ועדת המשנה לעניין השפעת הסביבה והאקלים על בריאות הציבור בראשות ח"כ אלון טל, התכנסה היום לדיון בנושא השפעת רעש על בריאות הציבור לנוכח עלייה בצפיפות.
בדיון הוצגו נזקים משמעותיים שיש לרעש במרחב הציבורי על כל האוכלוסיות, הצעדים לצמצום והלקונות בחוק שמעכבות את הטיפול המלא בתופעה המזיקה. נציג משרד הגנת הסביבה אמר בדיון כי הוא יברך על תיקון לחקיקה שתמנע רעש בשטחים פתוחים.
יו"ר הוועדה, ח"כ אלון טל אמר בפתח הדיון: "מפגעי רעש הם מטרד מתמשך המשפיע על אנשים רבים בעולם המערבי והמתועש. המטרד צפוי להחמיר עם העלייה הצפויה בצפיפות בישראל, ואם לא יינקטו צעדים משמעותיים להצבת פגעי הרעש בראש סדר העדיפויות הלאומי – העתיד צפוי להיות בלתי נסבל".
"על-פי נתוני המשרד להגנת הסביבה, מפגעי הרעש פוגעים באזרחי ישראל יותר מכל מטרד סביבתי אחר. מקורות הרעש העיקריים בישראל הן הדרכים הבינעירוניות והעירוניות (תחבורה) , שדות התעופה הצבאיים והאזרחיים, מקורות רעש שכונתיים כמו אזעקות, מערכות הגברה ומזגנים" הוסיף טל.
"לרעש נזקים בריאותיים כדוגמת ירידה בשמיעה, חרשות, בידוד חברתי וקשיי תפקוד חברתיים, עלייה בלחץ הדם, שיבוש קצב הלב, מתח, הפרעה בשינה, הפרעות במערכת העיכול ועייפות, הפרעות קוגניטיביות: סינכרוניזציה דיפוזית של גלי המוח, פחד ופגיעה בכושר הריכוז עד כדי התמוטטות עצבים, חרדה, שינויים במצב הרוח, דיכאון קליני, פגיעה בתפקוד האינטלקטואלי ושינויים במערכת האנדוקרינית" התריע יו"ר ועדת המשנה.
"מתלונות אזרחים עולה כי הגורמים האמונים לאכיפה עובדים בגישה מתירנית ומקלת ראש כלפי גורמי הרעש כאשר אין מדובר ברעש בשעות הלילה" הוסיף אלון טל.
"גורמי האכיפה אינם מצוידים בכלים המתאימים לקביעת קיומו של מפגע רעש (מד דציבל), ובדרך כלל הקובע היא מידת רגישותה של אוזנו של השוטר או הפקח. ברוב חופי הים אין איסור על השמעת מוזיקה; והחוקים המכתיבים את ההתנהלות מבחינת רעש בגנים הלאומיים הינם לקוניים ולכן מקשים מאד על האכיפה והענישה" התריע טל.
רפ"ק אמיר בלכר, משטרת ישראל, אמר בדיון: "עשינו הכשרה של שני שוטרים בכל מחוז לנושא הרעש וזה לא עבד".
"צריכים שוטרים שיעסקו בזה ואנחנו פועלים בכיוון הזה שיהיו שוטרים שאמונים רק על זה. כיום יש לכל שוטר מערכת מחוברת עם המשרד להגנת הסביבה ובכל יש יעילות במתן הקנסות למפירים את החוק – עלינו מלפני 3 שנים מ17000 דו"חות בשנה למעל 50 אלף בשנה האחרונה" הוסיף בלכר.
"המציאות האי שאנשים משלמים ומשקיעים כדי לשפר רעש של הרכב שיהיה יותר חזק – כל הנושא של ייבוא של אותם כלים צריך להיות יותר באכיפה – צריך חקיקה של איסור הכנסת כלי רכב מרעישים, אגזוזים ואופנענים מרעישים" סיכם.