מאז הוקם לפני 55 שנה, הפך נמל אשדוד לנמל הגדול ביותר בישראל מבחינת היקף הסחורה שעוברת בו, והוא מהווה שער כניסה מרכזי למטענים למדינה. בנמל מועסקים למעלה מאלף עובדים בסקטורים שונים.
בשנים האחרונות התנהל מו"מ ממושך שנועד להסדיר את המשך פעילותו של הנמל לקראת התמודדות מול נמל פרטי שיוקם באשדוד ויתחרה בו, כחלק מהרפורמה בנמלי הים עליה החליטה הממשלה. כפי שדווח באתר 'דבר', לפני שלושה שבועות הושגו הבנות סופיות בעניין בין ההסתדרות ו-ועדי העובדים, הנהלת הנמל ומשרד האוצר.
ההסכמות שהובילו לחתימת ההסכם הושגו בתחילת החודש, לאחר שלראשונה מזה 7.5 שנים הודיע בית הדין הארצי לעבודה כי יאפשר לעובדי הנמל את זכות השביתה, על רקע גרירת הרגליים מצד המדינה.
ההסכם שקידמה ההסתדרות מול הגורמים השונים מעגן בתוכו תכנית התייעלות שתאפשר לנמל לשמור על כושר תחרותי גבוה, ובנוסף כולל שמירה על זכויות העובדים ותכנית פרישה לאלה שיבחרו לפרוש.
בין עיקרי ההסכם:
- יינתנו 10 שנות הגנה מפני פיטורים קולקטיביים לעובדי דור ב' שאינו מייסד.
- 184 העובדים שייפרשו מרצון יקבלו פנסיה חודשית ומענקי פרמיה והסתגלות.
- תוקם קרן ייעודית של מאות מיליוני שקלים לצורך תשלומי הפנסיה.
- תוקם רשת ביטחון לפרמיה עד 70% וקופה ייעודית של עשרות מיליוני שקלים לצורך תשלומי רשת הביטחון לפרמיה.
- צמצום פערים בקרב כל קבוצות העובדים בסקטור תפעול ובסקטור ציוד מכני.
- צמצום פערי השכר בקרב עובדי מינהל.
- צמצום פערי שכר גם בקרב הבכירים.
- הגדלת תקציב הרווחה והתרבות של הנמל ב-1.5 מיליון שקל.
- מול כל אלו, הוסכם על התייעלות מהותית בכל הסקטורים וגמישות ניהולית שתאפשר לנמל להתחרות בנמלים הפרטיים המוקמים בימים אלו.
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר: "ההסכם ההיסטורי שנחתם היום הוא ציון דרך משמעותי לעתידו של אחד מענפי התשתיות החשובים ביותר במדינה. ההסכם עוזר לייעל את עבודת הנמל, להכין אותו לעמידה באתגרי התחרות, ובתוך כך לדאוג לזכויות העובדים.
"ברפורמה בנמלי הים, ההסתדרות הוכיחה שוב את מעמדה כגורם מאזן במשק. הראינו כיצד בהידברות ובשיח מכבד, אנו מצליחים להביא לקו הגמר רפורמות מורכבות שמחזקות את הכלכלה הישראלית ומשפרות את השירות לאזרחים.
ספינה נכנסת לנמל אשדוד. (צילום: פלאש 90)
אני מברך את הצדדים השותפים להסכם ומודה לכל מי שסייע לגשר על הפערים ולהגן על הביטחון התעסוקתי של העובדים. תודה מיוחדת לשרת התחבורה, מירי רגב, על כך שנרתמה לנושא ותודה ליו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, והוועדים בנמל, שבמשך שנים הפגינו מנהיגות ואחריות אמיתית. כביתם של כלל העובדים בארץ, ההסתדרות תמשיך להיות חוף המבטחים של עובדי הנמלים גם בעתיד".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב: ״הרפורמה בנמל אשדוד יוצאת לדרך. הסכם ההתייעלות שנחתם עתה הסיר את המחסום בפני צאתו של נמל אשדוד לדרך חדשה. אני שמחה ונרגשת שלאחר שמונה שנים הצלחנו להגיע למעמד זה, וברצוני להודות לשר האוצר ישראל כץ ולאנשיו, ליו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ולצוותו, ליו"ר חברת נמל אשדוד אורנה האוזמן-בכור וצוותה ולוועדי העובדים.
"הסכם ההתייעלות הצטרף לשלושה הסכמים: הסכם תשתיות רציפים 24-25, הסכם העברת מחלקת ים והסכם חילופי שטחים, עליהם חתמנו מאז כניסתי לתפקיד – וזאת על מנת להשלים את כל התהליכים של הרפורמה. ההסכם הוכיח שיש מקום גם לזכויות עובדים וגם לתחרות ושוק חופשי. אני בטוחה שנמל אשדוד יתחרה בהצלחה ויביא משקיע אסטרטגי לנמל. בהצלחה לכולנו״.
ההסכם נחתם בבית ההסתדרות בתל אביב, במעמד יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, המשנה לממונה על השכר באוצר אפי מלכין ורכז החברות הממשלתיות באגף אוהד אלקבץ, הנהלת חברת נמל אשדוד – יו"ר הדירקטוריון אורנה הוזמן-בכור והמנכ"ל משה (שיקו) זנה, וראשי הוועדים בנמל. הטקס נערך באוויר הפתוח תחת הנחיות התו הסגול.
והכל על חשבון משלם המיסים