רשת התחבורה במטרופולין ירושלים נמצאת בימים אלה בעיצומו של תהליך שינוי, חידוש ושדרוג משמעותיים שמטרתם אחת: להפוך את החיים בעיר לנגישים, נעימים ובטוחים, וזאת בזכות החלטתו ההיסטורית של ראש העיר מר משה ליאון לשנות את פניה של העיר לטובה ויפה יותר.
לשם כך, בעיריית ירושלים מתכננים ומפתחים את כל התשתיות ואמצעי התחבורה בראייה כוללנית, שמטרותיהן: שדרוג מערך התחבורה העירוני, יצירת העדפה לשימוש בתחבורה ציבורית, קיצור המסלולים וטווחי הנסיעה בעיר, הנגשת המרחב העירוני לכולם, שילוב אמצעי תחבורה ירוקים ועידוד ההלכתיות בעיר, שדרוג המרחב העירוני ושיפור התנועה אל העיר וממנה.
הרכבת הקלה
השקתה של הרכבת הקלה בשנת 2011 הביאה עִמה רוח של קִדמה, נוחות ויעילות לעיר הגדולה בישראל. החלוץ מבין קווי הרכבת הקלה הוא הקו האדום, הפועל בעיר ומציע נסיעה שקטה וידידותית לסביבה – ובעתיד הלא-רחוק צפויים קווים נוספים לחצות את ירושלים לאורכה ולרוחבה ולחבר את מוקדי המגורים, התעסוקה והמסחר.
הקו האדום
הקו האדום, הראשון מסוגו בארץ, משמש כאב טיפוס לקווי הרכבת הקלה העתידיים שיוקמו בירושלים ובערים נוספות בישראל. מיום שנחנך בשנת 2012 הפך הקו האדום לחלופה נוחה ומהירה לנסיעה פרטית בעיר, ובעתיד הוא יהווה חלק מרשת הJ-Net- שתפעל בירושלים. עבודות התשתית להארכת הקו הסתיימו בחלק מהמקטעים ונמצאות בעיצומן במקטעים אחרים.
הקו הירוק
הקו הירוק צפוי להיות הקו השני שייחנך בעיר, כחלק מרשת הJ-Net- שתפעל בירושלים. הרשת עתידה לחבר בין מגוון מוקדי עניין: שני הקמפוסים של האוניברסיטה העברית, שלושת בתי החולים הגדולים, כמה מהשכונות הגדולות בעיר ואתרים נוספים כגון קריית הממשלה, גן החיות, קניון מלחה ואצטדיוני הספורט.
התוכנית אושרה על ידי גורמי התכנון וקיבלה מתן תוקף. מכרז לבחירת זכיין חדש נמצא בעיצומו; עבודות העתקת התשתיות לקו החלו במקטעים רבים, והקו כולו בביצוע שלב העתקת התשתיות.
הקו הכחול
הקו הכחול יחבר את שכונת גילה – דרך חברון, קרן היסוד, המלך ג’ורג’, מאה שערים, הר חוצבים ורמות – לשלוחה של דרך עמק רפאים, גוננים ומלחה. קו זה יוסיף לרשת שני קווים תפעוליים נוספים. התוכנית להקמת הקו אושרה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה. עבודות העתקת התשתית החלו בשנת 2020. לוחות זמנים: מקטעי הקו יופעלו בהדרגה בין השנים 2027 ל-2028.
האוטובוסים
מידי יום מאות אלפי נוסעים משתמשים ברשת האוטובוסים במטרופולין ירושלים, הכוללת כמאה קווים: 70 קווים המופעלים על ידי חברת אגד, 25 קווים המופעלים על ידי חברות מסיעים ממזרח ירושלים וקווים אזוריים נוספים המחברים בין ירושלים ובין היישובים במטרופולין.
מזה שנים ארוכות שצוות תכנית אב עוסק בייעול ושיפור רשת האוטובוסים בעיר ופועל לקיצור מסלולי הנסיעה ושיפור התדירות, יצירת מערך מזין לרכבת הקלה שיאפשר שילוב בין שני האמצעים, תכנון מסלולים חדשים בהתאם לצרכים העירוניים ועוד.
רפורמה על גלגלים
בשנת 2018 צוות תכנית אב לתחבורה תכנן מחדש את רשת קווי האוטובוסים העירוניים, דבר שהוביל לפרסום מכרזים של משרד התחבורה, במטרה להכניס לירושלים שני מפעילים חדשים. תכנית זו נועדה לתכנן ולהוציא אל הפועל 40 קווים חדשים, בניהם קווים מהירים לאזורי תעסוקה ולתחנת רכבת נבון, קווי רוחב חדשים וקווי שירות לאזורים שלא נהנו ממענה ראוי עד כה.
כוונות טובות אבל בשטח סבל בלתי יתואר. אדון משה תזדרז. אחרת תשאר עם עיר ללא תושבים.
תנסה פעם לגור שבוע באיזור מקור ברוך. אם לא תברח אחרי יום
כתבה זו לירושלמים בלבד, לא לנתניתים, ובפרט לא למתלולנים.
צוחקקק