נוסעים רבים בתחבורה הציבורית מתלוננים באופןו תמידי על שירות לקוי של חברות התחבורה הציבורית, עם דגש על איחורים בתנועת הקווים, אך בבדיקה שעורך עיתון 'ישראל היום' הנהגים מבציעים על הסיבה האמיתית: חסרים בחברות התחבורה הציבורית אלפי נהגים.
בדיקה מעלה כי מצד אחד רבים פורשים -בנוסף על אלו שיוצאים לגמלאות כיוון שהשכר נמוך, לטענתם, בהשוואה להשקעה הרבה הנדרשת בעבודה מהסוג הזה. מצד שני, בשל אותם התנאים המוצעים – רבים לא נענים להצעות העבודה בתחום. השכר עבור שעת עבודה עומד היום על 43 שקלים ברוטו, והנהגים דורשים העלאה ל-53 שקלים לשעה לפחות.
לטענתם, השכר הממוצע לנהג עומד היום על כ-8,500 שקלים – הרבה מתחת לשכר הממוצע במשק. התוצאה העיקרית: פגיעה קשה בשירות לאזרח. נהגים מספרים, למשל, כי החברות החוששות מקנסות שמוטלים עליהן בגלל איחורי הקווים דורשות מהם לא לקחת הפסקות, המגיעות להם כחוק במהלך המשמרת – העיקר שהקו יעבוד באופן סדיר.
שרת התחבורה, שהיתה חשופה למחאת נהגים ביום שישי במפגש אקראי עם נהגי תחבורה ציבורית, חזרה על הבטחתה מהתקופה האחרונה כי היא תפעל לשיפור התנאים והשכר, והוסיפה כי היא פועלת גם להכרה במקצוע. "אני רוצה להעלות את שכר הנהגים, ואני פועלת מול האוצר, כי זה מחויב המציאות. אני צריכה את העזרה שלכם מול האוצר", אמרה.
בדיקה מול הנהגים על ארגוניהם ובאופן פרטי שבה ומדגישה את הבעיה: בשל המחסור בנהגים, האחרים עובדים יותר שעות או מועברים לאזורים מרוחקים מבתיהם כדי לתגבר, מה שמונע מהם אפילו שעות שינה סדירות.
נהג בחברת סופרבוס, הנוהג באזור ירושלים, סיפר כי לעיתים הוא עובד משש בבוקר ועד שמונה וחצי בערב: "אין לי הרבה ברירה, פשוט אין מספיק נהגים להחלפה. אחר כך מתפלאים למה הנהגים קורסים".
נהג נוסף, מחברת אפיקים, הוסיף כי "הבעיה המרכזית היא לא בצמצום הקווים. החברות נקנסות בשל ביטול קווים, ולכן מפעילות קווים בכל מחיר. מי שמשלם את המחיר הוא הנהג שנשחק. עוברים כל גבול מותר. אין הפסקות ממשיות. אם מגיעה לנו חצי שעה לאחר כמה שעות, אז אומרים לנו לקחת כמה דקות בין נסיעה לנסיעה, ולא הפסקה ארוכה. זה סיכון לנו, ובטח שלנוסעים".
אילן דדגרי, נהג של חברת קווים במודיעין עילית, מספר: "כמות העבודה לא סבירה, והיא על חשבון הבית והילדים. כדי להגיע למשכורת נורמלית אני צריך לעבוד תשע שעות, לנסוע הביתה לקצת זמן, ולחזור למשמרת ערב של שלוש שעות לפחות".
משרד התחבורה מנהל סדרה של פגישות כבר כמה חודשים בניסיון לפתור את הבעיה. לעת עתה – שום פתרון לא ניתן. איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים מסר כי "המחסור בנהגים נובע מתנאי עבודה בלתי נסבלים, שלא מתאימים לכל אחד וגורמים לנשירה. סידורי העבודה צפופים מאוד. עם זאת, אנו רואים שינוי מגמה במדיניות המשרד והשרה".