חודש וחצי עבר מאז התקרית החמורה בה רכבת משא פגעה בכבל חשמל וגרמה לשיבושים נרחבים בתנועה הארצית, וכעת מתפרסמים ממצאי הביניים של ועדת הבדיקה החיצונית. הדו"ח, שפורסם היום (שני), מצייר תמונה עגומה של כשלים מערכתיים ברכבת ישראל, החל מטיפול לקוי במטענים חריגים וכלה בבעיות בהכשרה ובתהליך אישור הנסיעות.
בראש הוועדה עומד יהודה בר-און, לשעבר מנכ"ל נת"ע. לדברי הוועדה, היא מיהרה להגיש את המסקנות הראשוניות לדירקטוריון הרכבת מכיוון ש"הצטברו בידיה ממצאים בדבר ליקויים שונים, שמן הראוי להביאם לידיעתו של הדירקטוריון כבר עתה, מבלי להמתין לסיום עבודתה ולהגשתו של הדו"ח הסופי שלה. לליקויים אלה עשויות להיות השלכות ישירות על יכולתה של הרכבת למנוע או לכל הפחות לצמצם את הסיכון לקרות אירועים דומים בעתיד כמו גם להתמודדות עם תוצאותיהם". במילים אחרות, הליקויים דחופים מכדי להמתין לסיום מלא של הבדיקה.
תחילת האירוע הייתה כאשר רכבת משא, שהייתה בנסיעה מאשדוד לכיוון חיפה, פגעה בכבל החשמל בשני מקטעים שונים. הנזק הכבד חייב את רכבת ישראל לבצע עבודות תיקון מקיפות ולבטל או לצמצם קווי נסיעה רבים. הדו"ח, שניתח את הממצאים, קבע כי המערכת הממוחשבת הפנימית של הרכבת לא אפשרה לסווג כראוי את המטען שהועבר, שהוגדר כמטען חריג. כשל זה בהגדרת המטען העביר את האחריות לבני אדם, ושם התגלו ליקויים נוספים.
ממצאי הוועדה חשפו כי אחד מנהגי הקטר שהסיעו את רכבת המשא, וכן בודק הקרונות, לא הכירו את סוג המטען. עקב חוסר הידע הזה, בודק הקרונות אף סירב לאשר את נסיעתה. עניין נוסף שעלה בבדיקה הוא נוהל "ויזה" הליך חתימת אישור הנסיעה לרכבת (נוסעים או משא). לפי הדו"ח, תהליך זה מתנהל בצורה לא אחידה ובעייתית חלק מהאישורים מתקבלים באופן ממוחשב ואחרים באופן ידני.
בעקבות הכשלים המבצעיים והמקצועיים שנתגלו, הוועדה פנתה אל דירקטוריון הרכבת עם דרישות ברורות לשיפור: "הוועדה סבורה שעל הרכבת לערוך בחינה מקיפה של מערך ההדרכות הניתן לעובדיה בהיבטים התפעוליים השונים, תוך שימת דגש על היבטי בטיחות, להגדיר מחדש, ובאופן מקיף ומרחיב את ממלאי התפקידים שנדרשים לעבור את ההדרכות האמורות, ולקיימן בהקדם האפשרי". המלצות אלו משקפות את חומרת המצב ואת הצורך בשינוי מיידי בהכשרת צוותי הרכבת.
רקבת ישראל, זה אירגון פשע,המנוהל על-ידי פושעים.
לכן קרה מה שקרה!
אנחנו הקורבנות.
אף אחד לא ייתן את הדין על הפשעים, שנעשו ושגרמו לנזק של מיליוני שקלים.