חברות כרטיסים האשראי מחקו נקודות שצברו חברים במועדוני התעופה בלי לעדכן אותם, כך טוענת המועצה הישראלית לצרכנות, שהגישה אתמול (שלישי) בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד ישראכרט, מקס וכ.א.ל.
כפי שדווח באתר 'דבר', החברות מציעות ללקוחותיהן להצטרף למועדוני לקוחות שונים, שבמסגרתם יכולים הלקוחות לצבור זכויות בגין כל ביצוע עסקה בכרטיס. מסלולי התעופה הם תכניות שמאפשרות ללקוחות לצבור נקודות אצל החברות בגין כל עסקה. הלקוחות זכאים להמיר את הנקודות לנקודות במועדוני הנוסע המתמיד של אל על וחברות תעופה נוספות.
תקופת צבירת הזכויות במסלולי התעופה היא שנה, וחברות האשראי קובעות שככל שהלקוחות לא ממירים את הזכויות שנצברו בתוך 3 חודשים מתום תקופת הצבירה, הן נמחקות באופן אוטומטי.
בדיקת המועצה לצרכנות העלתה שחברות האשראי מפרסמות באופן בולט את מסלולי מועדוני התעופה ואת האפשרות לצבור זכויות ולהפיק מכך "רווח", אבל אין גילוי נאות לגבי המחיקה הצפויה של הנקודות, והחברות שולחות הודעה על כך ללקוחותיהן רק באותיות הקטנות, במסגרת דפי פירוט החיובים החודשיים שנשלחים ללקוחות בחודשים הסמוכים למועד המחיקה.
מניסיון המועצה בטיפול בתלונות עולה שצרכנים רבים לא טורחים לפתוח את המעטפה שבתוכה מצויים דפי פירוט החיובים החודשיים, ורבים עוד יותר כלל אינם קוראים את המידע שנכתב בהם באותיות הקטנות.
ב-2017 חייבה הכנסת בחוק את חברות האשראי להבטיח שהחברים במועדוני לקוחות יהיו מודעים לכל שינוי ולסיום תכנית ההטבות, כדי לאפשר להם לממש את זכויותיהם מבעוד מועד.
חברות האשראי מחויבות בחוק לשלוח ללקוח הודעה על מועד סיומה של תכנית ההטבות בין שלושה לארבעה חודשים מראש, וכן על זכותו לממש את ההטבות או את הזכויות לפי תכנית ההטבות עד תום התקופה.
מבדיקת המועצה עלה שבפועל חברות האשראי בוחרות לכלול את המידע בדף פירוט החיובים החודשי. לעמדת המועצה, אופן הצגת המידע נוגד את לשון החוק ומטרתו המפורשת. כך מאבדים לקוחות חברות האשראי, מדי שנה, נקודות במועדוני תעופה בשווי מיליוני שקלים.
את המועצה מייצגים בהליך זה עו"ד מיכאל אדלר ועו"ד אלרן שפירא בר-אור.