לאחר פנייתם של מנהלי מוסדות, פתח יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני בבדיקה מהיכן מגיע הפער בין התקציב שמועבר לישיבות בפועל לזה שאושר.
ח"כ גפני מצא כי תוכניות של חברי הכנסת פרץ, סמוטריץ', וכהן מש"ס גרמו לגרעון של 13 מיליון ש"ח. גפני זועם ויוצא למאבק ראש בראש בנושא.
ההפחתה מתקציב הישיבות שגורמת לפגיעה חמורה בכיסם של אברכי הכולל ותלמידי השיבה הם כתוצאה: תוכנית שיזם השר רפי פרץ נציג הבית היהודי לפיה תלמיד ישיבה בעוטף עזה, מקבל תוספת ל – 2 נקודות בעלות שנתית של 4 מיליון; תוכנית נוספת של חה"כ בצלאל סמוטריץ' לפיה תלמיד בישיבה שמקורה בגוש קטיף מקבל תוספת ל- 2 נקודות בעלות שנתית של 1 מיליון. שגפני טוען כי מדובר בשתי ישיבות שמקבלות תקציב למרות שחלפו 15 שנים ורוב התלמידים בישיבה כנראה לא גדלו בגוש קטיף.
המכתב המלא של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני:
לכבוד
שר החינוך ח"כ יואב גלנט
הנדון: תיקון מבחני התמיכה באגף למוסדות תורניים.
האגף למוסדות תורניים במשרד החינוך, מעניק תמיכות למוסדות תורניים עפ"י "מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה של משרד החינוך במוסדות תורניים – חינוך ופעילות" (להלן "מבחני התמיכה").
מבחני התמיכה מסדירים את אופן חלוקת התמיכה, בשיטה של ניקוד, כאשר לכל סוג של פעילות, נקבע ניקוד מסוים, והתקציב הכולל מתחלק בסך הנקודות הכללי שצברו כלל הזכאים לתמיכה, בכך נקבע ערכה הכספי של כל נקודה. כאשר בשלב השני, כל מוסד מקבל תמיכה עפ"י סך הנקודות שצבר, במכפלת ערך הנקודה.
התקציב הכולל לפעילות האגף, מתחלק בשיטה של עוגה תקציבית, כאשר הגדלת פרוסה אחת משליכה על גודלן היחסי של יתר הפרוסות, כלומר שכל שינוי בתקצוב מגזר או תוכנית מסויימת, משליך ישירות על כלל הנתמכים.
למרות שהתקציב הכולל של התמיכות למוסדות תורניים בשנת 2020 הוא זהה לשנת 2019, התמיכה החודשית לכל תלמיד ירדה באופן משמעותי.
בישיבה עם מנהל האגף התברר לי, שאחת מהסיבות לירידה בתמיכה החודשית לכל תלמיד, היא שינוי מבחני התמיכה, שנתנו תוספות לתוכניות שונות משיקולים מגזריים, באופן שתלמידים ממגזרים ומאזורים שונים או בתוכניות שונות, מקבלים לעיתים תמיכה כפולה ומשולשת, לעומת תלמיד ישיבה רגיל (שמקבל נקודה אחת):
(א) תלמיד ישיבה בעוטף עזה, מקבל תוספת ל – 2 נקודות בעלות שנתית של 4 מיליון ₪
(ב) תלמיד בישיבה שמקורה בגוש קטיף (לפני 15 שנים!) מדובר בשתי ישיבות, מקבל תוספת ל – 2 נקודות בעלות שנתית של 1 מיליון ₪.
(ג) תלמיד יוצא אתיופיה מקבל תוספת ל – 3 נקודות בעלות שנתית של 3 מיליון ₪.
(ד) אברך שיש לו ביטוח חיים, מקבל תוספת של 0.03 נקודות בעלות שנתית של 5 מיליון ₪עלות תוספת הניקוד בגין אוכלוסיות ותוכניות אלו, עומדת על כ-13 מיליון ₪ שבעבר בזמן שינוי מבחני התמיכה עבור התוספות האלו סוכם שיביאו לשם כך תקציב נוסף חיצוני שלא יפגע בתקציב הישיבות הכללי.
כאמור לעיל, לאור העובדה שמדובר בעוגת תקציב אחת, המתחלקת בין כל מקבלי התמיכה עפ"י מספר הנקודות, הרי שתוספת הניקוד לתוכניות ומוסדות אלו, גורעת 13 מליוני ₪ מתקצוב כלל המוסדות.
לאור האמור, אבקש שתתקן את מבחני התמיכה באופן שכל תלמיד ישיבה, יקבל ניקוד וסכום תמיכה באופן שוויוני.
למען הסר ספק, אין לי כל התנגדות להוספת תמיכה עבור כל אוכלוסיות או תוכניות כלשהן, אך זאת בתנאי שימצא לכך תקציב תוספתי קבוע, באופן שכבשת הרש של תלמידי הישיבות לא תיפגע.
בכמה זה פגע בכל אברך בחודשי אם למישהו מספרים ברורים?
250 שח בערך
זה קיצץ ביותר מחצי לכל אברך!
בעבר היה 700 שח תמיכת דתות, זה היה אמור לעלות, אולם במקום זה זה ירד ל350! ש"ח ולפעמים אפילו מעט פחות!
האברכים ותלמידי הישיבות שבגלל שהם (או הוריהם) לא היו גרים בגוש קטיף, או יוצאי אטיופיה או גרים בעוטף עזה- אז כנראה שיש להם הרבה יותר פרנסה, ולכן נותנים לכל הנ"ל כפול ומשולש!
שלא יעיזו לגעת בלחם של אברכים
תזהרו מסמוטריץ' הסמרטוט שפוגע באברכים לטובת מקורביו
אפשר לעבוד עם סמוטריץ.
מובן שידאג לאוכלוסיה שהוא מייצג,
אין סיבה שזה יבא על חשבון אחרים.
הגיע זמן שאברך יקבל לפחות שלוש וחצי אלף. איך המילגה עלה מלפני כעשרים שנה בחמש מאות שח בזמן שהשכירות והמשנתא עלתה פי 3 והמחיה והחשמל וכו עלה בעשרות אחוזים.
הצילו .
האברכים זועקים לתת לפי המציאות