בחורים רבים קיבלו היום למכשירי הטלפון שלהם ובאזור האישי באתר "מתגייסים", הודעה על זימונם לצו ראשון, זאת בהתאם להתחייבויות צה"ל בוועדת החוץ והביטחון, ובהתאם לפסיקת בג"ץ והוראות היועצת המשפטית לממשלה.
נזכיר, כי צה"ל התחייב לגייס כבר בשנה הנוכחית 4800 חרדים, מהם 1800 שמתגייסים בממוצע מהמגזר בכל שנה, ועוד 3000 נוספים. רח"ט תומכ"א תא"ל שי טייב הסביר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ביום חמישי כי אופן שליחת הצווים יבוצע כך שביום ראשון (הנוכחי) יישלחו 1,000 צווי גיוס, כאשר בשבועיים שלאחר מכן ילמדו בצבא כיצד להיערך למיון ראשוני של אוכלוסיה שלא התייצבה לעשות זאת קודם לכן. בין היתר מבטיחים בצה"ל לקיים ימי מיון ייעודיים ונפרדים משאר האוכלוסיה והתאמות נוספות.
למי הגיעו הצווים שהונפקו היום? ניתן להסיק שרובם ככולם הגיעו לבחורי ישיבות ואברכים, כפי שהגדיר צה"ל, שאין תורתם אומנותם. צילומי מסך מהודעות ה-SMS שקיבלו הצעירים – שאינם מחזיקים בטלפון כשר, רצו ברשת ולימדו על פלח המגזר שקיבל אותן. טענות שונות על בחורים שלומדים יומם ולילה וקיבלו בכל זאת צו גיוס, הגיעו למערכת "המחדש", והעניין נבדק בשעות אלו מול גורמי הצבא שאמונים על התחום.
בצבא הבהירו שאופן חלוקת צווי הגיוס ייקבעו לפי הקריטריונים הבאים: כ-50% מתוכם יישלחו לבחורים בגילאי 18 עד 20 (כולל), 40% יישלחו לבחורים בגילאי 21 עד 23, ו-10% בלבד יישלחו לאברכים בגילאי בין 24 ל-26. מתוכם: 15% נשואים, ו-300 בעלי רישיון משא.
בצבא קיבלו את נתוני הביטוח הלאומי שעדכן על הצעירים שקיבלו תלושי שכר בסכומים מכובדים ולפרק זמן ממושך. בצבא הדגישו כי הם מודעים לתופעת העבודות ב"בין הזמנים", ולא יפעלו לגיוס, כרגע, של בחורים שקיבלו תלושי שכר בזמנים אלו.
בנוסף, בצבא קבעו קריטריון נוסף, והבהירו שיתמקדו כרגע בבחורים שלא התייצבו לשתי הביקורות האחרונות שביצע משרד החינוך בישיבות. לדברי נציגי הצבא היעדרות משתי ביקורות שמתקיימות בזמנים שונים מעידה כי ברוב הזמן הבחור אינו בישיבה, אם בכלל.
נציין כי אמנם נכון להיום אין חוק שאוסר על בחורי ישיבות לעבוד בתלוש מוסדר, ודינם ככל מלש"ב אחר מהמגזר הכללי, אך בצבא קבעו את הקריטריונים לעיל והסבירו שניתן מבחינה משפטית לקדם את גיוסם של אלו שעברו על החוק – לכשהיה בתוקף.
האם בחורים שלא יתייצבו צפויים להיעצר?
האם יש תרחיש בו עשרות שוטרי המשטרה הצבאית יפשטו על ישיבות ויעצרו בחורים אשר לא יתייצבו בלשכות הגיוס? גורמים ב"וועד הישיבות" ששוחחו עם "המחדש" הבהירו כי מדובר בתרחיש היפותטי לחלוטין. "גם בצבא יודעים את המשמעות של פריצה להיכלי הישיבות. הפגנות הפלג בזמנים הטובים יהיו כאין וכאפס לעומת מה שיקרה בתרחיש כזה", אומר גורם המעורב בסוגיית הגיוס. ואכן, גורמי צה"ל התחמקו שוב ושוב מלהשיב לחברי הכנסת ששאלו אותם על היתכנות לתרחיש כזה, "מקווים ומאמינים שפסיקת בג"ץ תכובד", אמרו בכל הזדמנות.
