הנה מגיפת הקורונה הביאה בכנפיה שאלות וספיקות רבים שלא נשאלו מעולם, אנשים הנקלעו לסיטואציות שאינם מצויות בזמנים רגילים, וב"ה התורה התרחבה בתקופה זו, וכמו שרגיל הגר"י זילברשטיין לומר בכל התקופה שהקורונה 'פורחת' – ועמה התורה הקד' 'פורחת' ומתרחבת ומתחדשת.
נושאים רבים נידונו בבי מדרשא, זה בארוכה וזה בקצרה. אך עתה פולמוס חדש ומרתק נתגלה, המתחיל במציאה שגילה הבה"ח ח.מ. ני"ו, – בסידור 'אוצר התפילות' המביא בשם פירוש 'עץ יוסף' בשם סידור הר"ר הירץ (להרב נפתלי הירש טרייויש זצ"ל) שכתב בסדר אמירת 'אבינו מלכנו', על בקשת 'אבינו מלכנו מנע מגיפה מנחלתך', וכתב ע"ז בזה"ל: 'מנע מגפה. מהר"ם בעידן ריתחא אמר עצור מגפה'.
וביאור הדברים, כי נוסח 'מנע' נתקן בזמן רגיל בו אין מגיפה, ואז הבקשה היא מכאן ולהבא שה' ימנע וידאג שלא תבוא עלינו מגיפה, אך בזמן שהמגיפה כבר מהלכת – או אז יש לומר 'עצור' מגיפה, וכמו שנאמר בפסוקים בכמה מקומות 'ותעצר המגפה'.
הבה"ח הנ"ל החליט לברר את מקורות הנוסחאות השונות בדורות הקודמים, וטרח ויגע לברר ולחקור אחר הגירסאות השונות, והעלה את דבריו במאמר מסודר שראה אור בקובץ הנכבד 'ירחון האוצר' של חודש טבת תשפ"א [הכותב אף הדגיש שהמאמר נכתב בעשרת ימי תשובה, ונדחתה גמר כתיבתו עד לזמן זה, שנוגע לצום עשרה בטבת בו נוהגים לומר אבינו מלכנו].
גולת הכותרת במאמר הנ"ל, הוא תשובות גדולי ישראל שליט"א שנדרשו לחוות דעתם בשאלה מרתקת זו – ע"י הבה"ח הנ"ל, האם גם בזמננו במגיפת הקורונה יש לשנות את נוסח התפילה מ'מנע' ל'עצור' או לא.
לא נאריך בזה ולא נביא כאן את כל תורף מאמרו המושקע של הבה"ח הנ"ל, ורק נציין כי בתחילה רבנים רבים שהבה"ח פנה אליהם נמנעו מלהסכים לשנות הנוסח, זה מחשש שמא אי"ז מגיפה ודבר ככל הלכותיה, וזה מחשש לקבוע ולפתוח פה לשטן כי אכן יש כאן מגיפה של ממש, וזה מחשש להיות הראשון שיקום וישנה ויתן פתח לשינויים נוספים. גם הגר"י זילברשטיין שנדרש לשאלה זו בעשי"ת ע"י הבה"ח הנ"ל, השיבו ש'לשנות נוסח, צריך כתפיים רחבות, וגם בזמני המגיפה שהיו בעבר, לא מצינו ששינו את הנוסח'.
אך חידוש מעניין היה בעת שהשאלה נשלחה לקודש פנימה, בי"ז חשוון תשפ"א, למרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א ע"י תלמידו חביבו הג"ר אליהו מן שליט"א, האם לפי"ד מהר"ם גם בזמננו יש לשנות הנוסח, ותשובתו המפתיעה של מרן הגר"ח שליט"א הייתה – כי אכן כן, יש לשנות הנוסח ולומר 'עצור מגיפה'.
כמו"כ מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית, שנשאל בשאלה זו השיב כי חשיב כזמן מגיפה ויכולים לומר באבינו מלכנו 'עצור' במקום 'מנע', אך אין חיוב לכולם ולשנות (וגם יתכן שמהר"ם עצמו רק נהג בעצמו לשנות ולומר, ולא שהורה לרבים לעשות כן). לדברים אלה גם הצטרף הגאון הגדול רבי אביגדר הלוי נבנצל שליט"א – שאמר שגם הוא מצטרף לדברי מרן הגר"ח שליט"א שיש לשנות הנוסח מ'מנע' ל'עצור' (ואמנם הוסיף שלגוף הנידון, ניתן לבאר שהקב"ה ימנע את התפשטות המגיפה הלאה).
נשוב ונאמר, כי אכן רבנים רבים לא ששו ולא הסכימו לשינוי הנוסח, ודבריהם מובאים במאמרו של הבה"ח הנ"ל בארוכה, ולא באנו בזאת להכריע ולומר הלכה פסוקה, אלא רק לציין את הפולמוס שהתעורר, ואת הדעות לכאן ולכאן, ולהלכה למעשה ישאל כל אחד את רבו וכך יעשה. ויעזרנו ה' כי בקרוב ממש תמנע ותעצר המגפה ונזכה לבריות גופא ונהורא מעליא ולביאת משיח צדקנו בב"א.
נידון מרתק.
חבל שלא נזכרו לדון בו בעשרת ימי תשובה.
אז זה נגע למעשה מדי יום ביומו.
בסוף השבוע יחול צום עשרה בטבת כך שזה עדיין רלוונטי.
ב"ה גם לפי אלה שאוחזים שיש מגיפה, המגיפה כבר מתקרבת לקיצה עם הגיע החיסונים בשעה טובה.
אבל אולי אם נתפלל "עצור" אז ה' יעצור את המגיפה כליל שלא יצטרכו גם את החיסונים עם כל החששות התלויות בהם.
אין שום חששות בחיסונים אתה מושפע מכל מיני עמותות שמאל הזויות
הנה עכשיו גילו מוטציה חדשה של הנגיף, הקב"ה מראה לנו שהוא כל יכול, וא"כ גם כשהגיעו החיסונים, עדיין צריכים להתפלל שהמגיפה "תיעצר" סופית…
אפשר לומר שניהם.
נכון. בפרט שזה בשקט, ככה שאפחד לא רואה ולא שומע מה אתה אומר
עם מסיכה לא רואים מה אומרים
אפשר לומר שניהם