בחדר ישן אפוף ספרי נצרות הרב יהודה פרץ, או בשמו הישן אלפרדו דיאז, הבין לראשונה שהוא לא באמת יודע על מה נלחם עד כה כפרח כמורה צעיר. בחדר הישן בעל העץ המהגוני ישבו באותה עת שורת כמרים קתולים. מולם ניצבו מספר אנשים מדתות מגוונות, שהעלו תהיות שהיו קשות להתמודדות עבור הכמרים הקתולים. באמצע ניצב, מבולבל, אותו פרח כמורה צעיר, שתיווך לאחר מאמצים מרובים בין עוברי האורח ה'סוררים' לכמרים חמורי הסבר. "זה היה הרגע שבו נחשפתי לכך שהנצרות היא לא מה שחשבתי", אומר הרב יהודה פרץ בשיחה מיוחדת ל'מרכז העניינים', בה הוא חוזר כמעט ארבעה עשורים לאחור.
"נולדתי במקסיקו למשפחה נוצרית הדוקה", מתחיל הרב פרץ מההתחלה. "כבר מגיל צעיר למדתי תנ"ך, והיום אני יודע שהיה זה באופן עקום. ולהבדיל למדתי את הברית החדשה הנוצרית. אבא שלי היה הכומר של הקהילה שבה גדלתי. הוא ראה בי יכולת להנהיג וכבר מגיל צעיר ייעד אותי להיות הכומר שימשיך את דרכו. במסגרת זאת הייתי עומד לפני ציבור המאמינים בקהילה ונואם בפניהם לא פעם בעודי רק בן 12…".
המסלול של פרח הכמורה הצעיר כלל לצד לימוד תיאולוגיה ולימוד מעמיק של הנצרות, גם לימודי ארכיטקטורה והשתתפות פעילה במשחקים בינלאומיים שבהם ייצג את מקסיקו. דבר לא היה חסר לנער הצעיר. אבל הוא חיפש משמעות לחייו.
"מצאתי את עצמי עוסק רבות בפעילות מיסיונרית", הוא משחזר. "הפעילות הזו הובילה אותי לוויכוחים עם בני דתות נוספים. לפתע התחלתי לשמוע שאלות קשות על הנצרות. יהודים, ולהבדיל מוסלמים, הינדים או אתיאיסטים החלו לאתגר אותי בשאלות שלא ידעתי את התשובה עליהן. לא פעם גם שמעתי על סתירות של ממש שקיימות בין התנ"ך לבין להבדיל, הברית החדשה. אז כמובן לא ידעתי שאין באמת קשר בין התנ"ך הקדוש אל הברית החדשה הנוצרית".
באחד הפעמים שבהם ניצב ברחובה של עיר במרכז מקסיקו והתווכח שוב עם צעיר שהצליח לאתגר אותו באופן משמעותי, הנער שיועד לכמורה החליט לבדוק את הנושא לעומק. "אספתי מספר אנשים שאתגרו אותי בשאלות קשות והבאתי אותם למפגש עם ראשי הכמורה באזור. ידעתי שאני עצמי לא אוכל לשאול את שאלותיהם, ובאמצעות כך שהם יהיו אלו שישאלו את הכמרים את השאלות הללו –גם אני אוכל לקבל סוף סוף תשובות ולהמשיך בפעילותי המיסיונרית בלב שקט. לא ידעתי אז שתשובות אני לא עומד לקבל".
ואז, בחדר הכמורה הישן, הוא ספג את המכה המשמעותית בחייו. האתיאיסטים אתגרו את הכמרים. הם שאלו אותם שאלות כמו: 'אם הבורא הוא בעל אינסוף זמן, למה החליט דווקא באותו רגע מסוים לברוא את המציאות ולא קודם לכן?'. או את השאלה הבאה: 'אם הבורא ברא את העולם, מי ברא את הבורא?' והכמרים למרבה הפתעתו של פרח הכמורה הצעיר, מצאו את עצמם במבוכה. התשובה היחידה שהם הצליחו לחלץ מפיהם הייתה אזהרה חמורה מפני שאלת שאלות כפרניות מעין אלו. תשובות לא היו להם.
"חשתי ממש בושה באותם רגעים", אומר הרב פרץ. "בושה עבור האנשים שאני הבאתי למקום ובושה כלפי הכמרים. וגם בושה כלפי עצמי, במה האמנתי עד כה? תהיתי. לא ידעתי אז עדיין שזה יהיה הרגע שישנה את חיי לטובה".
#המכשף
כחלק מפעילותו בקרב הנצרות פרץ למד גם כישוף. "הייתי צריך להשתכלל", הוא מנמק את הבחירה הזו. "כאחד שעסק בדת, היה לי חשוב להראות לאנשים את כוחי ולרפאות אנשים מתחלואים וממכאוביהם. בחרתי לעשות זאת באמצעות כישוף".
