יו"ר ועדת החוקה חה"כ שמחה רוטמן מפרט בפוסט שכתב בפייסבוק את האיזונים הקיימים שימנעו השתלטות על הרשות השופטת במידה והרפורמה תעבור: "העם צריך לקבל את היכולת לבחור את השופטים, והוא אמור לעשות זאת באמצעות נציגיו בכנסת", כתב רוטמן. "זו אמירה פשוטה, שמקובלת בכל העולם", הסביר רוטמן.
רוטמן המשיך ופירט: "יש קבוצה בישראל, קטנה ואלימה, שחושבת שלא. שרוצה שבישראל בחירת שופטים תהיה במועדון סגור של חבר שמביא חבר שמביא בן דוד. בחרתם צד? יופי. עכשיו צריך לאזן."
"למה לאזן?" ממשיך רוטמן, "כדי למנוע השתלטות מוחלטת על בית המשפט על ידי המערכת הפוליטית ברגע נתון או בתקופת זמן קצרה".
רומן מפרט את האיזונים כאלה שכבר קיימים כיום.
- שופטים ממונים לתקופות זמן ארוכות יותר מכהונה של כנסת אחת. בישראל הם ממונים עד גיל 70, וכך המינוי לא ישמש לאינטרסים פוליטיים קצרי טווח.
- לא ניתן לפגוע בתנאי השכר שלהם כדי לעודד עזיבה של שופטים. בישראל יש הוראה מפורשת בחוק היסוד שמונעת הורדת שכר לשופטים בלבד.
- הדחת שופט היא עניין כמעט בלתי אפשרי. הדבר נועד לייצר לכל שופט עצמאות מוגברת. בישראל הקושי להדיח נוצל לרעה הרבה יותר מפעם אחת, ובכל זאת בגלל החשיבות, איש לא הציע להפוך הדחת שופטים לקלה יותר.
- הוראה מפורשת הקובעת שבביצוע תפקידי השיפוט אין על שופט אלא את מורא הדין. הוראה הקיימת בחוק כמובן.
- שיפוט משמעתי של שופטים מתבצע על ידי שופטים בלבד.
לסיכום קובע רוטמן: "יש מחלוקת על עצם הרעיון של מינוי פוליטי של השופטים, אבל אין מחלוקת על כך שלא רוצים לאפשר לקואליציה מסויימת להשתלט לגמרי על בית המשפט. בהקשר הזה הועלתה הטענה, כבר בהתחלה, שגם אם הקואליציה הנוכחית תכהן את מלוא תקופת כהונתה, היא תוכל למנות רק 4 מתוך 15 שופטים לבית המשפט העליון, וזה רחוק מהשתלטות על בית המשפט". ואז, בשלב מאוחר יותר, עלתה טענה אחרת. שקואליציה יכולה להגדיל את מספר השופטים בבית המשפט העליון (נניח מ-15 ל-30 שופטים) ואז למרות שהציבור בחר כנסת מתוך הנחה שהיא תבחר 2-3 שופטים, היא למעשה תייצר, בחוסר תום לב, השתלטות עויינת על בית המשפט. זה תרחיש קיצון, שלא עולה באופן ישיר מהחוק, אבל בהחלט אפשרי תיאורטית.
רוטמן מציין כי "כמובן שזו לא הייתה הכוונה של אף אחד, אבל כשמחוקקים חוק כדאי לחשוב גם על האופציות הרחוקות יותר לניצול לרעה. ולכן, בוועדת החוקה סתמנו את הפרצה הזו, וקבענו שהמספר המקסימלי של שופטים שקואליציה נתונה תוכל למנות ללא שיתוף פעולה של האופוזיציה והשופטים יהיה 2. כך נבטיח אפשרות גיוון, ונמנע סיטואציה של קואליציה אחת שהופכת את כל בית המשפט על ראשו."
הוויכוח סביב הסוגיה הזו ממחיש היטב שלמעשה יש כאן ויכוח בין מי שמעוניין לאפשר לעם להשפיע על הרכב בית המשפט, לבין מי שמעוניין בהמשך שליטה ללא מצרים של קבוצת אליטה קטנה. והקטע הציני בו חבורת תומכי הדיקטטורה קוראים לעצמם "דמוקרטים" זה כבר אורוול במיטבו.
אמת. אם השמאל היה קורא את זה ומפנים…
חבל שרוטמן לא מצליח להעביר כבר את הרפורמה המיוחלת כל כך. צריך הרבה תפילות להתגבר על הסיטרא אחרא…
הבעיתיות שבעניין.
א. שופט שימונה מטעם הקואליציה, לא בטוח שיהיה לטובתה, יוכל מאוד להיות שבכדי להוכיח את עצמו לאליטה השולטת ברוב מוחלט הוא יהיה דווקא עוין.
ב. וגם אם לא.. אזי הוא יהיה מסומן בקרב שאר השופטים כאחד שלא שייך, מה שיגרום באופן עקיף או ישיר, שבכל החלטה אף אחד לא יסכים עימו.
ג. בכדי שיהיה איזון אמיתי צריך שיהיה אפשרות לבחור לפחות שבעה שופטים.
חוצפה של דבר כל הרפורמה הזאת
תתבישו לכם
אז מה אם אתם רוב
אנחנו המוכשרים
אנחנו האליטות האשכנזיות הנורמליות
אנחנו הצבענו יש עתיד
אנחנו פיתחנו את המדינה
ואתם הורסים אותה
בושה בושה
דמוקרטיה
מי צריך רפורמה
רפורמה זה בושה