ה-X-37 הוא לא כלי הרכב החללי בעל הצורה המרשימה ביותר שפותח עד כה. הוא קטן למדי, לא מאוייש ולא ייקח אף אדם למקומות בהם רגל האדם לא דרכה בעבר, אך למרות כל זאת, מדובר באחד הפיתוחים הסודיים והמעניינים ביותר בתחום החלל כיום.
היום, בשעות הבוקר המוקדמות, שוגר לדרכו מטוס החלל הניסוני על טיל של חברת בואינג למשימה של לא פחות מ-270 ימים במסלול נמוך סביב כדור הארץ. השיגור, שנערך מבסיס חיל האוויר האמריקני בפלורידה, הוכתר בהצלחה.
מדובר בשיגור המוצלח הרביעי של רכב החלל, ומחזיק בשיא של שהיה במסלול מסביב כדור הארץ.הX-37 הוא רכב החלל המתקדם ביותר מסוגו בעולם והוא פרי פיתוח ארוך וחשאי של חברת בואינג וחיל האוויר המאריקני.
כמו מעבורת החלל, הוא משוגר לחלל על גבי טיל שיגור ונוחת בכוחות עצמו על מסלול נחיתה. צורתו מזכירה במקצת, גרסה קטנה וחמודה יותר של מעבורות החלל הגדולות והמאויישות שיצאו משימוש. אך בפה נגמר הדימיון בין הכלים. הX-37 נבנתה עבור חיל האוויר האמריקני ותפקידה הוא לבצע מגוון פעולו תסודיות עבור תוכנית החלל הצבאית של ארצות הברית.
תחילת הפיתוח של רכב החלל היה בשנות התשעים, כשנאסא חיפשה תחליף זול ויעיל יותר למעבורו תהחלל המאויישית. אב טיפוס, שכונה X-40A, נבנה על ידי נאסא ובואינג והושאל לחיל האוויר האמריקני, שהחליט כי הוא רוצה רכב דומה למטרותיו שלו.
מעט ידוע על המשימות והתפקידים המיועדים לX-37 וחוקרים וחובבי תחום החלל מתווכחים האם הכלי הקטן בכלל נושא עליו חימוש כלשהו. בין שלל התאוריות הקיימות בנוגע לתפקידו של מטוס החלל נמצאות השמדת לוויינים, מעקב אחר לוויינים וצילום ומעקב בכדור הארץ.
שלא כמו לוויין, ניתן לשער כי יכולת התמרון של הX37 גדולה יחסית וכי ניתן למקמה מחדש בעלות יחסית נמוכה ובתדירות גדולה בהרבה. שאלה נוספת שתלויה באוויר היא האם אכן מטוס החלל החדיש, שעדיין מוגדר ניסיוני, כבר ביצע משימות מבצעיות. בימים בהם נשיא ארצות הברית כבר הכריז על הקמת חיל חלל אמריקני ואיראן משגרת לווינים לחלל, נראה כי למערכת היתקפית או מודיעינית בחלל יש מקום יותר מתמיד.
מעניין לי את ….