בעת שתשעה באב חל במוצאי שבת נוהגים כידוע לעשות את ההבדלה רק ביום ראשון, במוצאי הצום. נחלקו מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל וחתנו יבלחט"א מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי האם חולה שלא יכול לדעת הרופאים לצום יבדיל במוצאי שבת וישתה יין או שחובת ההבדלה במקרה כזה הוא ביום ראשון בערב ואז מי שצריך לאכול כגון חולה יאכל ללא הבדלה ויבדיל במוצאי הצום.
מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי פסק כי בשנה שכזו דין הבדלה הוא במוצאי תשעה באב, אך מי שמוכרח לאכול, כגון שהוא חולה, לא מבדיל, מלבד בעל ברית המוזכר במשנה ברורה איך ישתה יין בתשעה באב.
לעומת זאת, מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל, סבור כי אדרבה – עיקר דין הבדלה הוא במוצאי שבת, ורק מי שלא יכול מבדיל במוצאי יום ראשון, אך מי שצריך לאכול יכול לעשות הבדלה ולשתות יין במוצאי שבת.
ומה עושה אישה שאסור לה לצום?
גם מבדילה?
אשרינו שזכינו לרועים אמיתיים.
הספרדים מבדילים במוצש במידה וצריכים לאכול.