עסקנים בכירים בחסידות ברסלב חושפים בשיחה בלעדית את מאחורי הקלעים של מגעים אשר נמשכים כבר 11 חודשים במטרה להסדיר את נסיעת הרבבות לאומן לראש השנה. "התחלנו לעבוד מול מולדובה מיד לאחר ראש השנה תשפ"ה כאשר כולם עדיין היו באמצע להתאושש מהטיסה חזרה מראש השנה אשתקד".
בשיחה שהתקיימה עם עסקנים בכירים מחסידות ברסלב, אשר עמלים ימים כלילות סביב סוגיית הטיסות לאומן בכלל, ובעניין הסדרת הטיסות דרך מולדובה בפרט הם אומרים: "התחלנו לטפל בנושא של מולדובה מיד אחרי הקיבוץ של ראש השנה תשפ"ה, עוד לפני שנרגע הכאוס בשדות התעופה ברומניה. כשהגענו למסקנה שלא יהיה ניתן לנסוע שוב במתכונת של שנת תשפ"ה, התחלנו לפעול".
העסקנים מספרים כי הפריצה הראשונית הגיעה ממש בתחילת השנה, כאשר מדינת ישראל פתחה שגרירות במולדובה לראשונה בהיסטוריה. משרד החוץ הישראלי שידר לעסקנים כי כל הבעיות הדיפלומטיות נפתרו, וממילא היה ברור שהדרך להסדרת הטיסות של חסידי ברסלב פתוחה.
"בתחילת החורף קיימנו פגישה מקדימה במשרד החוץ", הם מספרים. "במהלך הפגישה סקרנו את כל האפשרויות, וביקשו מאיתנו לנסות להתחיל את המגעים מול הרשויות במולדובה בכוחות עצמנו, כדי להימנע ממעורבות מדינית גדולה שרק מייקרת ומסבכת את התהליך, כפי שקורה כרגע. שכן ככלל, אנו מתנגדים נחרצות לכל מעורבות ממשלתית בעניין הנסיעה לאומן. המדיניות שלנו מאז ומעולם הייתה כי מדובר באירוע דתי נטו, שאין לו כל קשר לאזרחות או למדינה ספציפיים".
אולם, בחודש חשוון, בפגישה ראשונה שהתקיימה בקישינב, גורמי הממשל המולדובני הפתיעו את העסקנים כשהבהירו להם חד-משמעית: "לא נסגור כלום ישירות מולכם, אלא רק מול ממשלת ישראל".
למרות שהממשל בקישינב דרש עבודה מול מדינת ישראל בלבד, שגריר ישראל במולדובה מר יואל ליאון, ורבה של מולדובה, הרב פנחס זלצמן, לקחו על עצמם ללוות את התהליך ובהמשך משרד החוץ נכנס ישירות לתמונה.
הרב זלצמן לקח על עצמו את המשימה הקשה לשכנע את המולדובנים לקבל את העסקנים כפרטנרים למשא ומתן. ואכן, המאמצים המשותפים שלנו נשאו פרי ולפני כחודשיים הרב זלצמן הגיע לסיכומים ברורים מול המולדובנים, שהיו כבר ברמה של מספרים מדויקים, אך לא כללו את התנאים הכוללים של ההסכם.
בשלב ההוא הם טענו ששר החוץ גדעון סער אמור להגיע לביקור, ומולו הם יסגרו את כל הפרטים, כשבמקביל הם הודיעו לעסקנים כמה ימים לפני ביקורו של שר החוץ גדעון סער בצורה חד-משמעית שיהיו טיסות לחסידי ברסלב בימי ראש השנה דרך קישינב שבמולדובה.
מאותו רגע, כל הנתונים הועברו לידי משרד החוץ בראשות המשנה למנכ"ל צחי דיקשטיין, שלקח את המושכות לידיים וניהל את המשא ומתן מול מולדובה. "גם למשרד החוץ היה קשה להתנהל מול המולדובנים שהערימו קשיים, והדברים התקדמו לאט", אומרים העסקנים.
בין הדרישות המרכזיות שהעמידו המולדובנים: 1. החזר מלא על הוצאות ביטחון ושמירה, בפרט לאור הבחירות לפרלמנט במולדובה שאמור להקשות על הקצאת משאבים לאבטחת חסידי ברסלב. 2. הצבת האנגר עם כל הציוד היקר הדרוש במימון ממשלת ישראל שישמש כטרמינל זמני (כפי שהיה בקייב בעבר), מכיוון ששדה התעופה הבינלאומי בקישינב עמוס עד אפס מקום גם בימי שגרה.
