התקלה".
נציג פונים נוסף טען בפניי הוועדה: "90% מהפקחים שאני נתקל בהם לא משתמשים בכובע זיהוי. בכל יום עולים כ- 8 פקחים ביחד לאוטובוסים שמיועדים לאוכלוסייה החרדית. יש כאן אכיפה סלקטיבית כלפי החברה החרדית וזה חייב להיפסק".
עדן יחזקאלי, פקחית 'אגד' בירושלים: "אנחנו רוצים לעשות את העבודה שלנו בכבוד. מסתכלים עליינו כאילו אנחנו השטן. לפני שלושה שבועות ניגשתי לנוסע כדי לבדוק את הרב קו שלו והותקפתי מילולית ופיזית ומאז אני לא אותו אדם".
איריס דוראון מארגון 15 דקות אמרה בדיון כי "70% מהתלונות על הפקחים שאנחנו מקבלים שייכות לחברת 'אגד'. יש תלונות על בריונות ועל קללות של פקחי אגד כלפי הנוסעים. אנחנו מכירים את שיבושי ה- GPS בקווי הצפון אך אין הנחייה ברורה של משרד התחבורה כיצד צריך לפעול במקרה הזה".
יו"ר הוועדה ח"כ פינדרוס סיכם את הדיון: "הסתדרות העובדים חייבת לנקוט במהלכים אל מול הפקחים של חברת אגד. צריך לתת סמכויות לפקחים אך זה לא יכול להיות במקביל לתגמול כספי לפי כמות הדוחות שפקח מחלק בכל חודש או בכל יום. הפקחים עומדים במצב בלתי אפשרי וצריך לשנות את המציאות הזאת. חברת אגד צריכה לעשות בדק בית על שיטת ההפעלה של הפקחים שלה. צריך לעשות הכל כדי להקטין את מספר הנסיעות הלא מתוקפות באוטובוסים אך לא צריך לעודד פקחים לחלק דוחות בהסכמי השכר שלהם".
כשמישהו נוסע כל יום בתחבורה הציבורית של ירושלים מבין מה זה בריונות של פקחים עולים מכל הדלתות שרק מישהו יגיד שלא שילם אפילו הרבה פעמים מעבירים רב קו ולא שומעים את הצפצוף אבל הם מחכים רק לזה נראה שהמשכורת של הפקחים זה רק מהכסף של הדוחות שיזהר כל מי שנוסע בתחבורה ציבורי
גזלנים עם רשיון
ממש ככה, למרות שאני חושב שהאכיפה לא בהכרח סלקטיבית, כי אם הדוח שניתן לא מוצדק, ולא משנה למי, אז אסור היה שינתן והאוירה הכללית השורה במקום הסגור הזה בין אם זה אוטובוס או רכבת קלה לא סימפטית עבורי למרות שאני לא קיבלתי דוח כי אני מקפיד לתקף אבל החיכוך במפגשים מעין אלה כצופה מן הצד נראה כמו שדה קרב לאחר ציד המכשפות/ים ואני מרבה בהליכה רגלית כמה שיותר כדי לא לנסוע בתחב"צ ולא לפגוש מחזות לא נעימים בדרך
אני תושב רמלה-לוד יכול להעיד שכמעט כל יום עולה חבורה של שלושה עד ארבעה פקחים רק כדאי לחלק דוחות ואפילו שהם מכירים אותי וראו אותי מתקף כמה וכמה פעמים, בפעם היחידה שהרב קו שלי פשוט הפסיק לעבוד אפילו שיום לפני הוא עבד והם יכלו לראות את זה בעצמם הם נתנו לי דוח בסך מאה שקלים ומתי ששאלתי אותם איך אני אמור להוציא רב קו חדש אם אין לי רכב ועכשיו גם אין לי רב קו הם אמרו לי לבקש ממישהו שישלם עליי, הבעיה היא שאם אני יבקש ממישהו ואז הוא ירד תחנה לפני אין לי מה להגיד להם, אבל הדבר… להמשך קריאה »
מנסיון
מנסיון אישי לפני שבוע, שני פקחים בבריונות עצרו אוטובוס ארוך מלאה החיילים משתוקקים להגיע הביתה ,לטענתם לא תיקפתי, ישר בלי לשאול ולברר מה קרה ואיך קרה המצב הגיעו לתת קנס. ולהזמין משטרה. בושה. תתביישו.
אותו רגע הייתי בהלם. 20 דקות אוטוהוס עומד. מאיפה יש להם את הסמכות הזאת?
ולמה? איפה הבדיקה.איפה יחסי אנוש?