מדוע כה היה חשוב לך להתבלט?
"בגלל שהנצרות מורכבת מאלפי דתות נפרדות, כאשר כל קבוצה מקימה נרטיב משלה. הייתי צריך להגדיל את כוחי על חשבון האחרים", הוא מסביר.
"במסגרת הכישוף היינו מקשרים את עצמנו לטומאה, לנחשים, בידיעה שזה השטן. המטרה שלנו הייתה שהם ייתנו לנו כוח. וכדי שהם יתנו לנו כוח היינו צריכים לעשות מעשים שליליים כמו אכילת טריפות או שתיית דם. בינינו גם היו אנשים שהגיעו ללמוד את תורת הכישוף מסיבות לא טובות שגם כן ביקשו דרך זאת לקבל כביכול 'כוח על'. בפועל אני תפקדתי כמעין מגרש רוחות, דבר שייתכן ויהיה בקרב הגויים".
השינוי בחייו של דיאז הצעיר מתרחש בעקבות יהודי שומר תורה ומצוות שהגיע למקסיקו כדי להעביר קורסים בתורת הנפש למקסיקנים המקומיים. דיאז השתלב באחד הקורסים הללו. זו הייתה התקופה שבה הוא התהלך מבולבל לאחר שיסודות הנצרות נשמטו ממנו. זה בדיוק היה הרגע מבחינתו לשמוע את הדברים שאותו קאוצ'ר יהודי אמר.
"אני זוכר שהוא דיבר בפנינו ואמר לנו: 'ברגע שמגלים את האמת האמיתית, אז האמת הקודמת שהייתה לבן אדם היא שקרית. כך זה בכל דבר בחיים. בעניין זה חשוב לזכור שאף אחד מאיתנו לא אדם חכם, בגלל שלאף אחד אין הגדרה מוחלטת אפילו על רעיון אחד. נניח טוב מול רע. עבור חלק מהאנושות טוב זה דבר אחד, ועבור חלק אחר למושג 'טוב' יש משמעות אחרת. וכן עם המושג 'רע'.
"וזה היה הרגע שבו הטיל את הפצצה כאשר אמר לנו שלכן העם היהודי רואה רק בקב"ה את היכולת להגדיר מה זו אמת מוחלטת. הוא הוסיף ואמר שהקב"ה לא רק שברא אותנו בעבר, אלא גם בורא אותנו כל יום, כל העת. וכל רגע הוא מתאם בין כל גרמי השמים והאנושות ועוד. לכן, הוא הוסיף, השפה היחידה שקדמה למציאות היא לשון הקודש. עבור יהודים שומרי תורה ומצוות מדובר בדברים פשוטים, לא עבור הנוצרים. אני אישית הופתעתי מכך מאוד.
"אותו מרצה", נזכר הרב פרץ, "הוסיף ואמר לנו אז שאנו מתעסקים עם תרגום בעוד המקור נמצא אצל עם ישראל. זה היה דבר שהתקבל על דעתי, בגלל שקבלת התורה בהר סיני מוסכמת גם על הנצרות. אם הנוצרים או המוסלמים היו כופרים בכך, הם היו שומטים את הקרקע מתחת לרגליהם, כי המקורות שלהם הם מהיהדות. אלא שהטענה שלהם היא כביכול שהיום המצב השתנה משום מה ודווקא הנוצרים הם כביכול בני דת האמת עפ"ל".
#קהילה שהתגיירה
אבל לרב פרץ עדיין הציקה שאלה. "פניתי אל אותו רב ושאלתי אותו, הרי ליהודים יש המון ספרים. האם את כולם קיבלו בהר סיני? הוא השיב לי במשל: 'אם מקסיקני מעוניין להתגורר בארה"ב, קונה את החוקה האמריקנית ומגיע למשפט לקראת התאזרחותו בארה"ב, הרי כל אחד יכול להבין את החוקה אחרת, ולכן לא צריך רק לכתוב חוקה אלא גם להסביר אותה'… ההסבר הזה מצא חן בעיני והחלטתי לאתגר את אותו קאוצ'ר יהודי בשאלות שהיו לי.
