כל מי שמסתובב בימי החנוכה בשכונות הישוב הישן בירושלים, בדגש על בתי אונגרין ובתי הורנשטיין במאה שערים, עד לתופעה מעניינת, ישנם בתים שבהם נרות החנוכה מונחים לגמרי מחוץ לבית, בסמוך לפתח, כשנרות השמן מונחים בפס אחיד ולא בחנוכייה של קנים (מנורה), פס הנרות מונח בתוך בית קטן בכדי שלא יכבו מהרוח.
ישנם בתים באותן שכונות שהחנוכיות עשויות בצורת מנורת קנים ומונחות בתוך הבית, או על אדן החלון, או בסמוך לדלת הבית מבפנים וללא בית שמגן מהרוח, שאז הרי המנורות מונחות בתוך הבית ולא חשופות לרוח.
בדקנו את סיבת הדבר ומצאנו שזה תלוי במחלוקת המנהג בין חסידים לליטאים (פרושים), הליטאים נהגו להדליק חנוכייה בפס שווה ולא בצורת מנורת קנים ולהניחה מחוץ לבית בסמוך לדלת, ובכדי להגן מהרוח, נהגו בני הישוב הישן בירושלים לייצר לעצמם בית קטן עבודת יד עם דלתות קטן מזכוכית ושתי ארובות קטנות.
הראשונים להתחיל בכך, היו הפרושים בירושלים, שלמרות חזותם החסידית (לבוש ארוך, שטריימל בשבת ופאות מסולסלות) הינם ליטאים.
הראשון לייצר כזה בית מנורה (בתמונה) היה זה הרה"צ ר' ישראל אשר וולס, לפני כמאה שנה, בנוסף ייצר עוד כמה בתים דומים לאחיו, ר' יחזקאל וולס ז"ל ועוד שני אחים נוספים, את כל זה עשו אצל הפחח הידוע במאה שערים באותם זמנים, המשורר ר' חיים הלוי ז"ל, בהמשך גם הגאון ר' נתן קופרשטוק איש ירושלים ביקש אצל אותו פחח כזו בית מנורה.
לפני 36 שנים אנשי מאה שערים, האחים ר' מרדכי יהושוע הירש ור' ישראל מאיר הירש ייצרו לעצמם בתים כאלו בחיקוי מדויק של אלו שייצר ר' ישראל אשר וולס לפני כמאה שנה, כי אז לא היה עוד מי שמייצר אותם.
בשנים האחרונות החל מלפני 8 שנים, האברך דוד נח קרויס ממאה שערים, ביקש לשמר את אותו מנהג והחל להעתיק את אותם בתי מנורה של ר' אשר וולס, בדיוק נפלא (בתמונה), הוא פנה לבתו של בנו של ר' אשר, ר' משה וולס שם נאמר לו שהבית מנורה עבר לבית חתנו הר"ר בנימין אייזנשטיין שם ניתן לו הבית מנורה בכדי שיוכל להעתיקו במדויק.
דוד נח קרויס החל מאז לייצר מס' בתים כאלה עבודת יד, בנוסף שלח דגם לסין בכדי לייצר כמויות כאלה בכדי לשמר את המנהג הישן.
מה זה קשור לפרושים?
למיטב ידעתי זה שאלה הלכתית מה עדיף הדלקה בחלון שיותר נראה או בפתח הבית כפי שמוזכר בהלכה.
לגבי מנורת הקנים או כוסיות מדובר בנושא פשוט שמנורת קנים הוא יותר יקר ויש חשש שיגנב.
מה אתם מקשקשים? אין חולק שהדין המקורי להדליק על פתח הבית, אולם בחו"ל לא ניתן היה כמובן. בארץ הקפידו על כך. ומה זה שייך ל"יישוב הישן"? כך מדליקים היום רבים בכל השכונות והערים [ומה זה בכלל ה"יישוב הישן"?, בתי אונגרין? בבני ברק ובתל אביב ובחיפה יש יותר יהודים מן ה"ישוב הישן", כלומר 6-7 דורות בירושלים, למרות שאינם לבושים כתונת פסים וכו']
כשבאו החסידים לארץ לא רצו לשנות מנהגם, בפרט שכל סדר ההדלקה בתוך הבית. ויש מגדולי החסידים שטענו שתקנת "על פתח ביתו" בטלה, עי' דבר יהושע ועוד..
בס"ד
תודה רבה יאיר הבאתה את השתלשלות הדברים בעזה מיוחדת ממש תענוג לקרוא תודה 🥰