עיתון 'הדרך', ביטאונה של תנועת ש"ס יוצא הבוקר במתקפה פומבית חריפה כנגד פרויקטור הקורונה רוני גמזו.
הכותרת הראשית של העיתון, מביעה מחאה על דברי גמזו כנגד הגר"ח קנייבסקי. "כבוד התורה: זעזוע חמור מביזוי כבודו של שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א". בכותרת נכתב: "ביקורת חריפה כנגד ההתנהלות השערורייתית של פרויקטור הקורונה".
בידיעה עצמה, החתומה בידי כתב העיתון, שמעון ליברטי, נכתב: "ביקורת חריפה ונוקבת נשמעת בימים האחרונים בקרב הציבור והגורמים המעורים בטיפול במגיפת הקורונה, כנגד ההתנהלות של פרויקטור הקורונה מנהל תכנית 'מגן ישראל', פרופ' רוני גמזו. הביקורת מגיעה לאור כישלון מוחץ של פרופ' גמזו בבלימת התפשטות הנגיף וקטיעת שרשרות ההדבקה, כאשר מאז שמונה לתפקידו לפני כחודש וחצי, רמת התחלואה לא ירדה כלל, ואדרבה השבוע נשבר שיא הנדבקים היומי מאז פרוץ המגפה עם מעל ל-2100 חולים חדשים ביום, ומספר המתים המתקרב ל-1000 .
"וכן על רקע הצעדים של רוני גמזו בשבועות האחרונים, בעיקר בכל הקשור להתנהלות מול הציבור החרדי, כאשר למרבה הצער נראה כי גמזו בחר להצטרף לאלו שסימנו את הציבור החרדי כ"מפיץ מחלות" והפכו אותו לשעיר לעזאזל האולטימטיבי.
"זה החל בהתנהלות סביב הנסיעה ל'קיבוץ' בראש השנה באומן על ציונו של הרה"ק מוהר"ן מברסלב זי"ע, כאשר בעוד נעשים מאמצים וניסיונות על ידי הגורמים הרלוונטיים ובראשם יו"ר תנועת ש"ס השר הרב אריה דרעי, תוך הידברות עם ראשי ובכירי חסידות ברסלב, בחר גמזו להתנהל בגסות ופער את פיו בביטויים מחוצפים על ה'קיבוץ' באומן, כביכול מדובר ב"מסיבה" עפ"ל.
"הוא לא הסתפק בכך, ובצעד חסר תקדים שגרם נזק היסטורי ליהדות החרדית, שיגר מכתב רווי בלע לנשיא אוקראינה, בו ביקש ממנו לסגור את גבולות אוקראינה בפני החסידים והעולים לציון, תוך האשמות ועלילות מרושעות על הציבור החרדי, וסימונו כ"מפיץ מחלות". הצעד הנפשע הזה הביא כבר לנזקים חמורים, באוקראינה הודיעו על סגירת הגבולות בפני אזרחי ישראל, ובהמשך אף הקדימו את מועד הסגירה וסירבו להכניס גם את אלה שקיבלו אישור.
מאות חסידים נותרו ימים ארוכים בשדה התעופה, ממש עד לערב שבת, כאשר רק התערבות אישית של השר הרב דרעי מול שר הפנים האוקראיני הביאה להכנסתם של היהודים למקום יהודי לקראת שבת. בנוסף, מכתבו של גמזו הביא לעליית האנטישמיות באוקראינה כלפי המתפללים היהודים ולתקיפות חמורות ואלימות של יהודים בידי אנטישמיים מוסתים.
"אבל לא רק באוקראינה, המכתב הבזוי הביא להתגברות האנטישמיות במקומות רבים בעולם, כאשר יהודים בעלי חזות חרדית עוכבו בשדות תעופה בכל רחבי העולם, ובמקומות רבים זה גרם ליצירת התדמית האנטישמית כביכול החרדים מפיצים את הנגיף ומעלים את התחלואה.
בצעד בעייתי נוסף, בחר גמזו לפעור את פיו והתבטא בצורה לא ראויה ולא מכובדת כנגד שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א.
בשיחה עם 'הדרך' תקף הר"ר יהודה אבידן, שהיה בעצמו הפרויקטור לטיפול בקורונה במגזר החרדי – מטעם יו"ר תנועת ש"ס ושר הפנים הרב דרעי – בגל הראשון שמוגר בהצלחה מרובה בס"ד, את ההתנהלות הכושלת כעת. "עבר כבר כמעט חודש וחצי מאז שרוני גמזו מונה לפרויקטור, והתחלואה לא ירדה כלל, נשארנו עם אלפיים חולים חדשים מדי יום, וישנה אפילו עלייה מסוימת. הוא לא הצליח להביא את מספר הבדיקות שהוא הבטיח, ובמקומות רבים מבקשים להיבדק ולא מקבלים.
אין בכלל מערך בדיקות אפידמיולוגיות כמו שצריך, ואין קטיעה של שרשרות ההדבקה. אם על מספר החולים הפעילים כיום, שהוא כ-22,000 בני אדם, יש רק כ-60,000 מבודדים, אתה מבין שלא באמת מצליחים לבצע חקירה אפידמיולוגית כראוי ולאתר את כל המגעים של החולה ולבודד אותם כנדרש, שזה הצעד הבסיסי ביותר לבלום את התפשטות הנגיף ולשטח את העקומה.
