אחרי הסגרים, חוזרים לשגרת הזיהומים: רמות זיהום האוויר בסין גבוהות כיום מאשר היו בתקופה שלפני הטלת סגרי הקורונה במדינה – כך לפי נתונים של מרכז המחקר לאנרגיה ואוויר נקי (CREA), גוף עצמאי שמנטר את זיהום האוויר בעולם.
בזמן סגר הקורונה נרשם שיפור משמעותי באיכות האוויר בסין, בחודש האחרון, מאז שחרור הסגר במדינה, החלו רמות הזיהום לשוב ולטפס. לפי ממצאי CREA, רמת החומרים המזהמים המסוכנים באוויר בסין ב-30 הימים שהסתיימו ב-18 במרץ גדולה יותר מהרמה בתקופה המקבילה ב-2019.
"רמות זיהום האוויר צנחו בזמן הסגר הלאומי בפברואר, התאזנו בתחילת מרץ, ועתה גבוהות יותר מרמתן טרם הקורונה", נכתב בדו"ח של הארגון . "נראה שהעלייה היא תוצאה של פליטות מתעשייה, שכן הזיהום בערים הגדולות ביותר, בייג'ינג ושאנגחאי, עדיין נמוך ביחס לשנה שעברה. רמות הזיהום גדלו יותר באזורים שבהם שריפת פחם היא מקור זיהום מרכזי"
ממצאים אלו תואמים לנתונים שפורסמו בשבוע שעבר, ושלפיהם הביקוש לפחם בסין נמצא בזינוק והוא גדול יותר בכשליש בהשוואה ל-2019. היקף הפחם שבו נעשה שימוש בתחנות כוח של חמש ספקיות חשמל מרכזיות במדינה השלים ב-11 בחודש שמונה ימים רצופים של עלייה ועמד על 577.1 אלף טונות, 30% יותר מהתקופה המקבילה בשנה שעברה והנתון הגבוה ביותר מאז ה-12 בינואר השנה.
המגמה זהה למה שקרה בסין אחרי משברים כלכליים קודמים, כמו מגיפת הסארס ב-2003 והמשבר הכלכלי הגדול ב-2008. בשני מקרים אלו, כהיום, פנתה סין לשימוש בפחם על מנת להתניע מחדש את הכלכלה. "התאוששות כלכלית בסין נוטה להיות 'מלוכלכת', כאשר אחרי הלם כלכלי שלילי מגיע זינוק בצריכת דלקי מאובנים, זיהום אוויר ופליטות פחמן דו-חמצני", נכתב בדו"ח.
עוד נאר בדו"ח, "הדוגמה הידיעה ביותר היא חבילת התמריצים מ-2008 שהובילה לגל חסר תקדים של פרויקטי בנייה ולשיא בצריכת פחם, בטון ופלדה. תוכנית התמריצים הובילה לאירועים מחרידים של זיהום אוויר בחורף 2013-2012 מקרה מדאיג נוסף הוא 'בום השקעות הסארס' שיזמה הממשלה ב-2003 כדי לאזן את ההשפעה השלילית של מגיפת הסארס, ושהוביל לזינוק בזיהום האוויר באזור בייג'ינג".
ב-CREA מזהירים שהסימנים הראשונים מצביעים על כך שבמאמציה להתאושש מהקורונה עלולה לסין לפגוע בכל ההתקדמות שרשמה בשנים האחרונות בשיפור איכות האוויר במדינה
ממצאים אלו תואמים לנתונים שפורסמו בשבוע שעבר, ושלפיהם הביקוש לפחם בסין נמצא בזינוק והוא גדול יותר בכשליש בהשוואה ל-2019. היקף הפחם שבו נעשה שימוש בתחנות כוח של חמש ספקיות חשמל מרכזיות במדינה השלים ב-11 בחודש שמונה ימים רצופים של עלייה ועמד על 577.1 אלף טונות, 30% יותר מהתקופה המקבילה בשנה שעברה והנתון הגבוה ביותר מאז ה-12 בינואר השנה.
המגמה זהה למה שקרה בסין אחרי משברים כלכליים קודמים, כמו מגיפת הסארס ב-2003 והמשבר הכלכלי הגדול ב-2008. בשני מקרים אלו, כהיום, פנתה סין לשימוש בפחם על מנת להתניע מחדש את הכלכלה. "התאוששות כלכלית בסין נוטה להיות 'מלוכלכת', כאשר אחרי הלם כלכלי שלילי מגיע זינוק בצריכת דלקי מאובנים, זיהום אוויר ופליטות פחמן דו-חמצני", נכתב בדו"ח.
עוד נאמר בדו"ח, "הדוגמה הידיעה ביותר היא חבילת התמריצים מ-2008 שהובילה לגל חסר תקדים של פרויקטי בנייה ולשיא בצריכת פחם, בטון ופלדה. תוכנית התמריצים הובילה לאירועים מחרידים של זיהום אוויר בחורף 2013-2012 מקרה מדאיג נוסף הוא 'בום השקעות הסארס' שיזמה הממשלה ב-2003 כדי לאזן את ההשפעה השלילית של מגיפת הסארס, ושהוביל לזינוק בזיהום האוויר באזור בייג'ינג".
ב-CREA מזהירים שהסימנים הראשונים מצביעים על כך שבמאמציה להתאושש מהקורונה עלולה לסין לפגוע בכל ההתקדמות שרשמה בשנים האחרונות בשיפור איכות האוויר במדינה
עוד דווח כי גואנגג'ואו, מטרופולין שוקק חיים ואחד ממרכזי ייצור הרכב הגדולים בסין , תגביל את כמות כלי הרכב שעולים לכביש, כדי להפחית את הזיהום ולשפר את איכות חיי התושבים: העירייה החליטה לאחרונה להתנות קבלת לוחיות רישוי בהשתתפות במכרז או בהגרלה, דבר שעתיד לקצץ בכחצי את מספר כלי הרכב החדשים. כך מוסר הניו יורק טיימס.
בטווח הרחוק, הצעדים הללו עשויים לסייע בניקוי האוויר והמים המזוהמים בעיר, להפחית את עלויות שירותי הבריאות ולשפר את איכות הצמיחה הכלכלית של סין לאורך זמן. אך יש להם גם תועלות בטווח הקצר לדברי כלכלנים, בעיקר בתקופה בה בייג'ינג וממשלות בכל העולם חוששות מהאטה כלכלית חדה בסין.