החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני ובסוללות חוקק במטרה לקבוע הסדרים לעניין טיפול סביבתי בפסולת ציוד אלקטרוני ובסוללות, לעודד שימוש חוזר, לצמצם את כמותה, למנוע את הטמנתה, ולהקטין את ההשפעות הסביבתיות והבריאותיות הנוצרות ממנה. החוק מסדיר מנגנון כלכלי לפי עקרון "המזהם משלם", שבמסגרתו על היבואנים והיצרנים של מוצרים אלקטרוניים וחשמליים וסוללות לאסוף ולהביא למיחזור מוכר של פסולת ציוד זה בשיעור שלא יפחת מ-50% מסך משקל הציוד אותו מכרו לפסולת מוצרים אלקטרונים וחשמליים, ויעדים נפרדים לפסולת סוללות.
לשם מילוי חובותיהם, על היצרנים והיבואנים להתקשר ולשלם דמי טיפול לגוף יישום מוכר, שהוא תאגיד שהוקם למטרת יישום החוק, וקיבל את הכרת "המנהל" לפי החוק אותו הסמיכה השרה להגנת הסביבה. על גוף היישום המוכר מוטלות חובות רבות, ובין היתר לפנות פסולת ציוד וסוללות מהמגזר הביתי, מהרשויות המקומיות, ומהמגזר המסחרי, לממן את עלויות ההפרדה, האיסוף והמיחזור של הפסולת כאמור וכן לפעול לקידום ייצוג ההולם של אנשים עם מוגבלות בקרב עובדיו ובקרב המפעילים שעמם הוא מתקשר.
המשרד מעדכן כי בתום בחינה מקצועית שנערכה במשך כ-9 חודשים של שלוש בקשות לקבל את ההכרה לפעול כגופי יישום לפי החוק, המשרד מחדש את ההכרה לתאגיד מ.א.י אשר פועל בשוק מזה כעשור, והחליט להכיר בגוף יישום חדש, תאגיד ת.מ.י. ההכרה תחל ב-13 ביולי 2024, והיא ניתנת למשך 5 שנים.
במסגרת ההכרה החדשה, דורש המנהל מגופי היישום המוכרים להביא לשיפור ביישום החוק במספר מדדים:
• שיפור השירות שניתן לציבור הרחב לאיסוף פסולת אלקטרונית בצורה נוחה ונגישה: נקבעו הסדרים משופרים לפריסת פחים ייעודיים לפסולת אלקטרונית וסוללות ברשויות המקומיות; שיפור מנגנוני take back (החזרה ואיסוף של מכשיר ישן לאחר רכישת מכשיר חדש ללא תשלום); איסוף מדרכות במועדים קבועים ואיסוף בתשלום מבית הלקוח בתיאום מראש; קביעת יעדים להגדלת איסוף הפסולת האלקטרונית והסוללות מהמגזר הביתי.
• שיפור ההסברה לציבור, ברמה המקומית והארצית.
• שיפור המעקב והבקרה אחר הפסולת שנאספה, לטובת מניעת זליגת פסולת זו לגורמים בלתי מורשים ומניעת הגעתה לשטחים הפתוחים.
• קביעת סטנדרטים למיחזור נאות של פסולת אלקטרונית וסוללות שנאספת ומטופלת במתקני מיחזור, באמצעות חובת עמידה בתקן הסנלק האירופי (CENELEC), שנועד להבטיח את סטנדרט הטיפול הנאות בפסולת זו, להביא לניצול מיטבי של חומרי גלם ומניעת הזיהום הסביבתי (התקן ייכנס לתוקף באופן הדרגתי באמצעות רישיונות העסק למתקני הטיפול עד לשנת 2027).
עוד מעדכן המשרד להגנת הסביבה, כי המנהל מכוח החוק החליט שלא לחדש את ההכרה לתאגיד אקומיוניטי, שהיה אחד מגופי היישום המוכרים עד כה, וזאת לאחר שערך שימוע לתאגיד.
המנהל מצא, לאחר ששקל את הנושא על כל השלכותיו בכובד ראש, כי קיים חשש ממשי שמתן ההכרה יפגע בהשגת מטרות החוק. במסגרת בחינת בקשתה של אקומיוניטי, נמצא כי התוכנית העסקית שהציג התאגיד אינה מאפשרת עמידה בחובות גוף יישום מוכר לפי החוק, ובתוך כך אינה כוללת יישום הסדר לאיסוף מדרכות והקמה של מוקדי איסוף לפסולת אלקטרונית וסוללות ברשויות המקומיות שיתקשרו איתו.
כמו כן, בקשת אקומיוניטי אינה עומדת בסטנדרטים הדרושים בעניין עמידה בסטנדרטים המינימליים לעניין בקרה על מתקני המיחזור, ההסברה לציבור או בעניין הקמת מערכת מידע לשיפור המעקב אחר הפסולת כדי למנוע העברתה לגורמים שאינם מורשים. כל אלו נבחנו גם על רקע המידע שבידי המנהל ביחס לעמידה בדרישות ההכרה בעבר. נוכח כל אלה, נוכח המנהל כי אין מנוס מדחיית הבקשה להכרה לתקופה נוספת.
המשרד להגנת הסביבה קורא לכל היצרנים והיבואנים לציוד אלקטרוני וחשמלי וסוללות, המשווקים של ציוד זה, והאחראים לפינוי פסולת לפי החוק, בהם רשויות מקומיות, רשויות ממשלתיות, מוסדות ובתי עסק שונים, למהר ולהסדיר את התקשרותם עם אחד מגופי היישום המוכרים בהתאם לתנאי ההכרה החדשים.