זמן קצר לאחר פרוץ מלחמת העולם השניה, ביום הושענא רבה ת"ש, נכנסו הגרמנים לעיר בעלז. הנאצים חיפשו בראש ובראשונה את הרבנים, ביודעם את השפעתם הרבה על בני קהילתם. האדמו"ר רבי אהרן מבעלז היה בסכנת חיים. לאחר שסיים את ההקפות של שמחת תורה החליט להימלט מן העיר. הוא נמלט לגטו קרקוב, ומשם לגטו בוכניה שליד קרקוב.
מקורביו שיחדו קצין הונגרי והעבירו לו סכום עתק, והוא הסיע משם ברכבו את האדמו"ר רבי אהרן מבעלז, את אחיו רבי מרדכי מבילגוריי [אביו של הרבי מבעלז שליט"א] ואת המשב"ק רבי דוד שפירא, כשהם מחופשים לגנרלים הונגריים. התוכנית היתה להבריח את הגבול. הדרך היתה מסוכנת, אך הם זכו לניסי ניסים. באמצע הדרך, לפתע פתאום, הרכב נתקע. הנהג היה אובד עצות. לפתע הופיע במקום אדם זקן, חגור חגורת עור למותניו. הוא ראה את הרכב עומד על מקומו, התקרב אל הנהג ושאל: "מה קורה? צריכים עזרה?" אמר לו הנהג: "הרכב תקוע".
האלמוני נגע באחד הכפתורים והתניע את הרכב, וכך הם המשיכו בדרכם. אמר להם רבי אהרן מבעלז: בפיוט "אליהו הנביא" הנאמר במוצאי שבת נאמר : ""איש ואזור עור אזור במותניו" – זה אליהו הנביא, שנאמר עליו [מלכים ב א, ח]: "ואזור עור אזור במתניו". כשהגיעו למעבר הגבול, היו שם חיילים גרמנים. הקצין הגרמני הורה לנהג לעצור וביקש לבדוק את נוסעי הרכב. הוא בחן את הנוסעים וראה אנשים כחושים וחלושים, שאל: "איך יתכן שהם גנרלים ?"… הרבי מבעלז ראה שם לוח שחמט. שאל את הקצין: "אתה יודע לשחק שחמט ?" אמר: "כן". אמר לו: "בוא נשחק"… רבי אהרן שיחק שחמט עם הקצין הגרמני ונתן לו לנצח אותו. אמר הקצין: "אחרי שניצחתי אותך אתה יכול לנסוע"… שאלו את רבי אהרן מבעלז, מה היה הסוד. אמר: "עשיו צריך תמיד להרגיש מנצח. נתתי לו את הרגשת ניצחון, זה סיפק אותו, ואז הוא הניח לי לנפשי"
וְנָתַ֧ן אַהֲרֹ֛ן עַל־שְׁנֵ֥י הַשְּׂעִירִ֖ם גֹּרָל֑וֹת גּוֹרָ֤ל אֶחָד֙ לַיקֹוָ֔ק וְגוֹרָ֥ל אֶחָ֖ד לַעֲזָאזֵֽל [ויקרא פרק טז פסוק ח]
אומרים חז"ל, שהשעיר שהולך לעזאזל הוא עיקר הכפרה של עם ישראל. ותמה הרמב"ן, מה פשר נתינת השוחד לשטן ? כיצד מועיל הדבר על ידי זריקת השעיר לעזאזל למנוע את קטרוגו של השטן ? ועוד מוסיף ושואל רבי שמשון פינקוס זצ"ל, ממתי עושים עסקים עם השטן ? הרי ידוע שאין עושים אתו עסקים !
רבי יוסף די לה ריינא היה מחכמי איטליה לפני כשש מאות שנה. מסופר עליו שרצה להביא את הגאולה על ידי המתתו של השטן. רבי יוסף וקבוצת תלמידיו השביעו את אליהו הנביא שילמד אותם כיצד לגבור על השטן. אליהו הנביא הזהירו מלנסות את כוחו כנגד השטן, משום שלא הגיע לדרגת הקדושה והטהרה הנדרשת כדי לגבור על השטן. אך כשראה אליהו הנביא את התעקשותו, מסר לו את השמות הקדושים שבעזרתם יוכל להילחם בשטן. רבי יוסף ותלמידיו עלו להר שעיר, ושם עלה בידם לתפוס את השטן אשר התגלה אליהם בצורת כלב. הם כבלו אותו ואת לילית אשתו בשלשלאות. הכלב התחנן בפניו שייתן לו לאכול, אך הוא סירב. בידי רבי יוסף די לה ריינה היתה קטורת, והכלב ביקש ממנו שיתן לו להריחה. רבי יוסף התפתה ונתן לו להריח את הקטורת. בכך נחשב לו כמקטיר לעבודה זרה, וכתוצאה מכך הצליח השטן לגבור עליו. מובא כי האריז"ל התאמץ כדי לתקן את נשמתו של רבי יוסף די לה ריינה. איפה היתה הנפילה שלו ? בכך שנכנס אתו למשא ומתן. עם השטן לא עושים עסקים, אין שום שיג ושיח אתו! אם כן, איך נותנים שוחד לשטן ביום הכפורים ? איך עושים איתו עסקים ?
אומר הרב פינקוס: צא וראה מה בין יהודי לגוי. הגוי נהנה מן הרוע, ככל שיש יותר אכזריות ורוע – כך גדולה הנאתו והוא בא על סיפוקו. מי שאלים יותר – הוא המצליח. לעומת זאת, היהודי נפשו עדינה והוא אינו יכול לשאת את הרוע. כשהוא רואה גילוי של אלימות – נפשו מתחלחלת. השטן נהנה מן הרוע! מדוע יש מלחמה תמידית בין השטן לעם ישראל? השטן אומר ליהודי: אני מבין שאתה רוצה עולם הבא ואני רוצה עולם הזה, אבל אל תיקח את העולם הזה שלי ! ואז מגיע יום כיפור. נותנים שוחד לשטן – שעיר שכולו הולך לעזאזל, ובינתיים היהודי מביא שעיר אחד שכולו לה', קרבן לה'. ביום כיפור עיקר העבודה היא לבער את הרע !
הדברים לעילוי נשמת אבי הרב מאיר חי בן גולי'ט זצוק"ל
שבת שלום ומבורך
הרב יוסף זאב
הישיבה הגדולה תל ציון