אם בכתבה הקודמת קיבלתם הצצה למהפכת התשתיות הירושלמית, שכוללת חניונים, נת"צים, מנהרות ושבילי אופניים, הגיע הזמן לדבר על החיים עצמם: הכבישים.
עיריית ירושלים רואה בהפרדה מפלסית פתרון שיקל על התנועה בצמתים סואנים. במסגרת העבודות, נבנתה ונפתחה לאחרונה הפרדה מפלסית בצומת הרחובות אשר וינר ודרך חברון, שמשרתת את תושבי דרום העיר ותקל על עומסי התנועה באזור. מדובר במנהרה באורך כולל של 300 מטרים שחוצה את צומת הרחובות אשר וינר ומשה ברעם, בחיבור עם רחוב דרך חברון ותהווה חלק מרכזי בפרויקט.
בשנה החולפת, נפתחה ההפרדה המפלסית בכניסה לעיר (שז"ר), וכן חלק ממיזם ההפרדה המפלסית בצומת הגבעה הצרפתית.
הפרדה מפלסית צומת הגבעה הצרפתית – הפרויקט נמנה בין פרוייקטי התחבורה בעלי ההיקף התקציבי הגדול ביותר המבוצעים בירושלים וסביבתה בשנים האחרונות, ועלותו עומדת על כ-1.2 מיליארד ש"ח.
חשיבותו היא בכך שהוא יאפשר לבאים וליוצאים מכיוון הכניסה הצפון-מזרחית של ירושלים, נסיעה קצרה, נוחה ובטוחה יותר, יפחית את עומסי התנועה באזור וינגיש את שירותי הרכבת הקלה. הפרויקט מבוצע באחד הצמתים המרכזיים והעמוסים ביותר בירושלים, אליו מתנקזים עשרות אלפי כלי רכב מדי יום.
במסגרת הפרויקט, מבוצעת כריית ארבע מנהרות תת-קרקעיות באורך כולל של כ-4.4 ק"מ ובעומק של כ-40 מטר: שתי מנהרות מציר יגאל ידין לכיוון מעלה אדומים ובחזרה, באורך של כ-1.5 ק"מ כל אחת עם שני נתיבים לכל כיוון ושתי מנהרות לכיוון שכונת פסגת זאב ובחזרה. אורך כל מנהרה הוא כ- 700 מ' עם נתיב אחד לכל כיוון. המנהרות יחצו שלושה צמתים ראשיים: צומת הגבעה הצרפתית, צומת הקברים וצומת 'קוקה קולה'. כלל העבודות בפרויקט צפויות להסתיים בשנת 2024.
לאחרונה, נפתחו המנהרות המובילות לנווה יעקב ולפסגת זאב ובמהלך שנת 2024 עתיד להיפתח המיזם במלואו.
הפרדה מפלסית בקלנדיה – הפרדה מפלסית תבוצע בצפון מזרח העיר בקלנדיה לטובת תושבי גבעת זאב, תושבי מזרח ירושלים ותושבי יו"ש. מחלף מחסום קלנדיה עתיד לשנות פניו ולהקל על עומסי התנועה הכבדים בין ירושלים ליהודה ושומרון. שכן, מעבר קלנדיה מהווה את עורק התנועה הראשי בין ירושלים לאזור בנימין, ונפח התנועה בו גדל משמעותית לאורך השנים האחרונות.
התכנית כוללת הקמת מחלף באמצעות הפרדה מפלסית ושיקוע הכביש העובר בין הכיכר בכניסה למעבר קלנדיה ובין הכביש לעטרות וכביש 443. החלק המזרחי של המחלף יסתיים במעבר הבידוק החדש שיוקם. העבודות מתבצעות על כביש 60 מדרך ביר נבאלה ועד כביש 45. מתחם העבודות כולו משתרע בין כביש 60 מדרך ביר נבאלה ועד הכיכר המובילה לנמל התעופה עטרות. העבודות צפויות להסתיים ב2024.
מנהרות שדרות שז"ר
כחלק מהקמת רובע הכניסה לעיר נבנו באחד מצירי הכניסה המרכזיים של הבירה, שדרות שז"ר, שתי מנהרות מקבילות באורך של 450 מטר כל אחת, הנמצאות בעומק של 30 מטר מתחת לפני הקרקע. זאת במטרה לאפשר תנועה מהירה ונוחה מהכניסה לעיר, לנהל את התנועה במפלס הרחוב ולתת עדיפות לקו הירוק של הרכבת הקלה.
