שלום וברכה מורי ורבותי!
שוחחנו על כך שאנו נמצאים בימי אבל על תלמידי רבי עקיבא שהיו גדולי עולם, קדושי עליון, ואך ורק בגלל "בעיה" כלשהי של מידות, דקדק הקדוש ברוך הוא עם צדיקיו כחוט השערה, והם הסתלקו מן העולם, בימים קשים אלו.
אבל רק רגע, זה לא משהו שנלווה לעיקר?
זה לא נכון שהעיקר היא התורה?
זה לא נכון שהעיקר הם המצוות, והמעשים הטובים שאדם עושה בינו לבין קונו, ורק לאחר מכן צריכים לחשוב גם על האחרים? רק לאחר מכן צריכים לחשוב גם על הסובבים אותנו?
האם זה לא נכון ש"בין אדם למקום", חשוב הרבה הרבה יותר מאשר בין אדם לחברו?
אומר לך הקדוש ברוך הוא חד משמעית: "לא!".
"וּמְצָא חֵן וְשֵׂכֶל טוֹב בְּעֵינֵי אֱלֹהִים וְאָדָם" (משלי ג, ד), מלמדים אותנו חכמינו זכרונם לברכה (ברכות י"ז ע"א) אם אתה רוצה לדעת אם האדם הזה מוצא חן בעיני הקדוש ברוך הוא, תבדוק האם הוא מוצא חן בעיני הסובבים אותו. כי אם הוא לא מוצא חן בעיני הסובבים אותו, תהיה בטוח שהקדוש ברוך הוא מתעב אותו.
"אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ כִּי מְאַסְתִּיהוּ" (שמואל א טז, ז), אמר הקדוש ברוך הוא על אחיו הגדול של דוד המלך, שבגלל שהיה בו שורש של גאווה שלא בא עד אז לידי ביטוי, אלא רק תקופה לאחר מכן, אבל זה כבר היה מונח לו בתוך הלב, הקדוש ברוך הוא אומר: "אני לא סובל אותו" (פסחים ס"ו ע"ב).
הוא יכול להיות תלמיד חכם, גדול בתורה, ענק ועצום. אם אין לו מידות, אומר הקדוש ברוך הוא: "בדיוק כפי שהסובבים אותו לא יכולים להיות בקרבתו, כך גם אני מואס בו, ולא יכול להיות בקרבתו".
הסימן האמיתי לאדם שאהוב על ידי הקדוש ברוך הוא, הוא כאשר הוא אהוב כאן למטה. התורה מְעַדֶּנֶת את האדם, התורה גורמת לו להתנהג בצורה יפה. רק מי שלומד על מנת לקנטר, ולמען כל מיני סיבות אסורות, "זוכה" ונשאר מושחת במידותיו, כי התורה מתקנת את המידות של האדם.
הקדוש ברוך הוא הסתכל באורייתא וברא עלמא (זוהר תרומה ח"ב קס"א ע"א), כשהוא ברא את העולם, הוא ברא אותו על פי התורה הקדושה. לא יתכן שתלמד תורה והנפש שלך לא תתאים את עצמה לדרך האמתית והטובה של העולם ושל תושביו.
מתחזקים, לומדים טוב יותר, וזוכרים תמיד שהעיקר בעיני הקדוש ברוך הוא, הוא "בין אדם לחברו", ורק לפי זה נקבע ה"בין אדם למקום".
בהצלחה רבה לכולנו,
וברוכים תהיו!