מהפכת התחבורה של ירושלים כבר מזמן הפכה למושג של גאווה ומודל לחיקוי עבור ערים אחרות. מהפכה זו באה לידי ביטוי בעשרות מיזמי ענק בהשקעה כוללת של מיליארדי שקלים, ביניהם הקמת רשת קווי הרכבת הקלה, הרכבת המהירה לתל אביב, שבילי האופניים בכל רחבי העיר, נתיבי התחבורה הציבורית החדשים והכנסת מפעילים וקווי אוטובוסים נוספים לעיר.
בשנת 2023 ייפתחו לתנועה הארכות הקו האדום להדסה עין כרם ולנווה יעקב, ויתווספו לקו עשרות קרונות חדשים. העבודות להקמת הקו הירוק, שיחבר בין גילה לרמות דרך מרכז העיר והשלוחות לקמפוסים ולגבעת שאול, מתוכננות להסתיים לפני תום המועד המתוכנן בשנת 2025.
המטרה מאחורי הפרוייקטים המהפכניים, היא לבנות עתיד שבו תינתן עדיפות לתחבורה ציבורית, למיקרו מוביליות ולהליכתיות, על פני שימוש ברכב פרטי בתוך העיר. "ירושלים תהיה העיר הראשונה בישראל שתצא מהפקקים" מבטיחים בעיריית ירושלים ולא לחינם.
מהקו האדום לירוק
הקו האדום של הרכבת הקלה, הינו עמוד השדרה של מערך התחבורה החדש בעיר ומהווה סנונית ראשונה למערך היסעים פורץ דרך המהווה מודל לחיקוי בישראל.
בירושלים פועלת בהצלחה כבר יותר מעשור הרכבת הקלה, בה מתבצעות כ-180,000 אלף נסיעות ביום. מתוך הבנה כי העתיד נמצא במערכות תחבורה להסעת המונים, קידמה לאחרונה העירייה את הרחבת הקו הקיים לנווה יעקב שבצפון העיר ולבית החולים הדסה עין כרם בדרומה. העבודות להארכת התוואי הסתיימו וכיום מתקיימים מבחנים לאורך הקו.
אבל לא רק הקו האדום על השולחן. התוואי הירוק הינו תוואי הרכבת הקלה השני המוקם בימים אלה בירושלים ויימתח משכונת גילה בדרום העיר עד לגבעה הצרפתית שבצפונה עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול. התוואי יחבר בין מוקדי עניין מרכזיים רבים בעיר וייצר גישה נוחה ומהירה אל מוסדות ציבור, מרכזי תעסוקה ועוד.
עם השלמת התוואי הירוק, תופעל רשת (האדום והירוק) בעלת 5 קווי רכבת קלה – רשת ה-J-NET אשר תתפרש על פני 40 ק"מ של מסילה ו-77 תחנות.
ברשת הJ-NET צפויים לנסוע כ-350 אלף נוסעים ביום. רוב עבודות התשתית על הקו הסתיימו, זאת לצד המשך העבודות על הנחת המסילות לאורך הקו.
הפעלת רשת ה-JNET הכוללת כאמור את התוואי הירוק, לצד הארכת התוואי האדום, תיעשה בשלביות החל מהארכות הקו האדום הקיים בשנת 2024 ועד להפעלה מלאה של הרשת בשנת 2025.
רכבות בצבעי הקשת
סביר להניח שרבים מכם כלל לא שמעו על כך, אבל בעיריית ירושלים ממשיכים לשקוד על כל צבעי הקשת ואחרי הקו האדום והירוק, מגיע גם תורם של הקו הכחול, הסגול והתכלת.
אז איך זה עובד? התוואי הכחול ישתרע לאורך 31 קילומטרים ו-52 תחנות – משכונת גילה בדרום העיר ועד לרמת אשכול ושכונת רמות בצפונה ויהיו לו שתי שלוחות: בצפון, מגאולה לרמת אשכול ובדרום, מתחנת החאן למלחה.
במקביל, לאחרונה, נבחר מפעיל לקו על ידי משרד האוצר. המכרז, כולל בתוכו את הקו הסגול אשר יהווה כקו רוחב בדרום העיר, שיצא משכונת קריית מנחם וקריית יובל דרך רמת דניה, רמת שרת, מלחה וקטמונים לתלפיות, ויקשר בין הקו הכחול לקו האדום. הקו הכחול יכלול בתוכו גם את קו התכלת, אשר ינוע בין הקו הירוק לקו הכחול, ויאפשר קו המשכי ורציף בין שכונות תלפיות וגוננים בדרום העיר להר הצופים בצפון העיר, לרבות בית החולים הדסה והאוניברסיטה העברית.
העבודה על הקו הכחול צפויה להתחיל בשנה הקרובה, כולל חלק משלוחת הקו הסגול. בימים אלו, מתבצעות עבודות להעתקת תשתית בלא מעט מקטעים לאורך הקו וכך למעשה ירושלים הופכת לעיר בעלת תשתית התחבורה המתקדמת ביותר בארץ ולקווי הרכבת הקלה בעיר תפקיד מרכזי במערך ההיסעים העתידי.
