מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם בצהריים (שלישי) דוח מיוחד על טיפול בתלונות הציבור בתקופת הגל הראשון של משבר הקורונה.
אנגלמן שהגיש את הדוח ליו"ר הכנסת יריב לוין, הודיע כי יפרסם בשבועות הקרובים ממצאי ביניים מתוך הביקורת אודות ניהול משבר הקורונה בשורת נושאים. "המטרה היא שהביקורת והתובנות העולות ממנה יסייעו למקבלי ההחלטות להביא לתיקון הליקויים ולשפר את פעילותם כבר עתה, לצורך המשך ההתמודדות עם הקורונה", אמר המבקר.
הדוח שפורסם היום מאגד את התלונות שהגיעו למבקר המדינה בכובעו כנציב תלונות הציבור החל מה- 15 במרץ, ארבעה ימים לאחר ההכרזה על מגיפה עולמית, עד לתאריך ה-30 ביוני 2020. התלונה הראשונה שהוגשה בתקופה זו עסקה בקריסת אתר שירות התעסוקה.
בתקופת הדוח התקבלו בנציבות תלונות הציבור שבמשרד מבקר המדינה 4,684 מכתבי תלונה, כאשר 36% ממכתבי התלונה (1,677) עסקו בנושאים הנוגעים למשבר הקורונה. בתקופת הדוח חל גידול של 16% בכלל התלונות שהתקבלו בנציבות, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
73.8% מהתלונות הנוגעות למשבר הקורונה שלנציבות הייתה סמכות לבררן ושבירורן הסתיים בתקופת הדוח, נמצאו מוצדקות או שעניינן בא על תיקונו במהלך הבירור. זאת, לעומת 41% בכל שנת 2019.
על פי הדוח, הגוף שקיבל את מספר התלונות הגבוה ביותר הוא המוסד לביטוח לאומי עם 1,253 תלונות הנוגעות למשבר הקורונה. נתון זה משקף עליה של 500% ממספר מכתבי התלונה שהתקבלו על הביטוח הלאומי באותו פרק זמן בשנת 2019.
יצוין כי בשנים כתיקונן מתמודד הביטוח הלאומי עם כ- 200,000 תביעות שנתיות לדמי אבטלה ואילו בתקופת משבר הקורונה התמודד הביטוח הלאומי עם יותר ממיליון תביעות בפרק זמן של מספר חודשים.
81.9% מהתלונות בתחום הביטוח הלאומי שבירורן הסתיים בתקופת הדוח נמצאו מוצדקות או שעניינן בא על תיקונו.
מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: משבר הקורונה הביא לפתחנו מספר חסר תקדים של כמיליון תביעות לדמי אבטלה, לעומת 17 אלף תביעות בממוצע לחודש בימי שיגרה. בעקבות כך, הסטנו מאות עובדים לטיפול בדמי אבטלה, בנוסף לתוספת של מאות עובדים לעיבוי כוח האדם במרכזים הטלפוניים שנתנו מענה למאות אלפי שיחות