לאחר החלטת בג"ץ על מניעת התקצוב מישיבות, אי שם לפני שלושה חודשים, שוחחנו עם עורך הדין שמואל הורביץ, המייצג את איחוד הישיבות בארץ-ישראל, בניסיון להבין את השלכותיו של המצב החדש. האם בחורים שינסו לצאת מהארץ ייעצרו? בחור שייתקל בשוטר יישלח לכלא הצבאי? והאם יש תרחיש סביר בו ייעצרו בחורי ישיבות במסות גדולות.
נתחיל בהגדרות מתוך ספר החוקים: אדם שקיבל צווים ולא התייצב בלשכת הגיוס, מוגדר – משתמט. לעומת זאת, עריק – מוגדר כל מי שהשלים את תהליך הגיוס שלו וחוייל. כך, מי שמסרב להתייצב ליחידה ובורח מהבקו"ם- נחשב עריק בקו"ם. מי שעובר את כל התהליך, מתפנה לטירונות, משובץ ליחידה ובורח ממנה – נחשב נפקד או עריק יחידה. מי שלא מתייצב לזימון מילואים – נחשב עריק מילואים.
עו"ד הורביץ מסביר כי במצב הנוכחי בו, מצד אחד, אין הנחייה חוקית שתאפשר את אי-גיוסם של בחורי הישיבות, ומאידך לא נשלחו צווי גיוס חדשים לבחורים – אין כל בעייה חוקית לצאת מהארץ למשל כמו כל מלש"ב רגיל. יתרה מכך, לפי החוק היבש אסור לבחורים שאינם נשואים לעסוק בכל עיסוק אחר מלבד לימוד תורה. משעה שהחוק בטל ואינו רלוונטי, לכאורה לא תהיה בעייה חוקית לבחורים לעבוד ולקבל שכר ב"תלוש", עד לחקיקת חוק חדש.
גדולי ישראל: אין להתייצב כלל, גם לא לזימון ראשון
נזכיר, כי גדולי ישראל יצאו בקריאה נחרצת שלא לשתף פעולה כרגע עם הצווים ואסרו באופן גורף על התייצבות בלשכות הגיוס. מרן הגאון רבי דב לנדו פרסם מכתב שהובא בעיתון "יתד נאמן", בו כתב: "המצב הוא שהערכאות הכריזו מלחמה כנגד עולם התורה, והם אלו שפתחו חזית ובאו לשנות מההסדר שהיה קיים כל השנים, והורו לצבא להתחיל בהליך גיוס בפועל של בני ישיבות, ומכיון שהצבא מחויב לערכאות, נוצר ההכרח כי אין ביכולתנו לסמוך על סיכומים והבנות עם ראשי הצבא כיון שידיהם כבולות בשלשלאות של ברזל בידי השופטים, וכל היענות לגזרות הערכאות מהווה כניעה למלחמתם בהשם ובתורתו". בעקבות זאת הורה הרב כי "ההוראה לבני הישיבות שלא להתייצב כלל בלשכות הגיוס, ולא להיענות לכל זימון שהוא, גם לא לזימון ראשון".
ראש הישיבה, הגאון רבי משה הלל הירש, הבהיר כי "זו מערכה של מסירות נפש. זו לא מערכה רגילה, עברנו בעשרות השנים הרבה מאבקי דת אבל עכשיו מדובר במאבק של מסירות נפש – גם אם בחורים יצטרכו ללכת לכלא. כל ההוראה של הרב שטיינמן ז"ל להתייצב בלשכת הגיוס – רק כשהיה שיח עם הציבור החרדי, ברגע שאין שיח וכל הצעה שמציעים פוסלים אז גם מצידנו אין שום שיח".
בהודעה מטעם מועצת חכמי התורה של ש"ס נאמר: "מרנן ורבנן שליט"א הורו נחרצות, כי נכון לכעת, כשטרם הוסדר חוק חדש המסדיר את מעמד בני הישיבות, אין להיענות לשום צו גיוס או זימון ואף לא לצו ראשון, ועל כן אין להתייצב כלל בלשכות הגיוס".
לפניות לכותב הכתבה: mosheno@knesset.gov.il
סופסוף שוויון בחובות ולא רק בזכויות