רגע היסטורי יירשם הערב עם פתיחת קו הרכבת החשמלית החדש בין ירושלים לתל אביב. עד כה נסעה הרכבת רק בין הבירה לנמל התעופה בן גוריון, שם היה צורך להחליף לרכבת אחרת. מעתה היא תמשיך בדרכה לתחנת ההגנה ובקרוב אף תמשיך עד לתחנת תל אביב מרכז – סבידור. הנתיב החדש מאפשר לרכבת לעבור את המרחק בכחצי שעה בלבד, לעומת שעה וחצי בקו הישן, שמסלולו עולה ויורד בפיתולי ההר, כולל החלפה בבית שמש.
כדי לאפשר את המהירות הגבוהה לאורך 56 הקילומטרים של תוואי הרכבת, למעלה ממחצית מהמסלול מורכב ממנהרות וגשרים. בהם, מנהרה באורך 11.6 קילומטרים שהיא הארוכה ביותר בישראל, גשר באורך 1.25 קילומטרים שהוא הארוך ביותר בישראל, וגשר בגובה של כ-90 מטרים מעל הקרקע שהוא הגשר הגבוה ביותר בישראל
גם תחנת האומה על שם יצחק נבון בירושלים, נכרתה בעומק של 80 מטרים מתחת לאדמה, מה שהופך אותה לתחנה העמוקה בישראל ואף אחת מתחנות הרכבת הכבדה העמוקות ביותר בעולם.
עלות הפרויקט הרשמית של הקו היא כ-6.9 מיליארד שקלים, אך יש המעריכים אותה בכתשעה מיליארד. הקו הישן ממשיך לפעול במקביל, בעיקר כדי לשרת את נוסעי בית שמש, וכן לתנועת רכבות משא.
הרכבת הראשונה לתל אביב צפויה לצאת הערב בשעה 21:56, וזאת לאחר מספר שבועות של נסיעות הרצה ונסיעה חגיגית שאירחו שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ושר החוץ ישראל כץ למוזמנים בלבד ביום רביעי. בקו המהיר לירושלים, שנפתח לפני כשנה, בוצעו מאז פתיחתו בספטמבר 2018 יותר משלושה מיליון נסיעות. מדי יום נוסעים בקו כעשרת אלפים נוסעים בממוצע. בשעות הביקוש נוסעות כיום שתי רכבות כל שעה בכל כיוון, כשמספר הנוסעים ברכבת מוגבל כיום ל-400 נוסעים בלבד בכל נסיעה. בחודשים הקרובים, עם השלמת עבודות החשמול של המסילה באיילון, צפויה ההגבלה להתבטל בהדרגה ומספר הנוסעים האפשרי בקו יעלה עד לכאלף.
"חיבור הרכבת בין ירושלים ותל אביב יאפשר ליותר נוסעים להשאיר את הרכב בבית ולדלג על הפקקים בדרך לעבודה, ללימודים או לחופשה", מברכת על המוגמר שמרית נוטמן, מנכ"לית 15 דקות- ארגון הנוסעים למען תחבורה ציבורית טובה יותר, שגם מזכירה: "חישמול והקמת הקו גבו מחירים כבדים מרכבת ישראל ומנוסעיה, ואנחנו מקווים כי כעת כשהסתיים שלב חשוב זה, תוכל הנהלת הרכבת לפנות משאבים רבים יותר כדי להפוך את השירות בכל הקווים למדויק ונעים יותר".
במסיבת העיתונאים שעכרו ביום רביעי, הודה השר סמוטריץ' לקודמו ישראל כץ, להנהלת משרד התחבורה ולרכבת ישראל, על החזון והראייה לטווח רחוק בהקמת הקו המהיר לירושלים. "זהו בוקר של התרגשות. בימים בהם מדברים על ישראל הראשונה וישראל השנייה ומדינת תל אביב ומדינת ירושלים אנחנו בונים גשר", אמר. "עם כל המחלוקות לא ניתן לייצר חיץ אלא נבנה דרכים ורכבות כי בני עם אחד אנחנו", הוסיף סמוטריץ'.
השר כץ ציין כי מדובר ביום חג עבורו. "אחרי שנים של עבודה קשה ומאבקים, ירושלים מתחברת לתל אביב", אמר. "יש כאן משמעות אדירה בחיזוק ירושלים וחיזוק המדינה. כך בונים את ארץ ישראל, בדיוק כמו בשנת 1948", הוסיף השר כץ. מנכ"ל הרכבת, מיכאל מייקסנר, הוסיף כי מדובר בהישג חשוב לחברת רכבת ישראל, המהווה מנוף לתוכניות הפיתוח של הרכבת, "בהם החלפת הצי הנייד הממונע בדיזל, ברכבות חדישות המונעות באמצעות אנרגיה חשמלית ירוקה".