מחר יובא פרויקט הרכבל בירושלים לאישור סופי של קבינט הדיור – למרות התנגדות רחבה. מסלול הרכבל יתפרס על פני 1.4 קילומטרים ויגיע עד לעיר דוד ושער האשפות הסמוך לכותל.
כאמור, בזמן שהממשלה מקפיאה תוכניות של חינוך ורווחה, מחר תובא לאישור תוכנית הרכבל בירושלים בעלות של 220 מיליון שקל. המסלול יתפרס על פני 1.4 קילומטרים בחלק הדרומי של העיר העתיקה.
ראש העיר, משה ליאון : "הרכבל יאפשר למיליוני המבקרים בכותל המערבי להגיע בדקות ספורות ממרכז העיר, ולחוות את יופיה של בירת ישראל גם מלמעלה. התושבים והתיירים המגיעים לאורך כל ימות השנה לכותל ולעיר העתיקה יוכל ליהנות מנסיעה ברכבל ומשם לסייר בכל רחבי העיר העתיקה. הדבר יגביר את הנגישות, יעניק חוויה מיוחדת והנאה לתושבים ולמבקרים בעיר. לצד זה, מדובר באטרקציה תיירותית חדשנית וייחודית".
פרויקט הרכבל המוגדר כ"פרויקט תשתית לאומית" מקודם בשיתוף עיריית ירושלים, הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים), ומשרדי התיירות ומשרדי ירושלים ומורשת, בשלושה מקטעים: בין מתחם "התחנה הראשונה" (תחנת הרכבת הישנה) במערב העיר, דרך תוואי גיא בן הינום ועד למבנה מרכז קדם.
הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה (ביום שני 3.6.2019) להעביר את תכנית הרכבל לכותל המערבי
לאחר הקמתו, עתיד הרכבל להשתלב במערך הסעת ההמונים ויאפשר הסעת 3,000 נוסעים בשעה אחת לכל כיוון, וינוע במהירות של 21 קמ"ש.
אחד היתרונות המרכזיים של הרכבל הוא זמן ההקמה הקצר (בניגוד לכלים לאמצעי הסעת המונים אחרים), שהקמתו לא תפגע בשגרת החיים בעיר. הוא אינו גורע נתיבים מכלי תחבורה אחרים ועלות הקמתו זולה באופן יחסי. זמני הנסיעה ברכבל קבועים והוא אמצעי תחבורה ירוק וידידותי לסביבה המפחית רעש וזיהום אוויר וחוסך פקקים המתאים לטופוגרפיה המיוחדת של האגן הדרומי של העיר העתיקה.
הרכבל הוא חלק ממערכת הסעת ההמונים והכרטיס יהיה במחיר של נסיעה בתחבורה ציבורית ובהתחשב בתוואי הטופוגרפי של העיר, הוא ינגיש לראשונה גם את אתרי המורשת, הדת ותיירות גם לבעלי מוגבלויות.
במקביל, יגדיל הרכבל את המרחב הציבורי של הולכי הרגל – בשגרה כמו גם באירועים המחייבים הגדלה וגמישות בקיבולת המבקרים באזור. מדובר בגישה קלה ונוחה לתושבי העיר העתיקה ולכ-135 אלף מבקרים, תיירים וסוחרים הפוקדים את האזור בשבוע שגרתי, ללא אירועים מיוחדים. הרכבל יפתח את צוואר הבקבוק באזור העיר העתיקה ויאפשר מעבר חופשי יותר של מבקרים, תיירים, תושבים וסוחרים. מדובר באמצעי תחבורה שיצמצם את תנועת הרכבים הפרטיים באזור וחלק גדול מהאוטובוסים שנעים בצירים אלה ובכך יביא להפחתה ניכרת בזיהום האוויר.
עלותו של הרכבל נמוכה משמעותית מאופציות תחבורתיות אחרות, והוא יעלה את רמת השירות בתחבורה הציבורית, ויהפוך אותה ליעילה ועמוסה פחות באחד האזורים המתויירים ביותר בבירה.
ברשות לפיתוח ירושלים מציינים: "אישור התוכנית בוועדה הלאומית לתשתיות, לאחר שמיעת כלל ההתנגדויות, הנו אבן דרך משמעותית בקידום פרויקט חשוב זה. שילוב הכוחות ושיתוף הפעולה שבין העירייה לבין משרד ירושלים ומורשת יחד עם משרד התיירות אפשרו תהליך תכנון מסודר ואת קידומו המוצלח לטובת ציבור מגוון שחי בעיר ומבקר בה. כחלק מתפיסת הפיתוח של העיר, הרכבל יאפשר הפחתה משמעותית בעומסי התנועה סביב העיר העתיקה ויגביר את הנגישות לאזור עבור תושבים, תיירים וסוחרים כאחד".
פרויקט הרכבל צפוי להתחיל את פעילותו במהלך שנת 2021.