תל אביב -יפו היא העיר בה נפגעים הכי הרבה הולכי רגל בתאונות דרכים- 370 הולכי רגל בממוצע בכל שנה (נפגע אחד בכל יום בממוצע), גם כאשר משווים את מספר הנפגעים בכל עיר לכל אלף תושבים, כך עולה מבדיקה שערכה עמותת אור ירוק. הערה: בתל אביב-יפו מספר הולכי הרגל גבוה ככל הנראה משאר הערים בשל "יוממים" – אנשים המגיעים בכל יום לעיר וחוזרים לעיר מגוריהם בערב.
בעמותת אור ירוק בדקו את מספר הולכי הרגל שנפגעו בערים מעל 50 אלף תושבים בחמש השנים האחרונות (2021-2017), וזאת בהשוואה לכל אלף תושבים בכל בעיר (נתוני 2022 המלאים עדיין אינם זמינים).
0.8 הולכי הרגל נפגעים בתאונות דרכים בתל אביב-יפו בכל שנה בממוצע לכל אלף תושבים, מעט יותר מבת ים (102 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה) שנמצאת במקום השני עם 0.79 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בממוצע בשנה לכל אלף תושבים. במקום השלישי ניצבת העיר עפולה (34 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה) עם 0.60 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה לכל אלף תושבים. רמת גן (96 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה) נמצאת במקום הרביעי במדד הולכי הרגל הנפגעים עם 0.57 נפגעים בממוצע בכל שנה לכל אלף תושבים. חדרה (57 הולכי רגל נפגעים בכל שנה בממוצע) סוגרת את חמשת הערים האדומות להולכי הרגל עם 0.57 הולכי רגל נפגעים בתאונות דרכים בממוצע בכל שנה לכל אלף תושבים.
תל אביב-יפו בהשוואה לירושלים: מהנתונים עולה כי בתל אביב-יפו נרשמת היפגעות של הולכי רגל בהשוואה לכל אלף תושבים בשיעור של פי שניים ויותר מאשר בירושלים (329 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה ומקום 18). למרות שבבירת ישראל יש פי שניים יותר תושבים, דווקא בתל אביב –יפו נפגעים הולכי רגל בשיעור כפול – 0.8 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה לכל אלף תושבים לעומת 0.35 הולכי רגל שנפגעים בירושלים בממוצע בשנה לכל אלף תושבים.
הערים החרדיות: בני ברק (107 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה) ניצבת במקום ה-9 במדד הערים המסוכנות להולכי רגל עם 0.52 נפגעים בממוצע בכל שנה לכל אלף תושבים). ביתר עלית (10 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה) ניצבת במקום ה-33 במדד הערים המסוכנות להולכי רגל עם 0.15 נפגעים בממוצע בכל שנה לכל אלף תושבים). מודיעין עלית (שמונה הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה) ניצבת במקום ה-36 והאחרון במדד הערים המסוכנות להולכי רגל עם 0.09 נפגעים בממוצע בכל שנה לכל אלף תושבים.
הערים בחברה הערבית והבדואית: רהט (14 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה) ניצבת במקום ה-31 במדד הערים המסוכנות להולכי רגל עם 0.19 נפגעים בממוצע בכל שנה לכל אלף תושבים. אום אל פאחם (10 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה) ניצבת במקום ה-32 במדד הערים המסוכנות להולכי רגל עם 0.16 נפגעים בממוצע בכל שנה לכל אלף תושבים. נצרת (10 הולכי רגל נפגעים בממוצע בכל שנה) ניצבת במקום ה-34 במדד הערים המסוכנות להולכי רגל עם 0.12 נפגעים בממוצע בכל שנה לכל אלף תושבים.
