שלום וברכה מורי ורבותי!
ערב שבת שלום, שבת פרשת דברים, חומש חדש לפתחנו.
ובתחילתו של החומש מגיע משה רבנו לעם ישראל ומוכיח אותם על התקופות הקשות שהם העבירו אותו, על הדברים שהם עברו בהם על דברי ה' יתברך.
אבל משה לא מציין שום עבירה במפורש, הוא עושה את הכל בצורה של רמז: הוא מזכיר את המקומות הבעייתיים, הוא מזכיר צבעים שמרמזים על דברים בעייתיים, אבל לא אומר במפורש היכן ומה היו העבירות שעבר עם ישראל.
מה הייתה המטרה של משה רבנו?
יודע משה רבנו שכאשר מגיעים לאדם ונוזפים בו, סונטים בו ואומרים לו: "נו נו נו, רע ומר יהיה לך על המעשה הרע אשר עשית", מיד יבוא אותו אדם וינסה להצטדק, מיד הוא יבוא עם התנגדות פנימית טבעית וינסה להסביר עד כמה לא נכון ועד כמה לא הובנו דבריו כראוי ושדבריו הוצאו מהקשרם כדרכם של אחינו הפוליטיקאים…
כאשר מגיע אדם לחברו ובמקום להוכיח אותו הוא רק מציין לו נקודות של אור במהלך החיים, הוא רק רומז לו על כך בצורה של אהבה, הוא בעצם אומר לו: "אני רוצה לשמור על הכבוד שלך, אני רוצה לשמור על המעמד שלך, אבל חשוב לי שיחד נעבור גם על הדברים הבעייתיים שהיו בינינו ונרפא את הפצע".
כאשר האדם מבין שמי שעומד מולו לא מגיע לזלזל בו ולא סתם מוריד מערכו, הוא מקבל את התוכחה באהבה ומוכן להתקדם ולהתעלות.
"אַל תּוֹכַח לֵץ פֶּן יִשְׂנָאֶךָּ הוֹכַח לְחָכָם וְיֶאֱהָבֶךָּ" (משלי ט, ח).
אחד הפירושים המדהימים שהיה אוהב מרן רבינו עובדיה יוסף זכר צדיק וקדוש לברכה להסביר הוא כך.
אל תוכח אדם בתור לץ, כי אם תקרא לו לץ הוא לא ירצה לשמוע אותך, הוכח לחכם ויאהבך, תאמר לו: "אתה חכם, אין כמוך בעולם, לאדם מדהים כמוך לא מתאים, בו ביחד נצא מהבוץ הזה", ואז תראה עד כמה הוא כמו יאהב אותך, יעניק לך את ידו ויחד תזכו לעלות ולהתעלות.
ברכת שבת שלום ומבורך ממני ומכל צוות החיזוק היומי העולמי המעריך, מוקיר, מעריץ ומה לא?
וברוכים תהיו!
אין עליך רבי
מעריך מוקיר מעריץ ומה לא
יותר מדהים ממדהים