"גם תכנית הרמזור שגמזו כל כך מהלל, נבנתה בצורה לא נכונה ולא מתאימה, הקריטריונים לקביעת עיר אדומה ניתנים למניפולציה פשוטה בקלות, ולכן לא מהווים מדד אמיתי לרמת התחלואה בעיר. אני אסביר: אם בחיפה שהיא עיר גדולה פי כמה מבני ברק, יש פחות מחצי ממספר הבדיקות של בני ברק, ולכן יש אחוז חיוביים גדול יותר בבני ברק והיא מוגדרת כעיר אדומה, וחיפה היא לא עיר אדומה, למרות שוודאי שיש שם יותר חולים, זה אומר שהמודל נבנה בצורה לא נכונה. אם יש אפשרות שבעיר מסוימת יבצעו אלפי בדיקות לאוכלוסיות שאין בהם כמעט תחלואה, כמו ילדים וכדו', וכך אחוז החיוביים מכלל הנבדקים ירד ולכן העיר לא מוגדרת כ'אדומה', למרות שאין התמודדות אמיתית עם התחלואה בעיר, אלא רק משחק בנתונים, זה שוב אומר שהמודל לא נכון, ולא מלמד אותנו כלום על התחלואה האמיתית בעיר ועל ההתמודדות והצעדים האמיתיים שראשי העיריות נוקטים או לא נוקטים.
"ואחרי כל זה, בגלל הכשלונות, בגלל שאין שום הצלחה בשום דבר, מגיע גמזו ובוחר להסיט את האש לעבר הציבור החרדי, זה הכי קל, זה הכי נוח. זה צעד פופוליסטי, אבל יותר מכך זה צעד מסוכן. אנחנו רואים בבירור איך המכתב שלו גורם לעלייה באנטישמיות בכל העולם, זה נזק שיישאר לשנים ארוכות. הוא לא בא בשביל לשמוע, בשביל להתייעץ, הרי אם הוא היה באמת רוצה לפעול כמו שצריך, איך יתכן שאתה יוצא בהכרזות ושולח מכתבים בנושא אומן בלי לדבר עם הנציגים שאתה מינית למועצה המייעצת, בשביל מה הקמת מועצה עם נציגים ואנשים שמכירים את הציבור, אם אתה אפילו לא מדבר איתם לפני שאתה עושה דברים. לצערי, איך שהדברים מתנהלים אני לא רואה כיצד יהיה אפשר להוריד את התחלואה. אמרתי את זה בראיון שעשינו כאן ב'הדרך' לפני חודש וחצי, שעזבתי את התפקיד כאחראי על הטיפול בקורונה במגזר החרדי, ולצערי רואים שצדקתי".
בצד הכתבה מתפרסם טור של ליברטי, תחת הכותרת "הפקידוקרטיה מסוכנת לנו". בטור נכתב: "אותה התנהלות פקידותית שרירותית, עומדת גם בעוכריו של פרופ' רוני גמזו. איך יתכן שפקיד, חשוב, נכבד וטוב ככל שיהיה, מעז לשלוח מכתב לנשיא של מדינה אחרת, מתיימר לייצג את עמדת המדינה והממשלה ובמכתב רשמי שכזה עוד מרשה לעצמו להשתלח בחוצפה באזרחי המדינה. מכתבים כאלה לדרג מדיני של מדינה אחרת, הם מתפקידיו של הדרג המדיני בלבד, זהו מכתב שאמור להישלח על ידי ראש הממשלה או לכל הפחות שר הבריאות, איך אתה קשור לסיפור?
בכלל, צפייה בכל ההתנהלות של גמזו מאז נכנס לתפקידו כפרויקטור, מעלה תחושה קשה של אדם שהסתחרר מעט. ביטחון עצמי זו תכונה חשובה, ביטחון עצמי מופרז, שלא לומר יוהרה, הם הגורמים המרכזיים שעלולים להכשיל בנאדם. כך לצערנו מגיעים פעם אחר פעם לתקריות בעייתיות ומביכות, למשפטים שלא היו צריכים להיאמר, לצעדים שלא היו צריכים להינקט, ובעיקר לחוסר יכולת לעצור לרגע ולהפיק לקחים מהטעויות הקודמות, אלא להמשיך בכל הכוח במסלול התנגשות ולהתנהל כפיל דורסני בחנות חרסינה. במקום להבין את המורכבויות, ולנסות למצוא פתרונות בהסכמה ובהידברות, גמזו מחריב כל יכולת לייצר אמון ושיתוף פעולה, והוא עושה זאת בשיטתיות עם כל אחד מהחוגים במגזר החרדי".
איפה יתד…..
גם ביתד כתוב.
יתד לא נאמן
כל מילה פנינה.. עיתון עם דרך! איפה משיגים אני רץ..
אוי אפי כמה אתה טיפשששש
ה' ירחם! עד לאן הוא מגיע הגמזו הזה!
ואפוא בטאון ליטאי ה'יתד' בכל זה ???.
שאלה טובה. אולי מישהו יעלה כאן את עמוד השער של יתד שכולנו נראה מה כתבו ומה לא..
אני ראיתי שכתוב ביתד
כתוב ביתד מחאה נזעמת בעמוד הראשון. נא לקרוא שם
כל הכבוד לעיתון מגזרי,הרואה את תפקידו ככלי עידכון לכלל הגונים במגזר.ואת גדולי ישראל ככלל מיצגי המגזר.ככה זוכים להבין שאדם גדול הוא בזכות התורה שלמד ולא בגלל המגזר/חוג/עדה אליו הוא משתייך.