משרד האוצר מקדם במסגרת חוק ההסדרים, שיובא לאישור הממשלה היום (א'), מהלך שיביא להתייקרות חדה בהוצאה של משקי בית על תחבורה ציבורית באמצעות כרטיס רב קו. מהלך ההתייקרות, שלא פורסם באופן מוסדר לציבור, יפגע בעיקר בתושבי הפריפריה, שנהנים כיום ממבנה תעריפים מוזל. להערכת האוצר, התייקרות התעריפים תביא להפחתה של 250 מיליון שקל בהוצאות המדינה.
ההתייקרות של התחבורה הציבורית תיעשה באמצעות שלוש דרכים. ראשית, ביטול הנחת ערך צבור בכרטיס הרב קו. הנחת ערך צבור נועדה לעודד את השימוש ברב קו. לכל טעינה של כרטיס הרב קו בסכום מסוים נוספת זכות לנסיעה בסכום נוסף – תלוי בזהות בעל הכרטיס.
כך, בטעינת כרטיס רב קו לנוער ב-100 שקל הערך הצבור הוא 200 שקל, כך שלבעל הכרטיס זכות לנסיעה בשווי כפול מזה ששילם. לנוסע רגיל התוספת נמוכה יותר – בטעינה של 100 שקל נוסף סכום של 25 שקל.
כעת, מתפרסם באתר 'דה מרקר' כי באוצר מציעים לבטל את הטבת ערך צבור. המשמעות היא של תלמיד שנוסע באמצעות רב קו ייאלץ כעת להכפיל את ההוצאה על תחבורה ציבורית.
התייקרות נוספת תפגע ישירות בתושבי הפריפריה הנוסעים בתחבורה ציבורית. במסגרת חוק ההסדרים מציע האוצר לקדם מחיר אחיד בנסיעה באוטובוס בכל חלקי הארץ, כולל בכרטיס הרב קו – כך עולה מסעיף נוסף ש"הוחבא" בטיוטת חוק ההסדרים.
כיום יש שני מסלולי תעריפים מקבילים לנסיעות בודדות (שאינן חופשי-חודשי או חופשי-יומי) באוטובוסים. בראשון, שנעשה באמצעות כרטיס הרב-קו, המחירים משתנים בהתאם למיקום הגיאוגרפי. כך למשל, בירושלים, בתל אביב ובחיפה מחיר כרטיס נסיעה בודד הוא 6 שקלים. באשכול חדרה-נתניה, לעומת זאת, המחיר הוא 4.6 שקלים, באשכול אשדוד הוא 3.50 שקלים, ובנגב בערך 4 שקלים.
המסלול השני, שהחל בדצמבר 2020 כולל תשלום באופן מקוון באמצעות אחת מארבע אפליקציות – Moovit, הופאון רב-פס, ANY WAY והתחנה. בשיטה זו התעריף לנסיעה בודדת אינו תלוי במיקום הגיאוגרפי של הנסיעה, אלא במרחק הנסיעה בלבד.
בשיטה זו ששה סוגי תעריפים, בהתאם למרחק הנסיעה: עד 15 ק"מ – 5.9/4/3 שקלים, עד 25 ק"מ – 10 שקלים, עד 55 ק"מ – 15 שקל, עד 100 ק"מ – 25 שקל, עד 250 ק"מ – 35 שקל, ומעל 250 ק"מ – 55 שקל.
כעת מציע האוצר שתעריפי הרב קו יותאמו לתעריפי התשלום המקוון. לפי הצעת האוצר, בכרטיסי הרב קו יהיו עד עשרה תעריפי נסיעה במתכונת דומה שבה התשלום יהיה לפי מרחק. באופן טבעי, מאחר שבפריפריה טווחי הנסיעה ארוכים יותר, המחירים יזנקו בהתאם.
כפי שפורסם ב'דה מרקר', מהלך נוסף שיוזמים באוצר הוא ביטול ההנחות ההיסטוריות בתחבורה הציבורית. בישראל קיים שוני רב בין תעריפים שונים בתחבורה הציבורית בערים או באזורים מסוימים. הפערים ההיסטוריים האלה נובעים ממדיניות תמחור קודמת כשפעלו בישראל רק החברות דן ואגד. חלק מהפערים נוצרו במקומות שבהם נוצרה תחרות והמחירים ירדו. כעת מציע האוצר לבטל את העיוותים ולהשוות מחירים – כלומר להעלותם למחיר אחיד גם לאזורים שנהנו מהנחות.
באוצר אומרים כי יש לבצע את המהלכים האלה לאור הסבסוד העמוק של הממשלה לתחום התחבורה הציבורית. לפי האוצר, המדינה מממנת את התחבורה הציבורית בשיעור של 70% לעומת שיעור של 50% במדינות אחרות.
כניסתן של האפליקציות לשימוש כבר גררה מחאה מחשש להעלאת התשלום. שרת התחבורה הקודמת, מירי רגב, הביעה מחאה נגד המהלך, אך אנשי המקצוע במשרד התחבורה התעקשו כי אלה לא יבואו על חשבון הרב-קו, שכולל את שיטת התשלום הישנה. כעת מתברר כי היתרון שנהנו ממנו תושבי ערים מסוימות, בעיקר בצפון ובדרום ישראל, שהשתלם להם להמשיך להשתמש ברב קו בשיטת התעריפים הוותיקה – יתבטל.
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה לכתבה שפורסמה ב'דה מרקר' ע"י נתי טוקר ואסנת ניר.
באירופה או באנגליה התחבורה ציבורית חינם עד גיל 18!!!!!!
איכככ נמאס מהממשלה הגועלית הזו ומליברמן והחוקים שלו
נמאססס
וגם למה לא מעלים את התגובות שלי
רשעים!!!!
מסכנים ההורים!
גם ככה זה לא יוצא זול שכל שבןע צריך למלאות רב קו חדש!!!
שימות בקרוב ליברמן, ה' ישלם לו על הכל!!!
ולכל חבר מרעיו הרשעים
שיחזור בתשובה
אני שמח שהוא דופק גם את החילונים והרוסים כי ככה זה ידפוק אותו בבחירות הבאות מי שמעלה מיסים משלם ביוקר בקלפי