בכנס מחאה ענק בנושא המשמעויות ההרסניות של הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל השתתף חבר מועצת הרבנות הראשית ורבה של מגדל העמק הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן וראש המועצה המקומית רכסים, יצחק רייך אשר לראשונה הביעו את התנגדותם להקמת השדה בעמק.
בכנס השתתפו חברי כנסת, ראשי רשויות מהדרום ומהצפון, אנשי אקדמיה, נציגי ארגונים ירוקים ומאות תושבים. לצד דברי הרב גרוסמן, בכנס הוצגו השיקולים הביטחוניים, הסביבתיים, החקלאיים, הבריאותיים, החברתיים והכלכליים נגד הקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל ובעד הקמת שדה תעופה בנבטים.
הרב גרוסמן נימק את התנגדותו בהסבר מיוחד: "אני כבר מעל ל55 שנה חי פה במגדל העמק ומקים פה מוסדות מופת. הטיעונים הביטחוניים, הסביבתיים והכלכליים מספיקים כדי להבין ששדה התעופה הזה לא יכול לקום בעמק יזרעאל. קרוב לפה יש מוסד יקר לליבי המהווה בית למאות ילדים יתומים, קשיי יום. הקמת שדה תעופה ומאות הטיסות שיעברו מעל לראשם לא יאפשרו להם, לפלח הכי חלש בחברה שלנו, ללמוד ולהתפתח. אני לא מבין מה ההתעקשות פה ולהרגשתי מדובר בעניין של כסף ונוחות מול המון טיעונים וחיים שלמים. בואו נתאחד ביחד כאיש אחד. עם ישראל אחד".
בכנס השתתף גם ראש עריית מגדל העמק, יקי בן חיים, אשר הציג את עמדת העיר בנוגע להקמת שדה התעופה בצפון: "הנה יש עוד עיר ליכודניקית בצפון, מגדל העמק, אשר מתנגדת להקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל. כבר עכשיו רוצים להטיל עלינו מגבלות בניה – דבר שמונע לפתח את העיר ולקדם פרויקטים של פינוי בינוי, כי הדבר לא כלכלי ליזמים. הפרויקטים האלה חיוניים כדי למנוע מצב שיש לנו עיר חדשה ועיר ישנה במגדל העמק".
בכנס הוצגה לראשונה חוות הדעת של האלוף (במיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המל"ל על הסכנות הביטחוניות בהקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל: "שדה תעופה הוא תשתית אסטרטגית שמקימים לעשרות שנים קדימה. אף אחד לא יודע להבטיח מה יהיה האיום הביטחוני המשמעותי בעוד עשרות שנים, אבל אני כן יודע להגיד שבעתיד הנראה לאופק, האיום המשמעותי יהיה האיום הרקטי האיראני כפי שבא לידי ביטוי אצל ארגון הטרור חיזבאללה. המשמעות היא השתקה מיידית של שדה תעופה בהחלטה אחת. מעבר לכך, חלק מהמטוסים שינחתו יעברו לאט, בגובה נמוך, מעל ג'נין. עם כל הכבוד, השיקולים של חיל האוויר בהתנגדות להקמת שדה תעופה בנגב הם לא ביטחוניים".
פרופ' איתמר גרוטו, מומחה לבריאות הציבור הציג את הסיכון הבריאותי שהקמת שדה תעופה יביא על אלפי התושבים באזור הצפון: "יש אלפי מחקרים שנכתבו על השפעות שדה תעופה, ובאופן קונקרטי רעש, על בריאותם המיידית של תושבים. הכוונה היא לא רק חוסר נוכחות מחוסר שינה. אלא השפעות ישירות על קיצור אורח החיים, השפעות נירולוגיות, השפעות נפשיות, ילדים נולדים עם משקל מופחת. לכן, יש לבחור בהקמת שדה תעופה באזור פחות צפוף בתושבים – כדי לא לפגוע בתושבים באופן בריאותי".
חן הרצוג, כלכלן ראשי בBDO, דיבר על ההשלכות הכלכליות לפתיחת שדה תעופה על פיתוח הנגב: "כשמסכלים על הנתונים, למעשה לא מקימים פה שדה תעופה משלים אלא שדה תעופה שיהפוך עם השנים לשדה התעופה הראשי של מדינת ישראל. אולם – העמק לא מאפשר את כמות הטסים הנצרכים במדינת ישראל. שדה תעופה יאפשר עוד אלפי מקומות עבודה בנגב, הקמת של בתי מלון, יפתח את התיירות, יזמן מרכזי קונגרסים וכמובן – ישפר את התחבורה. הקמת שדה תעופה בנבטים הרבה יותר זול למדינה. היתרונות הכלכליים ברורים.
כאמור בכנס השתתפו ראשי רשויות רבים: ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל, שלומית שיחור-רייכמן, ראש ערית דימונה, בני ביטון, ראש עריית מגדל העמק, יקי בן חיים, ראש מועצה אזורית טבעון, עידו גרינבלום, ראש מועצה מקומית רמת ישי, אסף אובלנדר, ראש מועצה אזורית מגידו, גיל לין, ראש מועצה מקומית רכסים, יצחק רייך, ראש מועצה אזורית זבולון, עמוס נצר, ראש מועצה מקומית יקנעם, רומן פרס, ראש המועצה האזורית גלבוע, דני עטר, מנכ"ל השלטון האזורי, איציק אשכנזי ומנכ"ל מועצת הנגב, יוהן אטלן. בנכס השתתפו גם שר החקלאות וסגן שר הביטחון לשעבר, ח"כ אלון שוסטר, רב העיר מגדל העמק, הרב יצחק דוד גרוסמן וחברת הנהלת מטה התושבים נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל, לימור רגב.
תראו חברים. אם אתם לא רוצים שדה תעופה אז, אל תתלוננו שאתם מופלים לרעה. כדי שמקום יתפתח ויהיה כמו תל אביב צריך לפתח תשתיות תחבורה מודרניות. אם תמשיכו להתעקש על תחבורה משנת תרפפו אל תתפלאו שאף אחד לא יגיע אליכם. לא רופאים איכותיים, לא מרפאות ברמה גבוהה, לא חינוך מתקדם ולא כלכלה מודרנית. תישארו לכם בשנות השישים ומשם תמשיכו לברוח למקומות מתקדמים.