העסקנים סברו שאלו דרישות מופרזות שאסור להיענות להם, אולם משרד החוץ טען שיש להסכים להן. "מדינת ישראל זקוקה לטובה מהרשויות במולדובה והיא יודעת לשלם על זה", נאמר להם.
בשלב הסופי, כדי לתכלל את הטיפול המורכב מול דרישות מולדובה ממשרדי ממשלה שונים כמו משרד התחבורה ועוד לא היה ניתן להמשיך להתנהל במסגרת משרד החוץ ולכן המל"ל נכנס לתמונה כדי לנהל את הנושא.
העסקנים מציינים לטובה את אנשי החיל שליוו את הפעילות מול מולדובה מהרגע הראשון: הרב שלום ארוש יחד עם העוזר שלו מיכאל בן עבו, שר ירושלים ומסורת ישראל לשעבר חבר הכנסת הרב מאיר פרוש, שמלווה את הנושא כבר שנים ולא חסך כל מאמץ, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהבטיח "שלא יסגור את הארנק שלו בפני חסידי ברסלב", חבר הכנסת אלי רביבו, שמגיע לכל פגישה לחזק את הייצוג של חסידי ברסלב, חבר הכנסת צבי סוכות מהציונות הדתית שמשתתף בעצמו בקיבוץ באומן מידי שנה ושרת התחבורה מירי רגב, שהתגייסה אף היא למען העניין. ועוד רבים וטובים שלא חסכו מזמנם.
חבר הכנסת הרב מאיר פרוש סיפר לאחרונה כי "בחודשים האחרונים קיימתי עשרות פגישות ושיחות על העניין של אומן. לפני שהתפטרתי אישרתי העברת תקציב של 2 מיליון ש"ח למשרד החוץ שמתכלל את העניין. אני מברך את כל מי שנכנס לעניין ואת שר החוץ שמהרגע הראשון היה שותף מלא שלנו בנושא הזה".
אחד העסקנים הפועלים ימים ולילות למען כלל חסידי ברסלב מספר: כדי למנוע עומסי יתר על מעברי הגבול, האסטרטגיה היא לפזר את הטיסות על פני כמה שיותר שדות תעופה. נכון לעכשיו, ישנם אישורים סופיים לנחיתות בשדות התעופה בטולצ'אה ובקאו שברומניה. בבקאו צפויים לחתום על הסכם שיאפשר כ-20 עד 22 טיסות. לעומת זאת, שדה התעופה בסוצ'אבה, שנחשב יעד פופולרי, עמוס מאוד, ואף נמצא תחת שיפוצים ויאושרו בו רק 5 עד 7 טיסות. בימים הקרובים אנחנו צפויים לקבל אישור לטיסות גם דרך יאסי.
נכון לעכשיו, הוקם צוות בין-משרדי עם משרד ראש הממשלה, משרד החוץ, משרד ירושלים ומסורת ישראל, משרד התחבורה, משרד הפנים, משרד האוצר והמשרד לביטחון לאומי, כדי לפתור את סוגיית הטיסות לאומן דרך מולדובה, והמאמצים נמשכים כל העת מאחורי הקלעים, בתקווה להגיע להסכם סופי שמטרתו להקל על כלל חסידי ברסלב בנסיעתם לאומן.
יישר כוח לכל העסקנים
70 אלף איש מעם ישראל שנוסעים, זה סכום אנשים משמעותי ויש להתחשב בהם. כדאי מאוד לתת את זה לברסלבים אחרת חלילה זה ילך לסיוע הומניטרי לעזתים. היכן הלך כל הכסף שקיצצו לחרדים? לא לחילונים אלא לרוצחים העזתיים. עם ישראל צריך לעזור אחד לשני ואז יבוא הברכה. וכעת לגבי אומן, כן לתת לברסלבים מה שהם צריכים. אנחנו עם המושרש מאברהם יצחק ויעקב. מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה עד ראש השנה, או שהכסף ילך כאן לתועלת לקבוצה יהודית מסוימת או שזה ילך למתאבדים. נקודה למחשבה