ועדת החוקה החלה היום (ב') להכין לקריאות שניה ושלישית את הצעת חוק הרבנות הראשית לישראל (הארכת כהונה של הרבנים הראשיים לישראל ושל חברי מועצת הרבנות הראשית לישראל)
מוצע לדחות את מועד סיום כהונתם של הרבנים הראשיים לישראל המכהנים כיום, כך שימשיכו לכהן עד ליום כ"ב באייר התשפ"ד (30 במאי 2024) וכן לקבוע את מועד סיום כהונת חברי המועצה הנבחרים, במועד האמור. בכך ניתן יהיה לקיים את הבחירה ברבנים ראשיים חדשים בסמוך לאחר הבחירות לרשויות המקומיות.
בנוסף, מוצע להוסיף הוראה הקובעת כי לעניין הבחירות הראשונות לרב הראשי לישראל ולחברי המועצה הנבחרים, שיתקיימו לאחר תחילתה של הוראת השעה, יהיו חברים מסוימים באסיפה הבוחרת (רבני עיר, רבנים אזוריים, רבני יישוב, רבני שכונה וראשי המועצות הדתיות) רק מי ששימשו בתפקידם ערב תחילתה של התיקון המוצע והמשיכו לשמש בתפקידם כאמור במועד הבחירות הראשונות.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מועד הבחירות לרבנים הראשיים אמור לחול בסמוך למועד הבחירות לרשויות המקומיות, בשים לב גם לסבב בחירות נוסף אם יידרש בחלק מהרשויות המקומיות. הדבר מעורר מורכבות מאחר שראשי הרשויות, המהווים שיעור נכבד מהחברים באסיפה הבוחרת והמייצגים ציבור גדול, נמצאים לקראת תום כהונתם וחלקם עשוי להתחלף במערכת הבחירות הקרובה לרשויות המקומיות".
מנכ"ל המשרד לשירותי דת, יהודה אבידן: "כתוצאה מדחיית הבחירות לרשויות המקומיות נכנסנו לסד זמנים בלתי אפשרי. לאחר דין ודברים לגבי המועד הסכמנו על סוף מאי. ביקשנו שהבחירות למועצת הרבנות יידחו לחודשיים לאחר מכן. יש להפריד את מועד הבחירות למועצת הרבנות הראשית כי לא יהיה נכון שהרבנים הראשיים היוצאים יהיו אלו שישפיעו על הרכב המועצה של הרבנים הנבחרים והדבר קיים כך מ-2008. נבקש לעמוד על כך שכל מי שייבחר לכהונה לא יוכל להיות חבר באסיפה הבוחרת.
הסכמנו לכך כדי שלא ייווצר מצב שיחשבו שנרצה להשפיע על הגוף הבוחר ואנחנו עומדים על כך שמה שלא יהיה ואיזה תאריך שיתקבל, שחברי הגוף הבוחר לא יוכלו להיות חברים באסיפה הבוחרת.
יש חשיבות גדולה להתרחק כמה שיותר מהבחירות לרשויות המקומיות.
אני לא מבין את החזרה של הייעוץ המשפטי לממשלה מכך שאחת המטרות הייתה לאפשר הרכבי רבנים ומועצות דתיות שישקפו את הרכב האסיפה הבוחרת, כך שערים גדולות מקבלות ייצוג אוטומטי וזה יורד בהתאם לגודלן. היום נוצר מצב שגן יבנה תקבל ייצוג בגוף הבוחר וירושלים לא".