מאז שלהי נובמבר 2023, החות'ים תקפו כלי שיט במפרץ עדן ובים האדום, מה שפוגע בנתיבי השיט המרכזיים בין אסיה-אוקיאניה לבין הים התיכון ואירופה. התקפות אלו איימו על הסחר העולמי, במיוחד לאחר שחברות הספנות נאלצו לשנות את מסלולי השיט, וכתוצאה מכך גדל המרחק ושהו במחירים של התובלה הימית.
לפי ניתוח שנערך על ידי חגי אטקס מחטיבת המחקר של בנק ישראל וניצן פלדמן מאוניברסיטת חיפה, הושפעה במיוחד התובלה הימית של מדינות ה-OECD בים התיכון, אך ישראל לא חוותה ירידה חריגה בהיקף היבוא מאסיה ואוקיאניה, מה שהפתיע את המומחים. הפגיעה ביבוא לישראל נותרה מתונה, כנראה בזכות הירידה הכללית בסחר הימי בעקבות המלחמה, ומעבר מוקדם של חברת "צים" לנתיבי שיט חלופיים.
ההסטה של נתיבי השיט וההשפעה על מחירי התובלה גרמו גם לעליות מחירים והאטה בנתיבים אחרים, אך הסחר עם ישראל לא הציג ירידה חריגה.