ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית סעיפים העוסקים בתיקון חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שפוצלו מחוק ההסדרים האחרון. לפי ההצעה, היבואנים או היצרנים יחויבו לפרסם הפנייה ל"מדד תחזוקה" לרכבים שיתפרסם באתר האינטרנט של משרד התחבורה.
רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, הסביר כי כיום יש פערי מידע בין היבואנים לרוכשים, שלא יודעים מה עלות התחזוקה השוטפת של הרכב. "מדד התחזוקה יאפשר לצרכנים להעריך את העלות השוטפת של אחזקת כלי הרכב. משרד התחבורה, רשות שוק ההון ורשות התחרות יבנו מתודולוגיה למדד תחזוקה, באמצעות נתוני אמת של עלות חלקי החילוף לרכב וטיפולים שנעשו בפועל, כך שהצרכן ידע, פחות או יותר, מה צפויה להיות עלות התחזוקה במשך השנים.
נציגת רשות התחרות, עו"ד מעיין מור, ציינה כי מחקר של הרשות מצא שככל שעלות הרכב נמוכה כך עלות סל חלקי החילוף גבוהה יותר והצרכן לא מודע לפערים האלה. "גם אם יש לכך הצדקה מבחינת תמחור היבואן, הצרכן צריך להיות מודע לכך. הכוונה לבקש מהיבואנים שיספקו שני נתונים: כמה עלו הטיפולים בפועל עבור כל דגם רכב וכמה רכבים טופלו באותה תקופת זמן", אמרה. עוד ציינה מור, כי "המתודולוגיה בהתהוות, זה לא מושלם אבל זה יכול לעמוד. המתודולוגיה תקבע על ידי משרד התחבורה, באישור רשות התחרות ורשות שוק ההון".
היו"ר ביטן אמר כי מסירת מידע לציבור זה תמיד טוב, אך השאלה היא מה התכלית. הוא אף שאל מה יהיה במתודולוגיה, וציין כי כבר 7 שנים מנסים לטפל בסוגיית מוסכי ההסדר ועד היום זה לא נסגר למרות שהוא קיבל הבטחה שהדבר לקראת סיכום. "כדי לקבל מידע עדכני ונכון חייבים לסיים את עניין מוסכי ההסדר, אחרת נקבל מידע מוטה. אפשר לדון בהצעת החוק הזו, אבל אני רוצה לסיים את עניין מוסכי ההסדר תוך חודש, כי בינתיים חברות הביטוח עושות מה שהן רוצות ורשות שוק ההון לא מפקחת כמו שצריך".
היבואנים מתנערים ולא נותנים עלויות.
כשמתקשרים למוסכים הם לא נותנים תשובות כי מבקשים מספר רכב. אחרי שקונים את הרכב מצפים להפתעות.
יבוא מקביל מנצלים זאת והמחירים שלהם יקרים הרבה יותררררר………..
ממש לא משנה מה יחליטו בועדת הכלכלה
הצרכנים ימשיכו לשלם טבין ותקילין