ועדת הכלכלה דנה הבוקר ביוזמת ח"כ אורי מקלב בקשיים המתגלים במבחני הנהיגה המעשיים (הטסטים), ח"כ אורי מקלב הציג בפני הוועדה תלונות רבות על ביטולי מבחני-נהיגה אורי מקלב (יהדות התורה) יוזם הדיון, פירט כי עלות הוצאת רישיון נהיגה היא כ-10,000-6,000 ₪. לדבריו, במקרים רבים כשעה בלבד לפני המבחן המיועד – הוא מתבטל בגלל "אי זמינות בוחן", למרות שבוחן-תורן צריך להיות מיועד דווקא למקרים כאלו. "אין מענה טלפוני בחברה המספקת בוחנים. הרפורמה שבחרה חברות בוחני נהיגה קבעה 5 ימים למבחן המעשי הראשון ו-14 יום למבחן השני – כאשר היום ממתינים כבר כשלושה חודשים למבחן". הוא הדגיש את המתח הנפשי בו מצוי הנבחן, ואת הסבל, הייאוש והתסכול כאשר המבחן נדחה ברגע האחרון.
"הרפורמה שנעשתה במבחן המעשי היא אחת הרפורמת הכושלות, אחוז הנכשלים עליה באופן דרמטי מכניסתה. מחירי הוצאת הרישיון בישראל הגיעו לסכומי עתק, יכול להגיע לעשרת אלפים שקלים!. אנחנו מקבלים תלונות רבות על ביטול המבחן המעשי פחות משעה לתחילתו!. עלינו לבחון האם לא צריך לנקוט בצעדים משמעותיים יותר כנגד החברות. לצערינו לתלמידים אין דרך לפנות לחברות אלא דרך בתי הספר ללימוד הנהיגה, שבועות שלמים תלמידים ממתינים למבחן הנהיגה למרות שעל פי הדרישה חייבים להגיש את התלמידים למבחן ראשון עד חמישה ימים.
בנוסף, ישנה תופעה של 'תלמידים כלואים' כאלה שנקבע להם מועד למבחן אך הם בסופו של היום אז לא מבצעים באופן מעשי את המבחן והם כלואים למשך חודש עד לטיפול במקרה. יכול להיות שהקנס על אי קביעת גדול מדחייתו?".
מר אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, השיב כי "הרפורמה לא הצליחה במלואה, אך הצליחה בצורה משמעותית. איחדנו את המדדים, יצרנו שקיפות, מקצועיות וזמינות של מבחנים-מעשיים. בעבר חלוקת המבחנים, נעשתה בצורה שמעלה רינון לחוסר יושרה. רינון לא-נכון, אבל גם כזה אסור ליצור. יש בעיות ברפורמה, וחברה אחת לא עומדת באמנת-השירות שנקבעה. היום יש 620 אלף מבחנים-מעשיים בשנה, עם כ-200 בוחנים, כאשר לפני הרפורמה היו כ-400 אלף מבחנים בשנה בלבד, עם 120 בוחנים בלבד. היום כ-40% מצליחים במבחן, וזה טבעי כשיש כ-100 בוחנים חדשים "והרגל קלה יותר על הבלם". לדבריו, היום תלמיד יכול לערער על פסילת המבחן שלו. לדבריו, הודעה על ביטול המבחן שעה בלבד לפני המבחן היא פסולה ואינה-מקובלת. "נבוא חשבון עם הזכיין, ונתקן את המערכת כך שתינתן קדימות במבחן חדש לתלמיד שמבחנו נדחה".
עדי איל, מנכ"ל חברת טלדור, המספקת בוחני-נהיגה, זמן השירות הוא 21 יום להספקת מבחן ובתוך שנה – החברה תעמוד בהורדת הזמן ל-14 יום. "המצב הנוכחי הוא תוצאה של המערכת הממוחשבת של משרד התחבורה שאינה בשליטתנו".
יש להם אינטרס מובהק להכשיל!!!
כל בחינה זה שוב תשלום של אגרה וכו…
הבוחנים לוחצים על ברקס בכוונה כדי שזה יירשם במערכות הרכב שקולטות את הנסיעה… ואין עם מי לדבר או לערער!
הנתונים האלה נכונים!!! הן כספית והן מבחינת ריבוי ההכשלות!!!