המשגיח הגאון הצדיק ר' חזקיהו מישקובסקי סיפר בשם הגאון ר' גדליה הוניגסברג, על כך שהגיעו למרן שר התורה הגר"ח קניבסקי עם מסיכות על הפנים, שאל הגר"ח למה לובשים את המסיכה, אמר לו אחד בגלל המגיפה, אך כוונתו של מרן היית לשאול איפה בהלכה יש את עניין המסכה
הגר"ח שאל "מי אמר שלובשים מסכה כשיש מגיפה והשיבו משרד הבריאות…" והשיב "כבר ידענו את זה מזמן, יש מקור אחר
המשנ"ב על מגיפת החולירע, במקום שאין המגיפה בזעם שאם בכל זאת אדם רוצה לצום בתשעה באב יש ליועצו ולהזהירו שלא יצא מפתח ביתו כל היום, ולהכריחו כשיצא ישא סביב לחוטמו ופיו חתיכה, ממש מה שאנחנו עושים היום 'מסיכה'… והנה כבר מפורש הדבר בביאור הלכה.
והוסיף מרן שר התורה שאם יקחו את הגמרא ליד – לא יצטרכו את המסיכה על הפנים, ואם ילמדו טוב הגזירה תתבטל, וכמו שכבר אמר וחוזר ואומר.
האזינו להקלטת הדברים מפי המשגיח הגר"ח מישקובסקי
יש מקור יותר קדום, שבגמרא (שבת סו:) איתא שאסור לצאת לרשות הרבים ב"פרמי". ופירש הרי"ף (שם ל ע"ב) דבר שנותנין על הפה שלא ינתז ממנו הרוק. וביתר ברור ראה ברבנו חננאל שהגירסה שבאור זרוע (הל' שבת סי' פד) חתיכה של בגד שקושרים לזקנים על פיהם למען רירם מפני ששפתותיהם מתרפטות, ע"ש. והובא בגליון הגמ' על הדף.
אבל שם לא משמע שצריך לצאת עם מסיכה כשיש מגיפה