שלום וברכה מורי ורבותי!
והיום אנחנו מוסיפים סרטון לא קצר, בו ננסה ביחד להבין, כיצד ניתן לסלוח לאדם שהרס לנו את החיים, לאדם שפגע בנו באמת, ואפילו לאדם שעדיין ממשיך לפגוע בנו.
אני מבקש את הריכוז המוחלט שלכם, ויחד בעזרת ה' נצא מזה.
הגמרא הקדושה (ברכות י' ע"א) אומרת על הפסוק (שמואל-א ב, ב): "אֵין צוּר כֵּאלֹהֵינוּ" – אין צייר כאלוקינו.
הבעל שם טוב מסביר על פי הדרש, שהקדוש ברוך הוא צייר כל כך טוב, עד כדי כך שהוא יכול לשים מולך אדם שאתה בטוח במאת האחוזים שהוא מעליב אותך, פוגע בך, משמיץ אותך ואפילו מזיק לך בגוף ונפש, אבל בעצם זה לא הוא, זה הקדוש ברוך הוא ששם את המסיכה הזו מולך.
יש לה' יתברך מספיק סיבות לעשות לך "רע" במרכאות, וזה באמת במרכאות, כי אף אחד מאיתנו לא יודע מה רע ומה טוב.
מביא לך הקדוש ברוך הוא אדם שיגרום לך למנת ייסורים כלשהי – כי זה בא על חשבון מנת ייסורים אחרת.
מביא לך הקדוש ברוך הוא מישהו שדווקא הוא יצליח להוציא את הטוב שבך – כי אתה אדם שמוציא את הטוב שבו רק כאשר ישנה מלחמה.
מביא לך הקדוש ברוך הוא מישהו שיגרום לך לפספס משהו בחיים – כי אותו משהו היה עלול להרוס לך את החיים.
אתה לא מבין, אתה לא יודע, אתה באותו רגע אפילו צועק: "הצילו!", אבל אותו אדם בעצם הציל לך את החיים בשליחותו של הקדוש ברוך הוא.
יתכן וסתם נגזר עליך לסבול, והקדוש ברוך הוא מעדיף שהסבל הזה יבוא מהבית או מאדם קרוב ולא ממישהו רחוק, ששם הסבל יהיה חמור הרבה יותר.
הרב חיד"א ע"ה כותב, שכאשר הקדוש ברוך הוא רוצה לחנך את האדם, המקל הראשון שהוא משתמש בו זו אשתו.
מה האשה אשמה? האם היא צריכה להיות מרשעת בכדי שבעלה יתחנך?
ממש לא!
האשה באמת תמשיך להיות צדיקה, אבל הבעל יראה את זה כאילו היא מתנהגת אליו לא יפה, היא תדבר איתו והוא יגיד: "היא יורקת עליי", "היא זורקת עליי דברים", הוא ירגיש את ההרגשה הרעה ביותר בעולם.
באבות דרבי נתן (נ"א פ"כ) כתוב, שאדם שמסיר מעליו עול תורה, אחד מהדברים שהוא "זוכה" בהם הוא: הרהורי אשה רעה.
מה אלו הרהורי אשה רעה? – הוא מרגיש שאשתו רעה.
למה ה' מעניש אותך על ידי אשתך? למה לא על ידי אדם זר?
כי אומר לך הקדוש ברוך הוא: "אני מעדיף שתסתכסך עם האשה הכי קרובה אליך ויחד תזכו גם בהמשך להשלים ולהקים את הבית מחדש, ולא עם אדם זר שאני לא יודע היכן זה יגמר, זה לטובתך, זה עושה לך את הכי טוב שבעולם".
אבל מהו אחד מהסימנים של ביאת המשיח? – "פני הדור כפני הכלב" (סוטה מ"ט ע"ב). מה זאת אומרת פני הדור כפני הכלב? האם הכוונה למסיכה אותה עוטים אנו על פנינו ברשות הרבים? חד משמעית לא!
אחד מהפירושים המדהימים והנפלאים הם, שכאשר כלב חש כאב מאבן או מעץ שנזרקים עליו, הוא מיד הולך לאותה אבן ולאותו עץ ומכה אותם, חובט בהם ולא מוכן להשאיר להם חיים, הוא לא מבין שאבן ועץ לא יכולים להזיק לבד, יש מישהו ששלח אותם.
אם אתה מתנגד לאותו אחד שעושה לך רע ולא מוכן לסלוח לו, אתה בעצם אומר קבל עם ועולם: "זה לא הקדוש ברוך הוא, זה האדם הזה שנמצא מולי".
החפץ חיים הוכיח מפסוק מפורש בגמרא מפורשת, עד כמה גם מי שמכה אותך וחובט בך הוא בעצם לא עושה שום צעד מבלי שה' מכוון אותו ודורש ממנו להביא לך את סטירת הלחי המצלצלת הזאת, או את הבעיטה הכואבת הזאת:
על הפסוק "וְרַפֹּא יְרַפֵּא" (שמות כא, יט) דורשת הגמרא (ברכות ס' ע"א) – מכאן שניתנה רשות לרופא לרפא.