המנהרות, שעוברות מתחת לרחוב שז"ר, מתחילות מגשר המיתרים עד לרחוב אגריפס, והן מאפשרות לכלי רכב פרטיים לעקוף את אזור הכניסה לעיר ולהגיע מיד לאזור השוק ומרכז העיר.
מתחת למנהרות מוקם בימים אלו גם חניון תת-קרקעי בן חמש קומות, המכיל כ-1,380 מקומות חניה, חלקם בשיטת "חנה וסע". החניון יאפשר לבאים לירושלים וליוצאים ממנה להחנות את רכבם ולהשתמש ברכבת ישראל, ברכבת הקלה ובתחבורה הציבורית באזור.
כחלק מהפרויקט, בוצעה גם יצירת הפרדה מפלסית לתחבורה ציבורית ולכלי רכב פרטיים, וכן מעבר תת-קרקעי להולכי רגל. כל זאת בנוסף לשדרוג המרחב הציבורי.
בסוף חודש ספטמבר 2023, נפתחו המנהרות והחניון ייפתח בשלב מאוחר יותר.
כביש המנהרות
עבודות הרחבת הכביש מתקדמות במרץ וההערכה היא שיסתיימו במהלך 2024, כשנה לפני הצפוי. במסגרת העבודות נבנו גשר ושתי מנהרות חדשות. הרחבת הכביש תאפשר לתושבי גוש עציון כניסה מהירה ונוחה למוקדי התעסוקה בירושלים ותהווה כניסה חדישה נוספת לעיר.
במסגרת העבודות, הוכפלו המנהרות הקיימות ונבנה גשר חדש במקביל לגשר הקיים. במתכונת הסופית, תהיינה שתי מנהרות ארוכות של כ-900 מ' במקטע הדרומי (לכיוון ירושלים) ושתי מנהרות קצרות באורך של כ-300 מ' במקטע הצפוני (לכיוון גוש עציון) עם שני נתיבי נסיעה דו מסלוליים.
בין המנהרות ישנם שני גשרים באורך של כ-360 מטר, עם שני נתיבים דו-מסלוליים. באופן תקדימי ולראשונה בישראל, הכביש יכלול נתיב תחבורה ציבורית מתחלף באורך של כ- 5 קילומטרים. בשעות העומס בבקרים – נתיב התחבורה הציבורית בכיוון הכניסה לעיר, יהיה פתוח מגוש עציון לירושלים, ובשעות העומס בצהריים – הנתיב (נת"צ) יהיה פתוח מירושלים לכיוון גוש עציון והסביבה. נת"צ חדשני זה, יאפשר לתחבורה הציבורית כניסה ויציאה קלה ומהירה מהעיר.
הפרויקט ישדרג משמעותית את הנגישות לירושלים, יפחית באופן מהותי את עומסי התנועה על כביש המנהרות וכן ישפר את בטיחות הנסיעה למשתמשי הדרך הרבים על הציר.
על פי התכנון, יפתחו המנהרות במלואן בחודשים הקרובים.
כביש הטבעת המזרחי ("הכביש האמריקאי")
כביש הטבעת המזרחי, הוא ללא ספק פרויקט התשתיות הגדול ביותר מאז איחוד העיר, הכולל הקמת כביש אורכי מרכזי, המחבר בין השכונות במזרח העיר מצפון לדרום ומדרום לצפון. הפרויקט הינו באורך של כ-10 ק"מ ולאחרונה נפתחו שניים מהמקטעים המרכזיים של הכביש.
"הכביש האמריקאי", כביש הטבעת המזרחית, יאפשר לנוסעים ממטה בנימין ומעלה אדומים להימנע מהעומסים בעיר, יהווה חלופה לשימוש בדרך חברון ויאפשר גישה מהירה אל אזור תלפיות ומלחה.
לאורך הכביש יוקמו מספר מחלפים והוא יעבור דרך ארמון הנציב ויגיע עד מחלף הזיתים. בנוסף, ייסלל כביש אשר וינר מזרח, אשר יהווה חיבור בין הכביש האמריקאי לרמת רחל ואזור התעשייה תלפיות. העבודה על כלל מקטעי הכביש צפויה להסתיים במהלך שנת 2024.