שאלתי אותו את אותן שאלות ששאלו אותי כמיסיונר נוצרי מספר שנים קודם לכן. הוא נפנף את השאלות בקלות. הוא פנה אלי ואמר לי: 'אתה רוצה שאני אגדיר לך מיהו בורא עולם? הרי אי אפשר, כי הגדרה היא לשון גדר והוא לא מוגבל; אתה רוצה שאני אסביר לך במילים מיהו בורא עולם, גם את זה אי אפשר, כי מילה זה חיתוך. אנו יודעים לומר שהוא אינסוף'. התשובה הזו מאוד הרשימה אותי. וזו גם הייתה התשובה לכמרים ולאתיאיסטים הללו, שלא קשורים לבורא. ואם השאלה מי ברא את הבורא, אי אפשר לשאול זאת, שהרי אם הקב"ה הוא זה שמחיה אותנו וכולנו מאיתו ואין לו כל סוף, זו שאלה מוזרה מאוד לשאול מי כביכול ברא את הבורא…
"זה היה הרגע שבו הבנתי שעם ישראל הוא העם הנכון ועלי להידבק בו. החלטתי ללמוד את תורת ישראל. עליתי לירושלים ופניתי לגיור. הרב שליווה אותי בדרך אל הגיור אמר לי: 'אם פעם היית שוטף כלים פעם אחת בבית, מהיום תשטוף שלוש פעמים. אם פעם הייתי עושה טובה מסוימת למשפחה בתדירות נמוכה יותר, מהיום תגביר. כי אתה צריך לגרום לסביבתך לאהוב את היהדות ולאהוב את הדרך החדשה שלך. אם תנהג ההיפך, אם ישנאו אותך וגם את היהדות.
"אגב", מציין הרב פרץ, "בני המשפחה שלי אכן ראו את היופי ביהדות. תשעה אחים ואחיות שלי התגיירו וגם אימי. אבי ואחותי הבכורה היחידים שלא התגיירו. לצד זאת התגיירו גם מרבית בני הקהילה הנוצרית שלי, מאות בני אדם שכולם יהודים היום".
"זה קרה אחר שחזרתי למקסיקו לאחר הגיור ואני רק בן עשרים. הסביבה שאלה אותי שאלות, ולאט לאט הם הפנימו את האור שביהדות, ואז התחלתי לעבוד כדי לשלם עבורם כרטיסי טיסה לארץ. העליתי אותם בזה אחר זה לישראל כשאני משקיע בכך ארבע שנים תמימות. הייתי נוסע באופן קבוע על קו מקסיקו-ישראל. לאחר שהם התגיירו המשכתי ללוות אותם ודאגתי לשלב אותם במוסדות תורה ולקשר אותם לקהילות ברחבי הארץ. למזלי כל המבצע הזה התנהל ללא התנגדות מצד השלטונות במדינות השונות או מהסביבה. והיום יש כבר כמה דורות של אותם יהודים שהתגיירו".
האם אתה שומר על קשר עם אותם אנשים שגיירת?
"לצערי אינני שומר על קשר קבוע, בגלל שאני עוסק בקירוב, מרצה בארגון 'הידברות' ובעבר ב'ערכים'. עם זאת, אני עדיין מעורב במקסיקו עם קהילה של גרים ויש לי במקום קהילה של נוצרים שגם כן התגיירו ומונים כחמש מאות בני אדם. במקום יש להם בית ספר ומוסדות חינוך כאשר אני משמש שם כרב. כי בסוף", הוא אומר, "עם ישראל התפזר בין הגויים כדי להביא גרים לעולם".
ועדיין, האם לא נתקלת בקשיים בדרך?
"במהלך השנים למדתי כי כאשר יש התנגדות לגר ולבעל תשובה, זה בגלל שהוא לא מקבל את עצמו. כי החוץ זה תולדה של הבפנים של האדם".
עם זאת, היה מקרה שהרב פרץ נפגע ממנו במיוחד. "זה קרה לאחר שביקשו ממני לערוך תיעוד דוקומנטרי על חיי. נסעתי למקסיקו לשם כך, הצטיידתי במצלמה והגעתי לצלם בכל מיני מקומות במדינה. אולם באחד מבתי הכנסת במדינה הייתה לי תקרית לא נעימה שבסופה נעצרתי. אבל ברוך השם, מרבית חוויותיי הן טובות. כן הלאה".
אלו תחושות גאו בך כאשר זכית לשמור מצוות בפעם הראשונה?
"התחושות היו מאוד מרגשות. אני עד היום חש בתחושות חזקות מאוד בתורה ובמצוות בגלל שאני זוכר לחזק אחרים. וכאשר מחזקים אחרים, אז כוח התורה והמצוות מתחדש כל פעם מחדש בקרבי. חשוב שנזכור שבימינו כולנו מיליארדרים. יש לנו מזגנים, רכבים ועוד דברים שאבותינו לא חלמו עליהם. עלינו לומר תודה על כל דבר שקיבלנו, כי הכל זה מתנה מאת הקב"ה".
