מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן השתתף אתמול (שלישי) בדיון הוועדה לפניות הציבור של הכנסת, בראשות ח"כ יצחק פינדרוס, במסגרת "יום נציב תלונות הציבור" השנתי שצוין בכנסת בכנס מיוחד ובציון היום במליאת הכנסת.
המבקר התייחס לדוח נציבות תלונות הציבור במשרדו שפורסם שלשום, אשר הצביע על זינוק בתלונות על השירות בתחבורה הציבורית. כדוגמה הביא המבקר את סוגיית דרישות חברות התחבורה הציבורית להוצאות גבייה שאינן מעוגנות כדין, בנוסף לקנסות שחויבו נוסעים אשר לא תיקפו את נסיעתם.
המבקר מתח ביקורת על כך שמשרד התחבורה צידד בעמדת חברות התחבורה הציבורית (למעט אגד ודן) שהתנגדו להחלת ביקורת המדינה ובירור תלונות הציבור עליהן. יצוין כי בנושא זה עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה הייתה שניתן יהיה להחיל ביקורות ובירור תלונות מכוח הסכם עם הממשלה או החלטה של הכנסת – שאלו טרם התקבלו.
המבקר פנה ליו"ר הוועדה וקרא לו ליזום החלטה של הכנסת, בהתאם לסעיף 9(6) לחוק מבקר המדינה. וזאת, על מנת לאפשר בירור תלונות הציבור וביקורת המדינה בנושאי שירות ובטיחות על כלל חברות התחבורה הציבורית אשר כמיליארד משתמשים בהן (במצטבר) בשנה. עוד ציין המבקר כי המדינה אישרה בתקציב 2024 תמיכות לתחבורה הציבורית בסך 16 מיליארד ש"ח.
לדבריו, "סברתי כמבקר המדינה שיש להחיל את ביקורת המדינה ואת הסמכות לברר תלונות על חברות התחבורה הציבורית, גם לאחר הפרטתן. שכן מדובר בשירות ציבורי, והמשתמשים בו הם בגדר לקוחות שבויים ואינם יכולים לבחור את החברה ממנה יקבלו שירות. היקף השימוש בתחבורה ציבורית גדול ביותר והמדינה משקיעה בנושא כ-16 מיליארד שקל בשנה".
בג"ץ החליט בעבר כי כדי להחיל ביקורת על חברות התחבורה הציבורית נדרשת החלטה של הכנסת. המבקר קרא ליו"ר הוועדה ״להרים את הכפפה" ואמר כי "חשוב לזכור שמרבית משתמשי התחבורה הציבורית הם מקרב אוכלוסיות ראויות לקידום ולמרבה האבסורד אנחנו לא יכולים לברר תלונות שלהם. חשוב שמשרד התחבורה יראה לנגד עיניו את משתמשי התחבורה הציבורית".