יושבת ראש ועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון הר מירון, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, מסרה היום (שני)את המלצות הביניים שגיבשו חברי הוועדה בעניין היערכות בטוחה להילולת ל"ג בעומר תשפ"ב.
בהתאם, יוביל המטה לביטחון לאומי (מל"ל) את עבודת המטה ללמידת מסקנות הוועדה, ויביא המלצות בפני ראש הממשלה בהקדם.
עיקרי המלצות הוועדה:
מינוי שר אחראי: הוועדה ממליצה כי ממשלת ישראל תמנה את אחד משרי הממשלה שיהיה אחראי לאירוע ההילולה הקרוב. השר האחראי ימנה גורם ביצועי בעל ידע וניסיון מתאימים, שיארגן וינהל את ההילולה תחת הנחייתו ובכפוף להוראותיו.
עפ"י המלצת הוועדה השר האחראי יגדיר, עם תחילת ההיערכות לאירוע, את התפקידים ואת תחומי האחריות של משרדי הממשלה הרלוונטיים ושל יתר הגורמים המעורבים, כמו גם את ממשקי העבודה ביניהם.
על סמכויות השר האחראי ימנו: א. קביעת מתווה ההילולה, הכל בהתאם להמלצות ביניים אלה ב. קביעת תוכנית ההיערכות להילולה ג. קביעת לוחות זמנים להיערכות להילולה ד. שימוש בתקציב הייעודי להילולה ה. הנחיית כלל הגורמים בכל הנדרש להיערכות להילולה ו. מעקב וביקורת על יישום הנחיותיו והתקדמות ההכנות ז. הכרעה במחלוקות בין הגורמים השונים, ככל שיתעוררו.
שיפור תשתיות והסרת מפגעי בטיחות: "למדנו מדוחות ומחוות דעת של מומחי בטיחות על קיומם של מתקנים מסוכנים ומפגעי בטיחות רבים בשטח ההר. ככל הידוע לנו, מאז האסון התבצעה פעילות להסרת חלק ממפגעי הבטיחות ולשיפור התשתיות, אך המלאכה לא הושלמה", נכתב בדו"ח.
נדרש לערוך מיד סקר בטיחות עדכני, המביא בחשבון גם את השינויים האחרונים שנעשו בשטח. יש להסיר ולסלק את כל המפגעים והמתקנים המסוכנים בשטח ההר. אם קיימת מניעה משפטית לכך, יש לגדר היטב את מקום הסכנה ולמנוע גישה אליו.
כמו כן, על מומחי הבטיחות להכין תוכנית לשיפור התשתיות בהיבטי בטיחות, הניתנת ליישום עד למועד שייקבע על ידי השר האחראי, באופן שיבטיח את השלמתה זמן מספיק לפני ל“ג בעומר תשפ“ב. אפשר לכלול בתוכנית אמצעים ארעיים, כגון מדרגות זמניות, מעברי חירום, גדרות בטיחות וכד‘, הכל לפי סקר בטיחות עדכני והנחיות מומחי בטיחות ובכפוף לקבלת אישורים מתאימים ולהוראות כל דין.
בסמוך למועד ההילולה יש לערוך בדיקת בטיחות נוספת, כדי לוודא שכל אמצעי שהוקם עומד בתנאי הבטיחות, שאין עוד מפגעי בטיחות, ושהשטח כולו עומד בדרישות הבטיחות. בבדיקת הבטיחות צריך להתחשב במאפייני האירוע ובתנועת הקהל הצפויה בו.
מניעת צפיפות חריגה בהילולה: הוועדה קוראת כי יש לנקוט צעדים שיבטיחו כי לא תיווצר צפיפות חריגה בשטח ההר ובמוקדי עניין מסוימים בתוכו. לשם כך הם ממליצים על: 1. הגדלה מרבית של השטח הפנוי לקהל במהלך ההילולה. 2. ויסות הקהל בהילולה, באופן שבזמן נתון לא תיווצר צפיפות חריגה ודוחק. 3. עידוד תחלופה של הקהל בשטח ההר.
הגדלה מרבית של השטח הפנוי לקהל כדי לוודא שלא נוצרת צפיפות חריגה תתבצע לפי הוועדה: יש להגדיל קודם כל וככל הניתן את השטח הפנוי בהר לשימוש הקהל. הוועדה ממליצה לנקוט את כל האמצעים החוקיים הדרושים כדי לפנות מי שמחזיק בשטחים בהר שלא כדין, לא לאפשר הקמת אוהלים, מבנים ולינה בהר במהלך ההילולה הקרובה, ושלא להקצות שטחים ל'מתחם משפחות'.
כדי לווסת את הקהל הוועדה ממליצה לקבוע ”מספר יעד“ מרבי העונה לדרישות הבטיחות ולווסת את ההגעה להר בהתאם למספר היעד שייקבע. הוויסות יבוצע באמצעות שליטה בהיסעים.
הוועדה ממליצה לקבוע ”מספר יעד“ – מספר האנשים המרבי שניתן להכיל בשטח ההר בבת אחת בדרך בטיחותית. מספר היעד נגזר מהשטח הפנוי לשימוש הקהל בהר ומהוראות הבטיחות הרלוונטיות בנוגע לתפוסת קהל, לרבות הוראות בקשר ליציאות ופתחי מילוט.
