מערכת הבחירות הזו הייתה סוערת מאוד, לראשונה אחרי מערכות רבות, שתי מפלגות מהצד הימני, קראו תיגר על בנימין נתניהו וביקשו להחליפו, בנוסף, האתגר הגדול שעמד בפני המפלגות השונות – ליצור עניין אצל הבוחרים אחרי תקופה שבה כל כמה חודשים אזרחי ישראל יצא להצביע בקלפיות.
כאן ב'המחדש', ביקשנו לסכם את המערכה הנוכחית, שהיום בערב תגיעה לסיומה, לשם כך ישבנו לשיחה מיוחדת עם היועץ האסטרטגי רוני רימון, מי שייעץ לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבחירות של 2009, עת הוא חזר לשלטון לאחר כמה שנים של הפסקה, בנוסף, רימון ליווה את הקמפיין של עליזה בלוך שזכתה בראשות העיר בבית שמש.
לפני שנעבור ונשאל על כל מפלגה, פתחנו בדבר המרתק ביותר – מי המפלגה שעשתה את הקמפיין הטוב ביותר?
"שס". רימון מסביר: "גם טקטית וגם אסטרטגית הם פעלו נכון כי הביאו בפתק אחד שלושה דברים, מרן זצ"ל, חברתי ותמיכה ללא סייגים בנתניהו", רימון מסביר: "הדבר הזה חשוב למצביעים רבים המכונים מסורתיים".
עברנו לשאול על קמפיין של כל מפלגה בנפרד. התחלנו עם המפלגה הגדולה ביותר, הליכוד: "מערכת הבחירות הגיעה לנתניהו בול בזמן, אנשים שמסתובבים בערים, רואים שנגמרה הקורונה, חנויות, מסעדות ובתי קפה, הכל פתוח לרווחה – הדבר הזה גורם לאנשים להצביע לו, במיוחד שלאנשים יש זיכרון קצר, אף אחד לא נוטר על הטיפול הגרוע במגיפה".
האם אנשים שכחו מ-6,000 המתים: "חלק מהאנשים לוקחים את זה כרע הכרחי", מסביר רימון ומוסיף: "הם לא חושבים שהמדינה אשמה, כי היה נגיף כזה, נכון שזה מס' משמעותי מאוד, אבל יחסית לבוחרים זה טיפה במים".
קמפיין יש עתיד, עובד בצורה מאוד מעניינת במערכת הבחירות הנוכחית, מה אתה חושב על זה: "מי שהיה מנהל הקמפיין של יש עתיד – קוראים לו בנימין נתניהו", אומר רימון: "הוא הכריז על כך שלפיד הוא המועמד מולו לראשות הממשלה, הוא עשה את זה בשביל להקטין את סער ובנט".
"הדבר הזה גרם לכך שיאיר לפיד יגדל ואחרים יהיו קטנים יותר". שאלנו את רימון, מה הוא חושב על המהלך של לפיד שלא הכריז על עצמו כמועמד לראשות הממשלה: "אני לא הבנתי את המהלך הזה עד הסוף, זה כאילו לא להצהיר את המובן מאליו, לכולם ברור שלפיד רואה עצמו כמועמד המוביל".
קמפיין תקוה חדשה, המפלגה התחילה כהבטחה ענקית, כעת היא מדשדת על נתון חד ספרתי, מה אתה חושב על הקמפיין: "בהתחלה הוא היה ממוקד בהקמה של ליכוד ב', הוא הביא אנשים שהיו מזוהים עם הליכוד שיצטרפו אליו, זה היה קמפיין מעולה, סער הצהיר שהליכוד של נתניהו לא מייצג את המפלגה של בגין ושמיר".
"הוא לא עשה את זה עד הסוף, כי הוא לא רצה להרחיק מצביעי מרכז, לאחמ"כ הוא עבר להתמקד בעניין שרק לגדעון סער יש אפשרות להקים ממשלה, הבעיה היא – רוב האנשים לא מבינים עד הסוף בפוליטיקה, ולכן זה היה מסר בעייתי, שלא פנה לקהלים רחבים, בנוסף, העניין של הצבעה אסטרטגית, לא יכולה להיות הדבר המרכזי מול אנשים שמגיעים להצביע בקלפי".
עברנו למפלגתו של נפתלי בנט, מי שכבר שנה שלמה עושה קמפיין על הקורונה והבעיות הכלכליות: "המצב קצת בעייתי, כי ימינה עשו קמפיין שלם בעיקר על ניהול נכון של משבר הקורונה, כעת, אין כמעט משבר, מהסיבה שאין כמעט תחלואה, ולכן, זה בעייתי קצת".
רוני רימון, מוסיף: "הציבור הרחב מבחינתו אם יש בור של מאה מליון שקל או חמישה מיליארד שקלים, זה אותו דבר – כי רבים לא מתעניינים בכך, ולכן, יש פה בעייתיות מסוימת".
עברנו לדבר על המפלגות הקטנות יותר, האסטרטג טוען שהקמפיין של בני גנץ היה מצוין: "הוא התחיל בנקודה שאנשים חשבו שהוא רימה אותם, וכעת, אנשים חשים אליו אמפתיה גדולה על כך שלמען טובת המדינה הוא נכנס לממשלה".
"אנחנו רואים בקמפיין שלו מסר אחד – אני בני גנץ, אדם ישר, כפי שאתם הייתם רוצים".
רימון אומר על הקמפיין של מפלגת העבודה כי הוא הביא משהו רענן, אנשים מתחברים לדמות של מרב מיכאלי, גם כי היא אישה, אבל בעיקר ראינו פה – חידוש ושינוי.
סגרנו את ניתוח הקמפיינים של המפלגות עם מרצ: "אני מצטער בשבילם, בסך הכל מדובר בנבחרת טובה מאוד, אבל, מפלגת העבודה לוקחת להם קולות, יכול להיות שהם לא יעברו את אחוז החסימה".