למרות ההבטחות להימנע מהעלאת מחירים – שסטוביץ', אחת מהיבואניות הגדולות בישראל, תעלה מחירים כבר בימים הקרובים ל-10% ממוצרי המזון והטואלטיקה שלה. כך נחשף ב'ידיעות אחרונות'.
רבע מהמוצרים של מותג מאסטר שף של החברה (רטבים, אורז בסמטי, אורז יסמין, קרוטונים, שקדי מרק, אטריות להקפצה) יעלו ב-6%-9%; מוצרי טונה ריו מארה יתייקרו ב-13%-10%; שליש מפריטי השוקולד צ'וקטה יתייקרו ב-14%-5%; מוצרי בלונס (מוצרי טיפוח) יתייקרו ב-7%, ומתוך מוצרי תחליף הקפה "לארו" יתייקרו שני פריטים ב-15%.
גם קימברלי קלארק ודיפלומט, שמחזיקות במותגים רבים שאהובים על הישראלים, יעלו מחירים באוגוסט.
בין המוצרים של דיפלומט שיתייקרו ביותר מ-20%, יהיה אפשר למצוא את מותגי השמפו והמרכך הד אנד שולדרס של פרוקטר אנד גמבל, וגם מוצרי פנטן. בנוסף יתייקרו באחוזים בודדים עד דו ספרתיים: אריאל, טייד, פיירי ומוצרי מזון כמו סטארקיסט אוריאו ומילקה – כולם ביבוא או בהפצה של חברת הענק דיפלומט.
קימברלי קלארק ישראל הודיעה גם היא על התייקרות שנייה השנה. החברה תעלה מחירים בשיעור של בין 5.5% ל-9.6% על מרבית מוצריה, כשרק מוצרים בודדים לא יתייקרו. ההתייקרות שמיועדת לרשתות השיווק והמרכולים תיכנס בתוקף ב-14 באוגוסט. ברשתות השיווק עדיין לא קיבלו פירוט מהחברה בכמה יתייקר כל מוצר ומוצר.
הישראלים שחווים את העלאות המחירים, מתקשים להתמודד עם יוקר המחייה בארץ. ב'ידיעות אחרונות', הביאו את סיפורה של עמית גלמן (29), אמא לשני ילדים קטנים שהגיעה לקנות בסופר פארם טיטולים לבת שלה: "יש לנו שני ילדים מתחת לגיל שלוש. אין פיקוח לגנים, ואין סבסוד. אנחנו משלמים לגן אחד 3,000 שקל, כפול שתיים זה 6,000 שקל. אנחנו מתחילים את החודש כולל שכירות בעשר וחצי אלף שקל פחות, מבלי לקנות מים ובטח ובטח בלי לקנות טיטולים".
"כשאני עושה קניות אני מסתכלת על טיטולים שמספיקים לשבוע, הם עולים 47 שקלים. אף פעם אין מבצעים על זה", עמית מוסיפה, "האוכל של הילדה עולה 60 שקלים, וגם הוא מספיק לשבוע. כדי לגדל ילדים אתה חייב להיות עשיר, וזה רק מתייקר ומתייקר".
"אני כל היום מדברת על זה ועדיין בשוק. זה לא עוצר, זה לא נורמלי, לאף אחד לא אכפת פה מאף אחד. יש לנו חסכונות שחסכנו לפני שהבאנו ילדים, אבל במקום לקנות דירה החלטנו להשתמש בזה למחייה כי אי אפשר להתקיים פה" סיכמה בכאב.
בתאני כהן ובתה שילה, מספרות שמגיעות כל שבוע במיוחד מהישוב צור הדסה כדי לערוך קניות בסניף רמי לוי בבית"ר עילית. "אני עושה קניות גם ב'אושר עד' בירושלים, אבל לא בסופרים של צור הדסה שנחשבים מאד יקרים. אנחנו קונים בסופרים שמשרתים אוכלוסייה חרדית, הם בד"כ זולים", מספרת בתאני.
על העלייה במחירים היא אומרת כי "אנחנו בדרך כלל מחפשים אלטרנטיבות זולות. כשמותגים עולים אז קונים תחליפים. אם קולגייט יעלה נקנה אחר, בגדים התחלנו לקנות רק בחו"ל באתרים. אני עושה מדי יום השוואות, בודקת, משווה, ורק אז קונה. אבל מה אפשר לעשות עם כל העליות הבלתי נסבלות?"
רחלי, אמא לשישה ילדים, מספרת בכאב על כך שלפעמים נאלצת להסתפק בקנייה אחת בשבוע, וכאשר הילדים מסיימים את החטיפים היא לא יכולה לקנות יותר: "אני כבר לא קונה האגיס כי זה יקר לצערי. יש מותגים טובים שעולים פחות, ולאמא כמוני אין אפשרות עוד לקנות יקר. כשתהיה עוד עלייה זה יפגע בנו, במשפחות מרובות הילדים".
רחלי מספרת על שכנים שכבר לא קונים אפילו מוצרים בסיסיים בגלל ההתייקרות: "אצל החברות הגדולות היד עוד נטויה ואין מעצור. אנחנו הישראלים לא יודעים להתקומם. הכל נהיה יקר, יקר ברמה שגבינה צהובה, שהיא מוצר בסיס, הפכה למותרות. הילדים שלי מבינים שעושים קנייה רק פעם אחת בשבוע, וזה כואב לי שאני לא יכולה לפנק אותם עם המותרות שפעם הייתי קונה".