ההגעה ברכב להילולה בהר מירון תהיה באוטובוסים ובהסעות מחניונים מוסדרים למטרה זו בלבד.
"בידי הרשויות נתונים באשר למספרי האוטובוסים, ההסעות וכלי הרכב שמגיעים לאזור. הנתונים מתקבלים לא רק בנוגע למועד ההילולה עצמה, אלא גם בנוגע לפרק זמן מסוים שקודם לה. נתונים אלה, בצירוף נתוני התחבורה היוצאת מההר, מאפשרים לאמוד בקירוב את מספר השוהים בהר בכל זמן נתון. הנתונים, הידע והניסיון שהצטבר מהשנים האחרונות בתחום התחבורה וההיסעים מאפשרים להכין מראש תוכנית היסעים ארצית שתאפשר לווסת את ההגעה להר כך שמספר השוהים בו יעמוד במספר היעד שייקבע", נכתב בדו"ח.
עפ"י הנתונים שהובאו לוועדה, בשנת 2019 הגיעו להילולה בהר כ-125 אלף משתתפים באמצעות התחבורה הציבורית, כ-40 אלף בהסעות מאורגנות פרטיות וכ-35 אלף ברכבים פרטיים. הנתונים מאפשרים לבנות תוכנית היסעים שתפזר את המבקרים על פני כל שעות ההילולה, באופן שכל המעוניין יוכל להגיע.
מכירת כרטיסים מראש תתבצע בהתאמה ליעדי התוכנית ובחובת תיאום שעת ההגעה של ההיסעים הפרטיים לחניונים, שמהם יוצאים להר מירון. הגעת כלי רכב פרטיים לחניונים המיועדים לכך תתאפשר רק החל משעה 22:00 או שעה מאוחרת אחרת שתקבע.
עידוד התחלופה של הקהל בשטח ההר על פי המלצות הוועדה תתבצע הן באמצעות מכירת כרטיסי נסיעה הלוך ושוב להר, המוגבלים בזמן, והן באמצעות קציבת זמן השהייה בהר להסעות הפרטיות. "אנו ממליצים להביא לידיעת הציבור מבעוד מועד את תוכנית התחבורה וההיסעים, על מנת לאפשר לו להיערך בהתאם. בנוסף אנו ממליצים לנקוט פעולות הסברה נרחבות על כך שהתוכנית נועדה לאפשר לציבור נרחב ככל הניתן לממש את רצונו להגיע למירון ולשהות בהר זמן סביר".
פיזור הקהל בהר ומניעת מוקדי צפיפות ובטיחות חריגים: הוועדה ממליצה לנקוט צעדים לפיזור הקהל בתוך שטח ההר, למניעת מוקדי צפיפות ובטיחות חריגים. לשם כך, ממליצים לנקוט בשיטות לניהוג קהל. בנוסף, נתנו דעתנו למוקדי העניין העיקריים בהילולה: ציון קבר הרשב“י, הדלקות, ”חלאקה“ וחלוקת מזון.
הוועדה ממליצה על ויסות קהל הנמצא בציון בכל זמן נתון, בעזרת מומחים יקבע תפוסת הקהל המרבית במבנה הציון, בחלוקה למתחם הנשים ומתחם הגברים, בהתחשב בשטח הפנוי בכל מתחם, בפתחי היציאה, ובהתאם להוראות כל דין. בהתאם לכך, יפקחו על מספר השוהים בציון ולוודא כי הוא אינו עולה על תפוסת הקהל המרבית בכל זמן נתון.
בדו"ח נכתב כי כדי לאפשר כניסה לציון לכל מי שמבקש לעשות כן, יש לעודד תחלופת קהל בשעות העומס. מן העדויות שנשמעו בפנינו למדנו, כי לצורך זה נעשה במתחם הנשים שימוש בנתיב הליכה מוסדר אשר הביא לתנועה ותחלופה של המתפללות. אנו מציעים לשקול יצירת נתיב דומה גם במתחם הגברים. מומלץ להסתייע בסדרניות ובסדרנים מקרב העדה החרדית, ולתת להם הדרכה מתאימה בעוד מועד.
לגבי ההדלקות שהיו נהוגות בכל שנה: הוועדה ממליצה כי בל"ג בעומר הקרוב בשנת תשפ“ב תיערך במהלך ההילולה הדלקה מרכזית אחת בלבד, על גג הציון, על ידי האדמו“ר מבויאן. עוד אנו ממליצים כי טקס ההדלקה שייערך יהיה קצר, כפי שהיה נהוג בעבר.
בנושא ה'חלאקה' הנהוג בהילולה ממליצים להכשיר מקומות עבור האירועים בשטח ההר. מדובר באירועים מצומצמים יחסית
בזמן ובמקום, שאפשר לקיימם במקומות שאינם במוקדי הצפיפות, כגון במתחם 4 או במתחם 7 במפה המצורפת לדו"ח.
בוועדה ממליצים שלא לאפשר השנה חלוקת מזון (למעט שתייה) בשטח ההר במהלך ההילולה. "הדבר לא רק יגדיל את השטח העומד לרשות הקהל בהר ויצמצם את משך השהייה שם, אלא גם יצמצם את הסכנה מנפילה והחלקה על אשפה", נכתב.