הערים המסוכנות להולכי הרגל
· מקור: למ"ס
אי מתן זכות קדימה להולכי הרגל – הסיבה המרכזית לתאונות דרכים קטלניות בשנת 2021
60 תאונות דרכים קטלניות (הרוג אחד לפחות) אירעו בשנת 2021 כתוצאה מאי מתן זכות קדימה להולך רגל, הסיבה המרכזית לתאונות דרכים קטלניות, כך עולה מנתונים של משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. לשם השוואה, בשנת 2020 אירעו 53 תאונות דרכים קטלניות בשל אי מתן זכות קדימה להולך הרגל – עליה של 13%.
70% מהולכי הרגל שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2021, נפגעו בשל אי מתן זכות קדימה על ידי הנהגים, כך עולה מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק. על פי הנתונים, רק 10% מהולכי הרגל נפגעו בשל התנהגותם שלהם. 4% מהולכי הרגל נפגעו בשל נסיעה לאחור ו-3% נפגעו בשל אי ציות לרמזור.
הולכי רגל נפגעי תאונות דרכים לאורך שנים
· מקור: משטרת ישראל
הולכי רגל הרוגים – השוואה בין לאומית
שיעור ההיפגעות של הולכי רגל בישראל גבוה מאוד בהשוואה בין לאומית. בחינה של שיעורי ההרוגים לפי משתמשי הדרך מלמדת כי ישראל חריגה לרעה בהיפגעות הולכי רגל. ישראל נמצאת במקום ה-22 מתוך 28 מדינות: ב-21 מדינות מצב הבטיחות בדרכים של הולכי רגל טוב יותר מאשר בישראל (2015-2019). על פי הרלב"ד, בישראל היה הסיכון להולך רגל בשנים אלה גבוה פי חמישה בהשוואה לשלוש המדינות המובילות בבטיחות בדרכים בהיבט הזה (נורבגיה, שוודיה והולנד). עיקר ההבדל בבטיחות הולכי רגל בין ישראל לבין מדינות אחרות הוא בקרב ילדים ובקרב בני 65 ומעלה. בחמש השנים האחרונות היה שיעור הילדים הולכי הרגל שנהרגו בישראל הגבוה ביותר מבין כל 29 מדינות ה-OECD. השיעור המקביל בקרב בני 65 ומעלה היה החמישי בגובהו. במילים אחרות, ב־ 24 מדינות בטיחות הולכי רגל בני 65 ומעלה טובה יותר מאשר בישראל.
שיעור הרוגים הולכי רגל ל־-100,000 איש באוכלוסייה
שיעור הרוגים הולכי רגל ל־ 100,000 איש באוכלוסייה, מתוקנן לפי גיל – השוואה בין־ לאומית
(ממוצע 2015 – 2019)
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "מסוכן ללכת ברגל בישראל. הולכי הרגל הפכו לאוכלוסייה החלשה ביותר בשרשרת, בעיקר בקרב ילדים ואזרחים וותיקים. הולכי הרגל נפגעים בעיקר בערים ולכן על ראשי הערים למפות את נקודות התורפה ואת הרחובות האדומים בהם נפגעים רוב הולכי הרגל, ולטפל באותם מוקדים.
הגיע הזמן שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יובילו מדיניות אשר תעודד את ראשי הערים לאמץ מדיניות של מיתון וריסון תנועה, המקובלת מאוד בערים מערביות רבות. אנחנו מפגרים אחרי הערים הגדולות באירופה אשר מובילות מדיניות ששמה את הולכי הרגל בראש הפירמידה ולא בתחתית כפי שקורה אצלנו.
ראשי ערים רבים לוקים בחוסר אומץ ציבורי כאשר הם לא מאמצים מדיניות שמובילה לצמצום הסכנה של הולכי הרגל מפני דריסה כאשר הם חוצים את הכביש. ככל שנצליח להוריד את מהירות נסיעת כלי הרכב ברחובות מרובי הולכי רגל כמו גם בסביבת בתי ספר, גנים ציבוריים ובתי אבות, נוכל להוריד את מספר הולכי הרגל ההרוגים והנפגעים בתאונות דרכים ולהציל חיים.".
האם זה נקרא הרבה פציעות להולכי רגל
שימו לב בני ברק במקום הראשון יחסית באחוזים