שלום וברכה מורי ורבותי!
ערב שבת שלום, שבת פרשיות ניצבים וילך!
ובפרשתנו: "פֶּן יֵשׁ בָּכֶם אִישׁ אוֹ אִשָּׁה אוֹ מִשְׁפָּחָה אוֹ שֵׁבֶט אֲשֶׁר לְבָבוֹ פֹנֶה הַיּוֹם מֵעִם ה'" (דברים כט, יז).
כלומר, הלב של אותה משפחה או של אותו שבט פונים מעם ה' יתברך והם רוצים לעבוד אלוקים אחרים והם רוצים לעשות ככל העולה על רוחם, בדיוק כמו אדם שיאמר לעצמו את המילים הבאות "כִּי בִּשְׁרִרוּת לִבִּי אֵלֵךְ לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה" (שם יח).
וכאן עומד משה רבינו, מייסר את עם ישראל ומזהיר אותם מאותם יצורים אפלים.
אבל מה אלו המילים הללו: "לְמַעַן סְפוֹת הָרָוָה אֶת הַצְּמֵאָה"?
במפרשים מובאים חמישה פירושים למילים הללו, נתמקד באחד מהם.
רווה זה הוא אדם שכבר שתה הרבה מאוד מים, צמא זה הוא אדם שלא זכה לשתות מים ונפשו יוצאת לכוס מים אחת בלבד.
כאשר אדם עובר עבירה בגלל שהוא צמא, העבירה היא יחסית קטנה כביכול, הוא היה צמא ובלית ברירה הוא הלך וגנב כוס מים.
אבל כאשר הוא רווה ועבר את העבירה שם העבירה הרבה יותר גדולה והעונש שלה יהיה בכפל כפליים, כבר היית רווה, אז מה בער לך לגנוב את אותה כוס מים?
אומר הקדוש ברוך הוא לעם ישראל: "מגיע אותו אדם שמנסה להיות גם צמא וגם רעב ומידי פעם עובר עבירות כאלה ועבירות כאלה. אם הוא יעבור את העבירות שלו רק כאשר הוא צמא, יהיה לי יותר קל לסלוח לו, אבל אם הוא יעבור את העבירות האלה מתוך זדון, מתוך רצון לעבור עבירה למרות שהוא רווה, שם כבר אני אכעס עליו ואומר לו: 'יקירי! גם את העבירות שעברת בצמאה אני מגלגל לרעתך כי עכשיו הוכחת לי שלא גנבת את כוס המים מתוך צמא אלא גנבת מתוך עיקרון של גנבה'".
מורי ורבותי!
כל אחד מאתנו עומד בניסיונות וביזיונות קשים מאוד, אין אדם שלא עובר ניסיונות. גם אם נפלת, גם אם לא הייתה ברירה, אל תתיר את הרצועה, אל תאמר לעצמך: "מעתה הכל מותר כי ממילא אני כבר מחוק על ידי הקדוש ברוך הוא", ממש לא.
ה' יודע להתחשב בקשיים שלך, אם עברת עבירה מתוך קושי, שים אותה בצד ותחסל חשבונות בהקדם עם ריבונו של עולם על העבירה הזו על ידי תשובה ומעשים טובים.
לעולם אל תהפוך את העבירה הזו לתחילת הדרך ולהתרת הרצועה, כי כאשר תעבור את העבירות הבאות מתוך שפע ומתוך הצלחה ולא מתוך צמא, תתגלגל אליך גם אותה עבירה שכוחה שהגיעה בעקבות הצמא.
ברכת שבת שלום ומבורך ממני מכל צוות החיזוק היומי העולמי האוהב, מעריך, מוקיר, מעריץ ומה לא?
וברוכים תהיו!
יישר כח!!
קבל תיקון "אלוהים אחרים " ולא אלוקים אחרים
ויש עוד הסבר הפוך .
הרווה זה הכוונה לאדם שתוי שיכור שהיחס אליו סלחני.
והצמאה פירוש אדם צלול בדעתו היחס לטעותו מקפיד יותר