אל המועצה לצרכנות הגיע מידע, ממנו עלה כי צרכנים שרכשו מדפסת HP וביצעו עדכון תוכנה (הנדרש ע"י החברה) לכאורה לצורך עדכון האבטחה של המדפסת, גילו לתדהמתם כי לא ניתן לעשות כל שימוש במחסנית דיו של חברות אחרות. יודגש כי מחסנית הדיו של HP יקרות לעין ערוך ממחסניות דיו אחרות הקיימות בשוק.
עד כה ניתן היה לרכוש מדפסות של יצרנים אחרים, דבר שיצר תחרות בין היצרנים והחלופות. מדובר בשוק שבניגוד לנדמה, אינו רווי מתחרים, שוק בו חברת HP היא בעלת נתח ניכר, הן באופן ישיר והן בצירוף מדפסות "סמסונג" אותן רכשה.
לטענת המועצה לצרכנות, קיים גם קשר בין חברת HP לחברת קנון המייצרת עבור החברה את המדפסות, ומוכרת אף היא מדפסות בישראל. כתוצאה מכך הפכה HP לשחקן המוביל בשוק המדפסות בישראל, ובעזרת המהלך האחרון, אם יצליח, גם של שוק מחסניות הדיו. לטענת המועצה לצרכנות, מהלך זה הוא אנטי צרכני, אינו תחרותי, וHP מנצלת בו את כוחה ומונעת תחרות.
המהלך לא חדש, והחברה התחייבה במסגרת מספר הסכמי פשרה בתובענות ייצוגיות בארץ ובעולם לפצות את הצרכנים שרכשו ממנה מדפסות, על מהלך דומה שעשתה.
בשנת 2018 הגיעה החברה להסכם פשרה בארה"ב במסגרתו שילמה 1.5 מיליון דולר, ב2019 אישר בית המשפט העליון בקנדה פיצוי לצרכנים בגובה של 700,000 דולר קנדי.
ב-2020 הודיעה HP כי תשלם 50 דולר אוסטרלי לכל צרכן שנפגע מהמהלך והתחייבה בנוסף שלא לחזור על פעולותיה. ב2022 הוסכם כי חברת HP תפצה את צרכנייה האירופאים בסכום של כ-1,350,000 אירו.
בתובענה ייצוגית שהוגשה בישראל התחייבה HP ליידע את הצרכנים בחזית האריזה, על היעדר האפשרות לשימוש במחסניות אחרות בשל מערכת אבטחה דינאמית, והחברה חויבה לשלם פיצוי בסך של 6,000,000 ₪ .
המועצה לצרכנות פנתה אל הממונה על התחרות בבקשה לקיים בדיקה מהירה של חלקה של HP בשוק המדפסות בישראל, ולבדוק חשד לביצוע עבירות על חוק התחרות. בנוסף קוראת המועצה לצרכנות קוראת למשרד הכלכלה ולממונה על התחרות לפעול בהקדם לתיקון חקיקה או נקיטת הליכים מנהליים שיאפשר הגבלת שימוש במוצרים התואמים למדפסות, ולאפשר תחרות שמשמעותה- הורדת מחירים. "
הבעיה קיימת גם בשאר מוצרי הצריכה בין היתר בגלל שימוש בטריק של איום בפקיעת האחריות
מה זה עוזר שכותבים הודעה בחזית
האריזות ????
הצרכנים השבויים קונים כי אין להם אופציה אחרת…..
תכל'ס ,
בישראל אין תחרות והצרכנים נשחטים בלי סכין….