שלום וברכה מורי ורבותי!
ויום הדין מתקרב!
כיצד ניצלים מהדין הקשה?
הרי לא כל אחד מאיתנו היה באמת מושלם במידותיו,
לא כולנו צדיקים אשר יעשו טוב ולא יחטאו (עפ"י קהלת ז, כ), חלילה וחס.
פה ושם עווינו, פשענו וחטאנו.
מה צריכים לעשות לקראת יום הדין?
איך ניצלים מהדין הקשה?
שימו לב טוב מורי ורבותי!
"אמר רבי יצחק, ארבעה דברים מקרעין גזר דינו של אדם:
צדקה, צעקה, שינוי השם ושינוי מעשה" (ראש השנה ט"ז ע"ב).
מה מיוחד ברביעייה הזו?
כל אחד מהם הופך אותך לאדם אחר לגמרי!
אדם שנפרד מכספו,
הוא בעצם "הרג" משהו בגוף שלו.
"וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת" (משלי י, ב),
כיון שחלק מהמהות של האדם, זה הכסף שלו.
"בְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ" (דברים ו, ה) –
דרשו חז"ל, "אפילו נוטל את ממונך" (ברכות נ"ד ע"א).
מה זאת אומרת "אפילו נוטל את ממונך"?
האם לא די בכך שאני מוכן לעבוד את ה',
ואפילו נוטל את נפשי?
אומרת הגמרא הקדושה,
שישנו אדם שממונו חביב לו מנפשו,
וישנו אדם שנפשו חביבה לו יותר מממונו.
כלומר,
לא משנה מי אתה,
הכסף אצלך, או שהוא מספר אחת או שהוא מספר שתים.
אם נפרדת מכסף,
שינית משהו במהות שלך!
באותה מידה,
צעקה,
אם התפללת מכל הלב, משהו השתנה לך בלב,
אתה לא אותו אחד שהיה עד היום.
שינוי השם ושינוי מעשה הם בדיוק אותו הדבר.
אם שינית את שמך כביכול אמרת:
"אני לא אותו אחד שעשה את העבירות הללו", כמו שאומר הרמב"ם (הל' תשובה פ"ב ה"ד),
"אני מישהו חדש".
כך גם בשינוי מעשה,
וכך גם במעבר דירה,
כל שינוי מהותי שאתה עושה בחייך,
בעצם אומר:
"מי שעשה את העבירות, הוא מישהו אחר.
אני קבלתי על עצמי להשתנות.
זה אומר שכאשר אתה מגיע לקראת יום הדין,
ואתה רוצה להיכתב ולהחתם לחיים טובים ולשלום,
הדבר היחיד שדרוש ממך,
הוא לא להיות אותו אדם שהיית בשנה החולפת,
אלא להיות מישהו אחר,
במקום להילחם במאה חזיתות ולקבל על עצמך שמהיום לא תעשה את כל העבירות,
ותבצע את כל המצוות,
תקבל על עצמך דבר אחד בלבד –
"אני הולך להיות מישהו אחר",
אני לא פותח דף חדש,
אני אהיה האדם החדש,
אני אהיה המחברת החדשה שאותה אגיש לריבונו של עולם לקראת יום הדין.
בהחלטה נחושה,
בהתחלה חדשה,
זוכים לרב טוב כל הימים,
ולשנה טובה ומתוקה.
ברוכים תהיו!