שלום וברכה מורי ורבותי!
"לְעוֹלָם ה' דְּבָרְךָ נִצָּב בַּשָּׁמָיִם" (תהלים, קיט פט).
זהו פסוק בתהילים, שאנו קוראים שנים עשר פעמים בפתיחת ההיכל בימים הנוראים.
הכוונה של הפסוק במובן זה, שכאשר אנו פונים לקדוש ברוך הוא בימים הגורליים של השנה, אנו מבקשים ממנו: "תשאיר את דברך, דהיינו את הגזירות שלך, שהולכות לגרום לנו צער וסבל, בשמים".
מה זאת אומרת?
הרי אותה גזירה שאמורה לגרום לך צער וסבל, היא גזירה שנגזרה על ידי רבונו של עולם בכבודו ובעצמו, והוא זה שרוצה להוריד אותה לעולם בשנה הקרובה, מה אתה בעצם מבקש?
האם אתה מנסה "להתחמק" מהגזירה של הקדוש ברוך הוא, על ידי פנייה לקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו?
האם זה הגיוני?
התשובה היא חד משמעית: זה ממש לא הגיוני!
אבל מי שיצר את הדבר הלא הגיוני הזה הוא הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו.
כביכול אומר לך הקדוש ברוך הוא: "בשביל תיקון העולם, וכדי לתקן את נפשך האישית, אני צריך מידי פעם לשלוח אליך כמה גזירות, משהו שיישר אותך, משהו שיגרום לך לרטט ולחלחלה. אבל באותה מדה אני גם אומר לך, אם תתפלל טוב, הרי שיש בכחך לעצור את אותה גזירה. אתה בעצם מתפלל אלי, שאני הוא בעל אותה גזירה, אבל אני מראש יצרתי את הגזירה על דעת כן, שתפילה תעצור אותה".
מה ההיגיון?
אומר לך הקדוש ברוך הוא: "הרי אני לא שונא אותך, ויותר מזה, אין מי שאוהב אותך יותר ממני.
מדוע אני בכל זאת גוזר עליך גזירה?
כי אני רואה שאתה אמור להשתנות.
אתה יודע מה עושה לך תפילה טובה?
תפילה טובה ואיכותית הופכת אותך לאדם אחר.
במלים אחרות, אתה מצליח להגיע לתוצאה של הגזירה, ללא קיומה של אותה גזירה.
רוצה לזכות בכך?
קח ספר תהילים, דבר איתי שלוש פעמים ביום, תתפלל אלי, תראה לי עד כמה אתה משתנה מרגע לרגע, והופך להיות דבוק אלי.
אתה יודע מה קורה באותו רגע? אתה הופך את הגזירה למשהו מיותר, אני משאיר אותה בצד".
בדיוק כמו שהסברנו את הפסוק (שם עו, יא) "כִּי חֲמַת אָדָם תּוֹדֶךָּ, שְׁאֵרִית חֵמֹת תַּחְגֹּר" – מי ש"מודה באשמה" לקדוש ברוך הוא, לאחר שכבר התחילה הגזירה להתקיים בו, הקדוש ברוך הוא עוצר את הגזירה גם באמצע, תפילה טובה מונעת את הגזירות ואת הבעיות מראש, עוד בטרם הם ירדו לעולם.
בהצלחה רבה לכולנו,
וברוכים תהיו!