מחר, צפוי נכדו של מרן האדמו"ר מגור, להינשא בשעה טובה, כמקובל ב-15 השנים האחרונות, ביקשו חסידי גור לקיים את החופה ברחובה של עיר – רחוב ירמיהו בירושלים – כך שכ-20,000 חסידים יוכלו להשתתף בה. לשם כך, נועדו נציגי חסידות גור ומפקד מחוז ירושלים במשטרה, וסיכמו כי כפי שנעשה בשנים קודמות, המשטרה תאבטח את החופה ותקבע את הסדרי התנועה ברחובות הסמוכים. בפגישה נוספת שהתקיימה במשטרה, נדונו סידורים שונים הנוגעים לחופה, לרבות סגירת מקטע דרך ברחוב ירמיהו בירושלים. במהלך הפגישה מסר יועץ הבטיחות מטעם חסידות גור, כי "מפאת עומס עבודה במשרדו הוא ימסור להם את תכנית הבטיחות בתוך מספר ימים לאחר הפגישה".
אלא שבימים האחרונים מסרו נציגי המשטרה לנציגי חסידות גור, כי בעקבות האסונות הבטיחותיים שאירעו לאחרונה, במירון ובגבעת זאב, מותנה הליווי המשטרתי בכך שתכנית הבטיחות של האירוע, תאושר על-ידי יועץ בטיחות של עיריית ירושלים. המשטרה לא הסכימה להסתפק אפוא, כבעבר, בתכנית שהוכנה על-ידי יועץ הבטיחות ששכרו חסידי גור.
תנאי נוסף שהציבה המשטרה לליווי האירוע, הוא כי עיריית ירושלים תחתום על מסמך מטעם משטרת ישראל, ותאשר כי האמור בו הובא לידיעתה. זו לשונו: "לאחר שהוגשה לנו תכנית בטיחות המאושרת על-ידי יועץ בטיחות מטעם עיריית ירושלים, משטרת ישראל מאשרת את קיום האירוע בהיבטי סדר ציבורי והסדרי תנועה, על פי המתווה שסוכם בין מארגני האירוע ומשטרת ישראל. יובהר: כי אישור המשטרה אינו מתייחס להיבטי בטיחות או להיבטים הנדסיים, תשתיתיים או מבניים, הכרוכים באירוע".
עיריית ירושלים מצדה, סירבה לאשר את הסדרי הבטיחות הנדרשים לאירוע. במכתב מיום 24.5.2021 נכתב כך: "משטרת ישראל החליטה באופן חד צדדי לשנות מדיניות ארוכת שנים ולטעון כי אירוע דת זה מחויב ברישוי ו/או אישור של עיריית ירושלים. לא זו אף זו, משטרת ישראל אף ביקשה כי עיריית ירושלים תיקח אחריות מלאה על כל היבטי הבטיחות באירוע ובכלל זה, אכיפת הבטיחות, כאמור, דבר זה, לא היה מעולם […] לא ניתן לעשות שינוי מדיניות ולמעשה לעשות מהפך ביחס שמבקשים מהרשות המקומית בנוגע לאחריות בכל הנוגע לאירוע הדת שבנדון". עוד ציינה העירייה, כי בעת הזאת, אין בידיה את הכלים המתאימים לאישור האירוע מבחינה בטיחותית.
לאחרונה, הוכנה על-ידי המשנים ליועץ המשפטי לממשלה – ארז קמיניץ ועמית מררי – חוות דעת בכל הנוגע ל"אחריות להיבטי בטיחות באירועים פרטיים במרחב הציבורי בתחומי רשות המקומית". בחוות הדעת נקבע, כי ככל שהתירה רשות מקומית שימוש במקרקעין הרשומים על שמה,
מחובתה "לנקוט אמצעי זהירות ולדאוג להיבטי הבטיחות בכל הנוגע למתרחש בשטחים אלה". עוד נקבע, כי באפשרות הרשות המקומית להתנות את קיום האירוע "בתנאים סבירים שיבטיחו את קיום האירוע בבטחה ובאופן שלא יפגע בשימוש בדרכים הציבוריות או תנועה מרכזיים".
חסידי גור והחתן עצמו בצר להם פנו לבג"ץ, לטענת החסידים ומשפחת החתן, הם הסתמכו על נוהג רב-שנים של משטרת ישראל, לאשר את חופות נכדיו של האדמו"ר, כמו גם אירועים דומים. מאז ומתמיד, לא עלתה דרישה כי עיריית ירושלים "'תיקח על עצמה' תחומי אחריות או אכיפה שכל השנים היו נתונים בלעדית בידי המשטרה"
לא יתכן, כך נטען, שהמשטרה תחליט על שינוי מדיניות מבלי שהותירה מקום להיערכות אחרת בנקודת הזמן הזאת. עוד נטען, כי החלטת המשטרה מבוססת על שיקולים זרים, נוכח סכסוך בינה לבין עיריית ירושלים. כמו כן נטען, כי משלא הותנו עד היום אירועים דומים באישורה של עיריית ירושלים, הרי שההתניה בעניין דנן "מהווה אכיפה בררנית והפליה אסורה".