על פי התכנון, במהלך שנת 2028, יופעל המקטע הדרומי של הקו, מגילה למרכז העיר וממלחה למרכז העיר. ההפעלה המלאה שלו צפויה להתחיל בשנת 2030.
מעליות ודרגנועים
הבירה ממשיכה להוביל את מהפיכת התחבורה הציבורית בישראל ומציגה תפיסה תכנונית פורצת דרך שתאפשר גישה נוחה, נגישה, מהירה ובטוחה לרכבת הקלה. בשנים הקרובות יצטרפו לנוף העירוני בירושלים פרויקטים מצרניים – שם כולל למעליות, מסועים ודרגנועים שישולבו במרחב הציבורי, יגשרו על הפערים הטופוגרפיים, יאפשרו ליותר נוסעים להגיע בקלות, במהירות ובביטחון לרכבת הקלה ויעודדו שימוש בתחבורה ציבורית.
בירושלים, בשלב זה, מתוכננים עשרות פרויקטים מצרניים, כנדבך האחרון והמשלים בתכנית להקמת המערכות להסעת המונים, שייבנו בין השנים 2023 -2027. הפרויקטים ישולבו במהלך בניית הקו הירוק של הרכבת הקלה וחלקם עוד לפני הפעלתה, על מנת לשפר את הנגישות בתוך השכונה עצמה.
בין הפרויקטים ניתן למצוא את הקמת דרגנוע ברחוב שח"ל בגבעת מרדכי, מעליות במורדות גילה, בשדרות גולדה מאיר ובבית צפאפא, וכמו כן הקמת מנהרת הולכי רגל בשערי צדק, שמנגישה בין תחנות הרכבת הקלה לבית החולים, הצפויה להיפתח במהלך שנת 2024.
בדומה לשינוי שהקו האדום של הרכבת הקלה הביא איתו בתוך המציאות העירונית בירושלים, הצטרפותם של פרויקטים אלה יוסיפו ליצירת מציאות עירונית נוחה, ירוקה, דינמית ונגישה לכולם.
3,000 נוסעים בשעה
פרויקט הרכבל, המוגדר כ"פרויקט תשתית לאומית", נמצא בימים אלה בשלבי תכנון מתקדמים. הפרויקט מקודם בשיתוף עיריית ירושלים, הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים) ומשרדי התיירות והתחבורה.
הרכבל עתיד להשתלב במערך הסעת ההמונים בעיר עם כ-40 קרוניות המכילות 10 נוסעים כל אחת במקביל. הרכבל יוכל לשמש כ-3,000 נוסעים בשעה אחת לכל כיוון, וינוע במהירות של 21 קמ"ש. הרכבל הינו אמצעי תחבורה ירוק וידידותי לסביבה, המפחית רעש וזיהום אוויר וחוסך פקקים, וכן מתאים לטופוגרפיה המיוחדת של האגן הדרומי של העיר העתיקה.
בנוסף, מדובר בכלי תחבורה ציבורית, שיחבר את שכונות מערב העיר ומזרחה, כמו גם את אזור העיר העתיקה והחדשה, בעלות נסיעה עירונית. הוא ינגיש לראשונה אתרי מורשת, דת ותיירות גם לבעלי מוגבלויות. מדובר בגישה קלה ונוחה לתושבי העיר העתיקה ומיליוני התיירים והמבקרים, הפוקדים את העיר מדי שנה.
התוכנית להארכת קו הרכבת המהירה למתחם החאן – מסילת הקו המהיר שמסתיימת כיום בתחנת "יצחק נבון" בכניסה לירושלים, באזור התחנה המרכזית, תוארך ותגיע עד למתחם תיאטרון החאן בעמק רפאים.
על פי התוכנית, המסילה תעבור במנהרה בתת-הקרקע ותכלול שתי תחנות נוסעים חדשות: תחנה במרכז העיר, בסמוך לצומת הרחובות יפו והמלך ג'ורג' ותחנה נוספת במתחם החאן, בסמוך לתחנת הרכבת ההיסטורית.
מטרת התוכנית להארכת מסלול הרכבת, היא להביא לפיזור נוסעים יעיל יותר ולהקלה על העומס בתחנת "יצחק נבון", וכן לאפשר גישה להולכי רגל למוקדי תעסוקה ומסחר, יחד עם יצירת קישוריות לקווי הרכבת הקלה (הקו הכחול והקו האדום) ולרכבל המתוכנן לעיר העתיקה.
התוכנית, אושרה לאחרונה בוועדות התכנון ותיכנס לביצוע, וההערכה היא כי עד שנת 2030 הרכבת המהירה תפעל במסלולה המחודש.
קודם יש לפתור את התחבורה ליד הכותל
כל השאר לא שווה
זה ממש בושה