דו"ח חדש של המועצה האירופית לבטיחות בדרכים ובחן את התמודדות החברות בארגון בשנים האחרונות מעלה כי ישראל נמצאת במקום לא טוב ביחס לשאר מדינות ה-OECD בכל הנוגע למספר ההרוגים והפצועים באורח קשה בתאונות דרכים לאורך השנים.
בעוד שמדינות אירופה הצליחו לצמצם בין 2018 ל-2019 את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-3% בממוצע, בישראל נרשמה עלייה של 17% במספר ההרוגים – העלייה החדה ביותר בהשוואה למדינות אירופה. יצוין כי הדו"ח לא מדד את התאונות בכבישי יהודה ושומרון. המדינות שעומדות בראש הטבלה והצליחו לצמצם במידה ניכרת את מספר ההרוגים בשנה שחלפה הן לוקסמבורג, שבדיה ואסטוניה.
הדו"ח בחן גם את מגמת השינוי במספר ההרוגים בתאונות דרכים בעשור שחלף, משנת 2010 עד 2019, וגם כאן ישראל מדורגת בתחתית מדינות הארגון, במקום הרביעי מהסוף. בעשור החולף, מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-23% בממוצע ואילו ישראל צמצמה את מספר ההרוגים רק ב-8.2% בממוצע בשנים אלה.
גם בבחינת הנתונים מתחילת שנות ה-2000, עולה כי ישראל משתרכת מאחור ונמצאת במקום הרביעי מהסוף. בשני העשורים שחלפו מדינות אירופה הצליחו לצמצם את מספר ההרוגים בשיעור ממוצע של 56% ואילו ישראל רשמה ירידה קטנה בהרבה – רק 40% בממוצע.
מבחינת נתוני ההרוגים בתאונות הדרכים ביחס למיליארד כלי רכב בין השנים 2016-2018, ישראל מדורגת במקום ה-12 מתוך 24. בעוד שממוצע ההרוגים במדינות אירופה עומד על 6.1 בני אדם למיליארד כלי רכב, בישראל הנתון הזה עומד על 5.2. אף על פי כן, הדירוג אינו כולל את הנתונים משנת 2019 שבה נרשמה עלייה גבוהה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בישראל.
נתון נוסף שנבדק הוא מספר המעורבים בתאונות דרכים שנפצעו באורח קשה. מבחינת נתוני העשור האחרון עולה כי ישראל מדורגת לפני המדינה האחרונה, מלטה, כשאחוז הפצועים באורח קשה בישראל עלה ב-16%, לעומת מדינות אירופה שהצליחו לרשום ירידה של 2% בנתון.
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הציגה נתונים על מספר ההרוגים בתאונות מתחילת השנה הנוכחית. בשנת 2020 נהרגו 124 בני אדם, לעומת 148 בתקופה המקבילה אשתקד – ירידה של 16%. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שבעקבות תקופת הסגר שהוטל בשל מגפת הקורונה ירד מספר הנוסעים והכבישים נותרו ריקים כמעט לחלוטין במשך שבועות רבים.
כבר לפני ארבע שנים ערכה ועדת הכלכלה של הכנסת שימוע ציבורי בנושא תאונות הדרכים והעלייה במספר ההרוגים. הוועדה קבעה שהממשלה לא עמדה ביעדים שנקבעו בנושא צמצום מספר ההרוגים, וכן כי מדיניות הממשלה בנושא לוקה בחסר בכל הנוגע לראייה מערכתית ושיטתית. לנוכח המסקנות, אימצו בממשלה תכנית לצמצום הקטל בדרכים שעלותה ארבעה מיליארד שקלים.
לבקשת חבר הכנסת בועז טופורובסקי ממפלגת יש עתיד, הוכן במרכז המחקר והמידע של הכנסת דו"ח מעקב מקיף לבחינת מימוש מסקנות הוועדה, וממנו עלה כי הממשלה לא עמדה בהתחייבויותיה.
הדו"ח עמד על כך שהטיפול בתשתיות וקטעי דרך מסוכנים לוקה בחסר. כמו כן לא נמצא פתרון להתמודדות עם התופעה בחברה הערבית שממנה מגיע שליש מההרוגים בתאונות בעשור האחרון, ולא בוצע שינוי באכיפה כדי שזאת תהיה יעילה יותר ותתבצע בנקודות מסוכנות בכבישים.
אם היו מחרימים רכבים על טלפונים ורמזור אדום ואכיפה על קו לבן רצוף אנשים היו מחילים לנהוג יותר נורמלי.
צודק
6.1 למליארד כלי רכב??? נראה לי שיש כאן טעות…זה נתון הזוי
שיסדרו את הכבישים,מהמיסים ששילמנו למה הם מחכים? הכבישים בי-ם למשל צריכים קירצוף דחוף ועריה קיבלה תקציב ממשלה 11 מילירד השנה ,כן כן זנ הסכום .😲😲😲
העיקר שמדברים קארנה