היום נערך הכנס השנתי ה-2 של מכון לואיס ברנדייס לחברה, לכלכלה ולדמוקרטיה בנושא ״רשתות חברתיות וביטחון לאומי״ במסלול האקדמי המכללה למינהל. הכנס נערך בהשתתפות נשיא המסלול האקדמי המכללה למנהל, פרופ' יורם רבין ויו"ר פורום המייסדים של מכון ברנדייס, ברק גונן. נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, שלח ברכה מצולמת.
את היום פתח ד"ר עידו באום, מנהל מכון ברנדייס ומרצה בכיר למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל: "היום אחת הדרכים להתמודד עם הסכנה של הרשתות החברתיות היא באמצעות רגלוציה. מכון ברנדייס חוקר בחודשים האחרונים את הסכנות של הסושיאל מדיה לביטחון הלאומי. תוצרי המחקר יאפשרו למקבלי ההחלטות להתמודד עם אחד האיומים הגדולים של המאה ה-21".
בהרצאה המרכזית, פרופ' אריאל אזרחי, אוניברסיטת אוקספורד חשף את הכוח העצום של ענקיות הטכנולוגיה להשפיע על הדמוקרטיה המערבית: "פייסבוק ערכו ניסוי וראו שכשגולש רואה שחבר לרשת החברתית הצביע, באמצעות לחצן מיוחד שהוסיפו, אחוז ההצבעה של אותו גולש עולה. עכשיו תחשבו מה קורה כשאותן רשתות יוכלו לבחור מי מקבל את הלחצן הזה ומי לא. יצרנו מבנים שעובדים כדי לערער את היציבות של החברה הפלורליסטית שלנו, וההתערבות היא למצוא דרכים לפתרון. כשדורשים מחברות לפעול נגד שנאה, פוגעים להן ברווח. אבל יצרנו מנגנון שבו אנחנו מאפשרים כוח שוק, ניצולו לרעה ושרשראות שמקדשות ערך בסיטואציה בעייתית".
שרת החדשנות לשעבר, ח"כ אורית פרקש-הכהן שיתפה בדאגה על דליפות מידע: "סין יכולה בקלות למשוך מידע ממכשירים סלולאריים שיש בהם טיקטוק. הבעיה היא שהפוליטיקאים הכי בכירים, חברי קבינט, התקינו את האפליקציה בסלולריים שלהם. על מדינת ישראל לאמץ את חוק הטיקטוק, כפי שנעשה בארה"ב ובאיחוד האירופי".
בהמשך, ראש המל"ל לשעבר והיום חוקר בFDD, ד"ר איל חולתא: "השחקנים הגדולים ביותר בעולם ההשפעה ברשתות החברתיות הם איראן, רוסיה וסין. האיראנים בפשטות רוצים לפרק את ישראל. הרוסים רוצים להפנות את תשומת הלב העולמית מהמלחמה באוקראינה והסינים מספקים את הפלטפורמה הטובה בעולם להשפעה. גם אם מדובר בקמפייני השפעה מבית, שעושים שימוש בשרתים מחוץ לישראל, על ישראל להוריד את הסרברים האלה".
דובר נוסף היה גיא רולניק, עורך מייסד של דה מרקר ומרצה בכיר באוניברסיטת שיקגו שדיבר על הסכנות שטומנות בחובן הרשתות החברתיות: "יש 5 נשים או גברים, גרונות עמוקים, בתוך הרשתות החברתיות, שסיפרו מה קרה אחרי 7.10. אנשים לא רצו לפני לדבר כי חשבו שאו שאין מה לעשות, או שזה יחסל להם את הקריירה. אחרי 7.10 זה השתנה, כל מי שפנינו אליו להתראיין לתכנית שלנו ב'כאן' היה בשוק עמוק, בהלם. הם הרגישו שהרשתות מטות את דעת הקהל בעולם. מאז ההטיה גדלה בפקטור של פי 100".