מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק המטרו, שיאפשר לקדם במהירות וביעילות את פרויקט המטרו וכולל הסרת חסמים רגולטוריים ובירוקרטיים, לצד תקציב הפרויקט וחבילת המימון שתאפשר את הקמתו.
הצעת החוק כוללת הסדרים משלימים לטובת קידום מיזם המטרו. בין היתר, מוצע להקים מועצה מאסדרת ברשות המטרו, בנוסף מוצעת השלמה של היבטי המימון של המיזם לרבות היטל מימון וקביעת הוראות למימוש המקרקעין בגוש דן.
כמו כן, מוצעים פרקים העוסקים בפעילותם של גורמים מוסמכים לקידום המיזם, בתיאום תשתיות והסרת חסמים לרבות קביעת הסדרים מיוחדים בענייני רעש ותיקונים עקיפים בענייני תכנון ובנייה, חברות ממשלתיות, פקודת מסילות הברזל ועוד. מוצע להפחית את מס המטרו, הן בהסדר מיוחד למספר שנים והן באופן קבוע וכן מוצע מנגנון סיוע לעסקים הסמוכים לתוואי העבודות בשיעור שלא יפחת מ-500 מיליון ₪.
פרויקט המטרו כולל שלושה קווים, 150 ק"מ מסילות תת-קרקעיות ו-109 תחנות. רשת המטרו צפויה לחבר 24 רשויות מקומיות ברחבי גוש דן ולהוביל כ-2 מיליון נוסעים ביום. התועלות המשקיות כתוצאה מהקמת פרויקט המטרו מוערכות בכ-30 מיליארד שקלים בשנה, ומהמרכזיות בהן, אלטרנטיבה לפקקים ברכב הפרטי וחיסכון בזמן.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "גוש דן הוא המטרופולין הגדולה ביותר בישראל. המטרופולין היא ליבה העסקי והפיננסי של מדינת ישראל האחראית למרבית התוצר במשק, ובה פועלים למעלה מ–50% מהעסקים הרשומים בישראל, מרבית מחברות ההיי־טק ומחברות האם בישראל וכן מרכזים של חברות בין־לאומיות רבות. אף על פי שבמטרופולין רשת כבישים מפותחת, היא מאופיינת ברמות גודש גבוהות.
הפער בין הצרכים הצפויים של האוכלוסייה לבין רמת תשתיות התחבורה הציבוריות בישראל מצריך השקעה משמעותית במערכת הסעת המונים יעילה, שתעמוד ביעדים הקבועים בתכניות האסטרטגיות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ותמנע משבר תחבורתי. רכבת תחתית (מטרו) מתאפיינת בהפרדה מלאה מדרכים אחרות, בתדירות נסיעה גבוהה ובקיבולת הסעה של עשרות אלפי נוסעים בשעה"
שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳: "אישור חוק המטרו הוא צעד חשוב למדינת ישראל. עם אישור חוק המטרו וחבילת הסיוע לבעלי העסקים שנמצאים בסמוך לעבודות ואתרי הבניה של המטרו, בגובה של חצי מיליארד ש״ח, אנו עושים היום צעד אדיר לחיזוק מערך התחבורה בישראל – מהלך שבאופן ברור יתמוך ויחזק את כלכלת ישראל. אני מודה לכלל השותפים שסייעו בהעברת החוק. זהו יום חשוב לכלכלת ישראל ולמדינת ישראל. נמשיך לפעול ולחזק את כלכלת ישראל ואת תשתיותיה באופן שימשיך למצב את ישראל בשורה הראשונה של המדינות המפותחות בעולם".
תודה רבה לכל המאשרים תוכניות מסוג זה