#ללא פחד ממלחמות
הרב פרץ, בן 59, מתגורר בארץ עשרות שנים. היום הוא מתגורר בעיר ביתר עילית ובעבר ברובע היהודי בירושלים. ביקשנו לשאול אותו כיצד התחושה להכיר מקרוב מלחמות בעקבות הנעשה בארץ ישראל לעומת מקסיקו הרגועה.
"אנו אומרים חסיד השם בכל מעשיו", אומר הרב פרץ, "והמשמעות של זה היא שאין מציאות של משהו רע. ונכון שנרצחו וכואב מאוד על כל יהודי ויהודי, ועם זאת חשוב שנזכור ש'צדיק השם בכל מעשיו'. לצערי הכרתי לא מעט מלחמות שהתחוללו בארץ ישראל מאז שהגעתי לכאן, כבר מאז מלחמת המפרץ והחשש ששרר מפני נשק כימי. אני חשתי רגוע תמיד. מדוע? כי הקב"ה נמצא איתי, עם כולנו, כל העת".
לסיום, מסר לקוראים.
"כאשר הגעתי לארץ כדי להתגייר, חיפשתי רב שיגייר אותי. בתחילה הגעתי לרב אחד והוא דחה אותי כשהוא מבהיר שאיננו מגייר. הוא שלח אותי במקום זאת לרב אחר. אלא שגם הרב ההוא, התברר, לא עסק בגיור. ואז הגעתי למשרדי הרבנות בירושלים. עמדתי בתור כדי להתגייר. כאשר הגיע תורי האמנתי שעוד רגעים ספורים אני כבר הופך ליהודי. אלא שאז מזכיר בית הדין אמר לי שהוא פותח לי תיק גיור ושאחזור בעוד שנתיים. נהיה לי שחור בעיניים.
"אחרי תקופה קצרה כבר חזרתי אל מזכיר בית הדין. אמרתי לו אני לא מסוגל להמתין עוד. הוא היה עסוק אז עם מועמדים נוספים לגיור, והתחננתי בפניו. בתחילה סירב להפצרותיי והסביר שיש כללים מסודרים. אבל לאחר מכן הוא התרכך והודיע לי שיכנס לדיינים וידבר עמם על כך. אבל קודם הבהיר לי, שגם אם הוא יכניס אותי לפני הדיינים, הם לא יקבלו אותי. ביקשתי ממנו למרות זאת להיכנס. ואכן נכנסתי, הם שאלו אותי מספר שאלות, עניתי טוב, אבל הדיינים אמרו לי שעלי לשוב בעוד שנתיים כפי שנאמר לי קודם לכן.
"לאחר מספר ימים כבר המתנתי על מדרגות בית הדין. חיכיתי לשעה 13:00, שעת הסגירה, וכאשר מזכיר בית הדין עמד במקום בכיתי בפניו וביקשתי ממנו שינסה להכניס אותי שוב. משראה זאת אמר לי שהוא מסכים עוד פעם אחת להכניס אותי בניגוד לנהלי בית הדין הרגילים. אבל הוא הזהיר אותי שזאת הפעם האחרונה שהוא מסכים לעשות זאת. וכך שוב התייצבתי בפני הדיינים. והנוהג הוא שהם עונים את התשובה שלא בפני המבקש להתגייר. אבל אני התעקשתי בפניהם וביקשתי מהם שיענו את התשובה בפניי.
ביקשתי מהם את התשובה בפניי ואז הרבנים הודיעו לי שאי אפשר לגייר אותי כי לא מגיירים לפני הזמן ושלא על פי הנהלים. כאב לי מאוד, פניתי אליהם והתחננתי בפניהם. אמרתי להם: 'אם אני יוצא מכאן כגוי ונדרס למוות כגוי ועולה לשמים כגוי, אני אני אתבע אתכם בשמים על כך שלא נהרגתי כיהודי. כנראה שדבריי עשו רושם גדול, והרבנים שינו את עמדתם וגיירו אותי.
"כעת נותר לי להתגייר בפועל, וגם זה לצערי נדחה קצת כי זה היה קרוב לראש השנה. ולבסוף הצלחתי גם במקרה זה להילחם שאעבור את כל הליך הגיור ככל האפשר מוקדם יותר.
"ביקשת ממני מסר לקוראים. זה המסר שלי: רגע לפני חג השבועות, דעו לכם את היוקרה של להיות יהודי. כיצד אני נלחמתי על כך והנה אני יהודי. אתם, ברובכם, נולדתם כיהודים. אבל תזכרו להעריך את זה. אני לדוגמה, הייתי צריך לעבור דרך ארוכה מאוד בשביל זה".
ליצירת קשר עם הרב: 0556636270
הטור פורסם במקור בעיתון "מרכז העניינים"
למה לא התגיירת במקסיקו , לא יותר פשוט?
כנל לגבי שאר האנשים