העותרים מוסיפים, כי אין זה ברור מדוע הותנה דווקא האירוע הזה באישור מאת עיריית ירושלים, בעוד שביחס להפגנות המתקיימות בקביעות מול מעון ראש הממשלה – לא הועלתה דרישה שכזו. העותרים מוסיפים וטוענים, כי אין להקיש בין האירועים שהתקיימו במירון ובגבעת זאב, לבין האירוע דנן. לדבריהם, "מדובר באופי אחר לחלוטין של אירוע, עם 'פקודת מבצע' סדורה ושיתוף פעולה מלא ופורה בין החסידים לבין המשטרה".
לאחר שעות של המתנה בג"ץ החליט לדחות את בקשת חסידות גור, "על אף ההבנה המרובה לעותרים, לקהל החסידים, אין בידינו אפשרות להושיט סעד כמבוקש בעניין דנן. ניכרת גם מחלוקת בין העירייה לבין המשטרה, ומוטב שתוסדר בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה. יש לקוות, כי על אף צמצומו של האירוע במעט – שמחת בני הזוג, על כל הנלווים אליהם – לא תיגרע" כתבו השופטים.
מה אומרת הפסיקה? אם עיריית ירושלים ומשטרת ירושלים יגיעו להסכמות עד מחר בצהרים יתכן והחתונה תערך במתכונת מסוימת כמתוכנן, אם לא – קיום החתונה בספק.
מצד אחד זה פשע,
העירייה הממשלה והמשטרה צריכים להתמודד עם מציאות של אירועים המוניים ולא לברוח מהם, זה לא האירוע ההמוני האחרון…
מצד שני לא יקרה כלום אם החתונה תהיה בבנות ירושלים
וגם לא יקרה כלום אם החתונה שלך יהיה בבית שפרינצה' בערד. [אגב. יש כזה אולם]
ולהלכה?
שטויות במיץ.
אין אישור לקיים את החופה.
ובגלל זה יעשו את החופה כרגיל. רק בתור הפגנה.
הסיפור היחיד זה שכמו בכל החתונות עד היום החתונה תהיה רק בחלק הישן ולא גם בחדש וגם בישן כמו שרצו בגור. כי לחדש אין עדיין טופס 4.
אין לגור טופס 4 ובמשטרה בצדק לא רוצים שחלילה יקרה… אבל קטונתי להבין מה הבעיה לעשות חתונה בארנה או בגני התערוכה? הנה לבעלז גם היו בעיות ועשו את זה בסוף בארנה, ובתקשורת שומעים מהמשטרה רק שבחים! למה בגור לא הולכים על זה?
כל הבעייה זה החופה, גם בבעלז החופה היתה ליד הבית.
מי ישמע אז יראו את החופה במסך ולא בחי
בגלל זה ידחו את החתונה
באמת לא הבנתי למה לא לעשות כמו בעלזא??????
למה המשטרה לא התנכלה גם לבעלז?
חסיד גור שהוא גם לטאי?!
בעלז כבר לימדה את המשטרה בקורנה לא להתחיל איתם….
הם עשו בארנה
מקובלנו מרבותינו שלא דוחים חתונה אפי' אם הסבא נפטר ואב החתן בתוך השבעה או כל סיבה אחרת לא דוחים חתונה ולכן מוזר מאוד שהחתונה נדחית פעמיים בגלל הקורונה בן דוד שלי התחתן בצמצום בחצר בקורונה האדמור שלו אמר אם יש עדים ומנין אנשים לא דוחים חתונה ולכן אני לא מבין מה יקרה אם יהיה חתונה של 20 אלף איש ולא 100 אלף איש האם זה אסון??? אתמהה
ואני לא מבין מי אתה שאתה חושב שאתה מבין בנושאים כאלו, ומי אתה להתמהה על אדמו"ר מגור?!
(ולא, אני לא חסיד גור)
צודק
שלומי היקר והנכבד,
כמדומני שעליך להשיל נעליך מעל רגליך לפני שאתה מביא את דעתך המאד חשובה והמכובדת מול דעתו של האדמו"ר מגור שע"פ הוחלט כך.
גם כאחד של גדל כל חייו בין חסידים, הצלחתי להבין שלא מביעים דיעה מול צדיקים.