ועדת הכלכלה אישרה היום (חמישי) כמה צעדים להרחבת ייבוא ולהסרת חסמים רגולטוריים במטרה להפחית ביוקר המחייה. התוכניות שאושרו נועדו להוזיל מוצרים ושירותים, בתחומי הפארם והתמרוקים, המזון, מוצרי חשמל ועוד.
במסגרת תיקוני החקיקה של רפורמת התקינה, אותם יזמה שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, ישונה תהליך היבוא הקיים כיום. יהיה ניתן לייבא מוצרים העומדים ברגולציה הבין לאומית ותבוטל הדרישה לבדיקת כל משלוח הנכנס לישראל במעבדות, מה שדרש המתנה ממושכת ועלות כספית. בנוסף, ניתן יהיה לייבא מוצרים שאינם עומדים בתקן הישראלי, על בסיס עמידתם בתקן אירופאי או אחר.
מקביל אושרו בוועדה פרק המזון והרפורמה בתמרוקים, שתבטל את הצורך ברישיון יבוא. גם המסלול לייבוא מקביל תורחב באופן דרמטי. בנושא המזון, תבוטל הרשמיות על תקנים בתחום, מה שיאפשר חיסכון של יותר מ-10% בהערכה שמרנית. בין המוצרים שמחיריהם צפויים לרדת, עגלות, צעצועים, מוצרי חשמל, פנאי וספורט, וכן מוצרי טואלטיקה ומזון.
הרפורמה נשענת על שלושה עקרונות מרכזיים. ראשית, מעבר למודל ייצור אירופי, שבמסגרתו במקום חובת רישיון כללי ותהליך קבלת רישיון תמרוק (שאורך כחמישה חודשים עבור כל סוג תמרוק) – תידרש הצהרה בלבד על עמידה בתנאי משרד הבריאות.
נוסף לכך, במקום לעבור תהליך קבלת רישיון לכל תמרוק, ייבואנים יוכלו להגיש הצהרה בלבד לפי הסטנדרט האירופאי. הקלה נוספת נוגעת לייבואים בייבוא מקביל: כיום רק 2.4% מהתמרוקים בישראל מיובאים בייבוא מקביל. הרפומה צפויה לאפשר גמישות בייבוא מקביל, מה שיגדיל את מספר היבואנים ומגוון המוצרים שמגיעים לישראל.
ביום שני אושרה בכנסת רפורמת החנייה, בניסיון להילחם במצוקת החניה בערים, כחלק מחוק ההסדרים. מה שאומר שבעתיד הלא רחוק – ערים ובהן יותר מ-40 אלף תושבים יחולקו לאזורי חנייה, ותושביהן לא יוכלו לחנות חינם היכן שיחפצו. גם מחיר המקסימום לשעת חנייה – יבוטל.