על מה נאמר הפסוק הזה?
הגמרא אומרת, שכאשר אדם היה רוצה ללכת לרופא, הוא היה חושש, שהרי אם הקדוש ברוך הוא נתן לי מחלה, איך אני יכול ללכת לרופא ולבטל את רצונו של הקדוש ברוך הוא?
כאשר הגיע הפסוק ואמר "וְרַפֹּא יְרַפֵּא", למדנו שמותר ללכת לרופא והקדוש ברוך הוא אומר: "אני הבאתי אותו, ואני גם רוצה שהוא יתן מזור למחלה שלך".
אבל שימו לב טוב!
הפסוק הזה נאמר על אדם שהכה את חברו, ולאחר שהוא חבט בו אומרת הגמרא: "הקדוש ברוך הוא הכה אותך, איך היית הולך לרופא בלי אישורו של הקדוש ברוך הוא?!".
שואל החפץ חיים: "סליחה! האם הקדוש ברוך הוא הכה אותי? חבר שלי הכה אותי!". מכאן מביא החפץ חיים ראיה מוכחת שאין דבר כזה 'חבר שמכה אותך', יש 'הקדוש ברוך הוא שמכה אותך באמצעות החבר'.
ככל שתתחזק באמונה ותבין עד כמה זה נכון – לא תראה את החבר בעיניים, וממילא לא תתקשה למחול לו, כי מי הוא בכלל שלא תמחל לו? מה הוא שווה בכדי לעמוד לך כאבן נגף בחיים?
מעבר לזה, האם אתה באמת מבין שבמהלך שמונים, תשעים ומאה שנה של חיים בעולם הזה, אף פעם לא באמת מצליחים לדעת מה טוב לנו ומה רע בשבילנו?
כמה אנשים זכו בסכומי כסף גדולים ונהרסו להם החיים? כמה אנשים נפלו לאשפתות והגיעו עד פת לחם ורק משם הצליחו לצמוח ולגדול?
אתה לא באמת יודע אם מי שהזיק לך לא כיוון אותך לדרך הטובה ביותר ולמסלול הנכון של החיים שלך.
אחרי כל פיטורין מסתתרת עבודה חדשה, אחרי כל שקיעה מסתתרת זריחה חדשה.
ההסתכלות שייכת אך ורק לקדוש ברוך הוא. אתה אמור מלמטה לסמוך עליו ולהבין עד כמה ההסתכלות שלו נכונה, לך אין זכות אפילו לקרוא לזה הסתכלות.
דבר נוסף, אתה מבין מה זה לסחוב על הלב כעס וטינה על אדם אחר?
בין אם הוא רחוק, וכל שכן וקל וחומר אם הוא קרוב, אתה סוחב טונות על הלב שלך, אתה הרבה יותר גרוע מאותו אחד שמרים משקולות למעלה מכוחותיו, כי שם הוא מזיע, הוא מפרפר, כולם ניגשים ומסייעים, נותנים לו כוס מים, מושיבים אותו ואפילו מוחאים לו כפיים.
אבל אתה סוחב על הלב יום יום ושעה שעה את ה"לא להיתקל בו", את ה"לא לשמוע אותו", את ה"לא להתייחס לדבריו", זה משקל איום ונורא, זה משקל שעלול להכריע את הלב.
למענך, תשקול טוב טוב את הדברים, תבין עד כמה הוא לא בתמונה, תבין עד כמה הוא בכלל אומלל שכך נזקק להתנהג כלפיך כדי לחוש טוב עם עצמו, ומרגע לרגע, אחרי עבודה מאומצת, לא יהיה אדם שלא תוכל לסלוח לו.
אתה סולח לו בגלל שזהו רצונו של הקדוש ברוך הוא, בגלל שאתה מאמין שלא הוא עשה לך משהו, אלא הקדוש ברוך הוא ניהל את כל העניין, ואתה מאמין שכל הרע שנראה לך הוא בעצם טוב שיום יבוא ורק תבין מה היה טוב בו כל כך.
והדבר האחרון, למען הלב שלך, למען הכליות שלך, למען הריאות שלך, למען הבריאות הנפשית והגופנית שלך, אתה עושה הכל בכדי לנקות שולחן ולפתוח דף חדש.
אני יודע שזה מאוד קשה, זו מלחמת עולם, אבל זו מלחמת עולם שתנצח בה, זו מלחמת עולם שליהודי יש את הכח לנצח, גם בקרב הפרטי וגם במלחמה הכללית, להגיע לקדוש ברוך הוא ביום כיפור ולומר: "מחלתי למרות שזה לא הגיוני, אני מבקש את המחילה שלך למרות שזה באמת, אבל באמת, לא הגיוני".
ברכת הצלחה לכולנו באחד מאתגרי החיים הקשים ביותר,
וברוכים תהיו!